شهریور1402؛ آخرین مهلت برای تکمیل تصفیه‌خانه چرمشهر و سپتاژ

اگر این وعده محقق نشود، مدیران به اتهام ترک فعل باید پاسخ دهند

شهریور1402؛ آخرین مهلت برای تکمیل تصفیه‌خانه چرمشهر و سپتاژ

معاون دادستان مشهد گفت: پیمانکار تصفیه‌خانه چرمشهر و مسئولان شرکت شهرک‌های صنعتی را فراخواندیم و قرار شد علی‌الحساب شرکت شهرک‌ها مبلغی را به پیمانکار بدهد تا کار را شروع کند.


فرزاد بهشتی در گفت‌وگو با قدس خراسان اظهار کرد: دادستانی به موضوع کشف‌رود زیاد ورود کرده است. در این زمینه باید به سراغ آب و فاضلاب، آب منطقه‌ای، شرکت شهرک‌های صنعتی و شهرداری رفت.

تصفیه ناقص
وی افزود: فاضلاب جاری در کشف‌رود سه منشأ و سه دلیل دارد که مربوط به سه دستگاه یاد شده است. بخشی از فاضلاب ناشی از تصفیه‌خانه‌هایی است که کارشان را درست انجام نمی‌دهند. از این رو ارتقای تصفیه‌خانه‌های موجود و نیز ساخت تصفیه‌خانه‌های جدید در حوزه وظایف شرکت آب و فاضلاب است و باید این کار را انجام دهد.
بهشتی در ادامه یادآور شد: افزون بر آن، ورودی فاضلاب در پرکندآباد مربوط به تصفیه‌خانه شهرک صنعتی توس است که ارتقا پیدا نکرده و تصفیه‌خانه چرمشهر هم تکمیل نشده است. این دو تصفیه‌خانه در حوزه وظایف شرکت شهرک‌های صنعتی است که مسئولان مربوط باید تصفیه‌خانه چرمشهر را بسازند و تکمیل کنند و تصفیه‌خانه شهرک صنعتی توس را نیز ارتقا ببخشند.
معاون دادستان مشهد اضافه کرد: بخشی از فاضلاب جاری در کشف‌رود پساب تصفیه شده استانداردی است که آب منطقه‌ای باید آن را در مصارف معین خودش استفاده کند؛ اما این کار را انجام نداده که به صورت جاری در کشف‌رود می‌بینیم و نتیجه آن وضعیت فعلی کشف‌رود است.
وی عنوان کرد: دادستانی هم جلسات فراوانی گذاشته و پیگیری کرده است. بیشتر، مشکل اعتبارات عنوان می‌شود. رئیس سازمان محیط زیست قول داده‌اند اعتبار خوبی برای تصفیه‌خانه سپتاژ تخصیص یابد. پیش‌بینی ما این است که تا شهریور ماه سال آینده سپتاژ به بهره‌برداری می‌رسد.
فرزاد بهشتی تصریح کرد: در بقیه حوزه‌های تصفیه‌خانه‌ها، کار تصفیه‌خانه طبرسی شمالی انجام شده و شاید تا سال آینده 
از این وضعیت خارج شویم؛ اما به صورت جدی مشکل کشف‌رود با ساخت تصفیه‌خانه حل می‌شود. هر شخصی که موضوع کشف‌رود را در حوزه دیگر پیگیری کند به این معناست که مسئله کشف‌رود را متوجه نشده است.

مشکل همیشگی اعتبارات
وی در پاسخ به سؤال مشکل افتتاح تصفیه‌خانه چرمشهر که در گزارش «افتتاح تصفیه‌خانه چرمشهر در انتظار امضایی سه ساله» قدس خراسان به آن پرداخته بود، گفت: پیمانکار تصفیه‌خانه چرمشهر و مسئولان شرکت شهرک‌های صنعتی را فراخواندیم و قرار شد علی‌الحساب شرکت شهرک‌ها مبلغی را به پیمانکار بدهد تا کار را شروع کند. بر اساس بازدیدی که از کارگاه تصفیه‌خانه چرمشهر داشته‌ایم بی‌شک این تصفیه‌خانه تا پایان سال با توجه به مشکلات موجود به بهره‌برداری نمی‌رسد؛ اما باید به صورت دقیق پیگیری شود.
بهشتی در ادامه افزود: آنچه دادستانی می‌توانسته در این راستا کمک کند، بردن پرونده به ستاد تدبیر وقت و گرفتن مصوبه برای ادامه کار است.
وی درخصوص مشکل تصفیه‌خانه چرمشهر هم اظهار کرد: اجازه داده‌ایم مبلغی به پیمانکار پرداخت و کارگاه فعال شود. پرونده در شورای فنی کشور است و تقاضای تسریع در روند پرونده را داده‌ایم. شرایط آماده است تا تصفیه‌خانه به اتمام برسد.
وی متذکر شد: در شهریور سال آینده اگر تصفیه‌خانه چرمشهر و سپتاژ را نداشته باشیم، از باب تضییع حقوق بیت‌المال و ترک فعل، مدیران مربوط را تحت تعقیب قرار می‌دهیم.

اخطار به مدیران کم‌کار
بهشتی درباره نامه اخطاریه محیط زیست درباره آلودگی خاک و اتمام مهلت یک ماهه آن عنوان کرد: محیط زیست با توجه به اتمام مهلت قانونی یک ماهه می‌تواند طبق ماده ۶٨٨ و قانون حفاظت از خاک اعلام جرم کند که در صورت اعلام جرم، دادستانی رسیدگی خواهد کرد. در این زمینه اگر دستگاه‌های مربوط که در قانون حفاظت از خاک وظیفه دارند، قصور کنند به آن‌ها رسیدگی می‌شود.
معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی تصریح کرد: بر اساس مصوبه دادستانی، وظیفه تمامی دستگاه‌ها در موضوع کشف‌رود مشخص است و اتمام حجت کرده‌ایم و چنانچه اقدامی انجام نشود، بر اساس ماده ۵٩٨ تضییع حقوق بیت‌المال، رسیدگی به موضوع را در دستور کار قرار می‌دهیم.
وی در پایان گفت: خاک و فاضلابی که به معنای واقعی، طلاست قرار است تبدیل به پساب شود و این پساب باید جایگزین چاه‌های آب شرب و تغذیه‌کننده مصنوعی آبخوان‌های ما باشد. متأسفانه این اتفاق نمی‌افتد و همه این مسائل از مصادیق تضییع حقوق بیت‌المال است.

خبرنگار: طاهره فجر داودلی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه