100 ساعت درمان رایگان بیماران نیازمند؛ جزای قصور پزشکی

کوتاهی دو پزشک کار دستشان داد

100 ساعت درمان رایگان بیماران نیازمند؛ جزای قصور پزشکی

دو نفر از پزشکان مشهدی که مرتکب قصور پزشکی هنگام عمل جراحی منجر به فوت یک بیمار شده بودند، در دادگاه کیفری 2 مجتمع امام خمینی(ره) مشهد ضمن محکومیت به پرداخت دیه، باید 100 ساعت بیماران نیازمند زیر پوشش بهزیستی خراسان رضوی را هم درمان کنند.


با رأی قاضی مجید شرقی شهری، رئیس شعبه 146 دادگاه کیفری 2 مجتمع امام خمینی(ره) یک پزشک مرد که در حوزه بیهوشی جراحی‌های عمومی تخصص داشت، به همراه پزشک زن مشهدی که در زمینه درمان بیماری‌های زنان و زایمان فعالیت گسترده‌ای دارد و به واسطه کوتاهی هنگام عمل جراحی، قصورشان در مرگ زن میانسال مورد تأیید دستگاه‌های متولی قرار گرفته بود، ضمن پرداخت دیه باید 100 ساعت هم به بیماران نیازمند، خدمات رایگان ارائه کنند.

کوتاهی‌ای که جان بیمار را گرفت
ماجرا زمانی رخ داد که زن میانسال که از بیماری مربوط به حوزه زنان رنج می‌برد، به واسطه پیشنهاد آشنایان برای درمان و نجات از  تحمل طولانی‌مدت درد و بیماری به سراغ پزشک متخصص بیماری‌های زنان و زایمان رفت.
پس از چند جلسه رفت و آمد به مطب خانم دکتر (راضیه.ب) و انجام تمامی دستورهای پزشک مذکور در نهایت وقت عمل تنظیم می‌شود؛ اما زن میانسال هرگز نمی‌دانست این وقت در واقع با کوتاهی پزشکان مربوط، پایان زندگی‌اش را رقم خواهد زد.
اقدامات درمانی تشخیصی به پایان می‌رسد و پس از حضور بیمار در مرکز درمانی و با آمدن پزشک متخصص بیهوشی جراحی‌های عمومی، در نهایت زن میانسال بیهوش و با حضور دکتر زن بر بالین بیمار، عمل جراحی آغاز می‌شود؛ اما هیچ‌وقت بیمار بهبود پیدا نمی‌کند و سلسله اقدامات صورت گرفته درنهایت مرگ این زن را رقم می‌زند.

دستگاه قضایی؛ پناهگاه شاکیان
از سوی دیگر اعضای خانواده بیمار که چشم‌انتظار عمل موفقیت‌آمیز بودند، پس از ساعت‌ها پی بردند او جان باخته است. این خبر شوکه‌کننده وقتی به همسر متوفی و فرزندانش داده می‌شود، آن‌ها پناهی جز دستگاه قضایی نمی‌بینند؛ چرا که هیچ‌کس قصور را نمی‌پذیرفت.
در نهایت همسر فرد فوت شده و 9 نفر از اعضای خانواده او با طرح شکایتی در دادسرای عمومی و انقلاب مشهد خواستار روشن شدن ابعاد ماجرا شدند.
با توجه به اهمیت ماجرا پرونده به شعبه ویژه رسیدگی به جرایم پزشکی ارجاع شد و بازپرس پرونده دستور انجام کارشناسی‌های مربوط را صادر می‌کند.

میزان قصور چقدر بود؟
از همین رو و برای تکمیل مراحل رسیدگی پرونده، کمیسیون پزشکی قانونی با دستور مقام قضایی تشکیل جلسه داد و پس از تحقیق در مورد تمامی جوانب ماجرا درنهایت پزشک متخصص بیهوشی با هویت (محمد.ع) را 37/5 درصد و دکتر بیماری‌های زنان و زایمان با هویت(راضیه.ب) را نیز 12/5درصد مقصر در فوت مرحومه اعلام کرد.
در نهایت برای آقای دکتر و خانم دکتر در دادسرای مشهد پس از تکمیل مستندات و ادله قضایی کیفرخواست صادر شد و پس از تأیید برای طی دیگر مراحل کار، پرونده به دادگاه کیفری 2 مشهد ارسال و به شعبه 146ارجاع شد.
در ادامه، رئیس شعبه پس از بازخوانی دوباره مستندات و احضار طرفین پرونده و استماع ادعاهای آن‌ها، در نهایت کیفرخواست صادره را مورد پذیرش قرار داد و برای هر دو پزشک مشهدی محکومیت صادر کرد.

حبسی که تبدیل به خدمت رایگان شد
از همین رو و در انشای رأی آمده است: درخصوص اتهامات متهمان پرونده مبنی بر تثبیت در قتل غیرعمد ناشی از رعایت نکردن نظامات حرفه پزشکی(قصور پزشکی) به میزان 37/5 و 12/5 درصد تقصیر، با عنایت به شکایت اولیای دم، ملاحظه نظریه کمیسیون پزشکی قانونی و مصون ماندن آن از تعرض و همچنین اقاریر صریح و مقرون به صحت متهمان و... بزه انتسابی به نامبردگان محرز و ثابت دانسته می‌شود.
از همین رو متهمان پرونده از جنبه عمومی جرم به پرداخت دیه (37/5 و 12/5 درصد) محکوم شدند که پزشکان مذکور باید از زمان صدور رأی به مدت دو سال برای پرداخت آن اقدام کنند. همچنین نسبت به جنبه عمومی بزه مذکور و با توجه به اعلام رضایت و آمادگی متهمان برای انجام اقدامات عام‌المنفعه، هر یک از نامبردگان را به 100 ساعت درمان بیماران زیر پوشش سازمان بهزیستی بدل از سه ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم و اعلام می‌کند. در ادامه این رأی هم به متهمان اخطار داده شد اگر از اجرای رأی خودداری کنند، برای نوبت نخست یک چهارم تا یک دوم به میزان محکومیت افزوده و برای نوبت دوم، حکم حبس اجرا می‌شود.

خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه