صف‌های طولانی نان در بجنورد

افزایش سهمیه آرد هم اثربخش نبود

صف‌های طولانی نان در بجنورد

صف‌های طولانی نانوایی‌ها در روزهای اخیر امان مردم بجنورد را بریده به‌طوری که هر شهروند برای خرید تعداد حداقلی نان، باید مدت زیادی را در صف بگذراند. مدتی است هوای سرد خراسان شمالی را فرا گرفته و مسئولان مردم را به صرفه‌جویی در مصرف گاز توصیه می‌کنند.


​​​​​​​به این شرایط محیطی، موج جدید کرونا را هم اضافه کنید که در صورت عدم کنترل می‌تواند چه فاجعه‌ای به بار آورد.بر اساس آمار هر فرد در خراسان شمالی ماهانه 9/5 کیلوگرم آرد و نان مصرف می‌کند که این رقم در کشور 7/5 کیلوگرم است. این یعنی مصرف نان مردم خراسان شمالی بیشتر از میانگین کشوری است.
اما شلوغی زیاد نانوایی‌ها طی این روزها به شدت از حد انتظار خارج شده است؛ یکی از شهروندان بجنوردی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: نزدیک یک ساعت در صف می‌مانیم؛ آخرش هم معلوم نیست آیا نان به ما می‌رسد یا نه.
قاسمیان، مدیر اجرایی اتحادیه نانوایان بجنورد با تأیید شلوغی صف‌های نانوایی، اظهار کرد: یکی از علل شلوغی صف‌ها این است که نان، قوت اصلی مردم شده است. متأسفانه شنیده می‌شود به ندرت برخی نانوایی‌ها برای سود بیشتر به فروش آرد اقدام می‌کنند که شامل درصد کمی از آن‌ها می‌شود. وی با اشاره به اینکه برخی روستاییان برای تهیه نان به بجنورد می‌آیند، تصریح کرد: متأسفانه سهمیه آرد در برخی روستاها کافی نیست و روستاییان برای تهیه نان مورد نیاز خود به شهرها مراجعه می‌کنند و موجب تشکیل صف‌های طولانی می‌شوند.
با افزایش سبوس به نان، تمایل برخی دامداران و مرغداران به تهیه نان برای دام بیشتر شده است و آن‌ها ترجیح می‌دهند برای تغذیه دام و طیور خود از نان استفاده کنند. وی افزود: با توجه به اینکه مسئولان می‌دانند خراسان شمالی استانی محروم است چرا سرانه آرد را افزایش نمی‌دهند تا از تشکیل صف‌های طولانی جلوگیری شود؟
محمدباقر باقرپور، فرماندار بجنورد مدتی پیش گفت: تشکیل صف‌های طولانی نانوایی در برخی از نقاط شهر موجب شد تا پس از بررسی‌ و شناسایی این مناطق، ۱۳۰ کیسه آرد مازاد به صورت روزانه به این نانوایی‌ها اختصاص داده شود. وی تصریح کرد: در مجموع شهر بجنورد به ۲۲ منطقه تقسیم شده است که با توجه به جمعیت و میزان مصرف نان و بررسی‌های انجام شده، ۱۵ منطقه این شهر کمبود نانوایی دارد. در این میان دو منطقه در مرکز شهر با کمبود شدید نانوایی مواجه است.
حجت‌الاسلام رضا براتی‌زاده، رئیس کل دادگستری خراسان شمالی  اظهار کرد: به نظر می‌رسد در کنار ضعف‌های نظارتی یکی دیگر از مهم‌ترین عواملی که سبب ناکارآمدی برنامه‌های بازدارنده در مسیر توزیع خارج از شبکه آرد و نان می‌شود عمدتاً نبود شفافیت و وجود ابهام است.
حجت‌الاسلام براتی‌زاده افزود: طبعاً در این خصوص هیچ گونه اغماض و مماشات در کار نخواهد بود. اجازه نمی‌دهیم این روند نادرست که موجب عدم دسترسی بهتر و سریع مردم به نان باکیفیت و بدون معطلی در صف نانوایی‌ها می‌شود ادامه یابد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه