چالش کمبود نیرو و تجهیزات برای حفاظت از آثار تاریخی گناباد

چالش کمبود نیرو و تجهیزات برای حفاظت از آثار تاریخی گناباد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد گفت: کمبود نیروی انسانی و تجهیزات، حفاظت مؤثر از آثار تاریخی این شهرستان را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.


حمیدرضا محمودی قوژدی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: برای حفاظت از مجموع ۱۷۶ اثر تاریخی گناباد تنها دو نیروی انسانی فعال است که یک نفر قنات جهانی قصبه و یک نفر دیگر تمام ۱۷۵ اثر تاریخی دیگر این شهرستان را زیر پوشش دارد.
وی ادامه داد: برای حفاظت از آثار تاریخی گناباد، تنها یک موتورسیکلت وجود دارد و هیچ وسیله نقلیه دیگر در اختیار نیست.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد با اشاره به اختصاص ۳۰۰میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات استانی سفر رئیس‌جمهور و هیئت دولت برای توسعه گردشگری قنات قصبه به عنوان تنها اثر ثبت شده خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو گفت: این اعتبار طی سه سال آینده به تدریج تخصیص می‌یابد.
برای توسعه کمی و کیفی و ساخت و بهسازی خود سایت و یا محدوده قنات قصبه هزینه می‌شود و برای اجرای مسیر گردشگری این قنات هزینه نخواهد شد تا با ایجاد زیرساخت‌های مناسب، زمینه افزایش جذب گردشگر برای بازدید از این اثر جهانی بیش از پیش فراهم شود.
محمودی قوژدی افزود: به دلیل نبود طرح گردشگری، اعتبارات برای ساماندهی قنات قصبه گناباد طی سال گذشته جذب نشد و در سال‌های قبل بیشتر به تدوین طرح مسیر گردشگری توجه شده بود و با توجه به اینکه روند تصویب طرح مذکور طولانی بود، اعتباری به این منظور اختصاص نیافت. محمودی قوژدی با اشاره به فعالیت چهار موزه باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، آب و زعفران در گناباد گفت: در سال‌های گذشته از پتانسیل‌ موزه‌ها برای توسعه گردشگری این منطقه استفاده مناسبی نشده است و باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه