چرخاندن عاملان 400 فقره گوشی‌قاپی در محل جرم

گردن موبایل‌قاپ‌های حرفه‌ای در مشهد شکسته شد

چرخاندن عاملان 400 فقره گوشی‌قاپی در محل جرم

چهار گوشی‌قاپ خشن که هنگام سرقت به بی‌رحم‌ترین افراد تبدیل می‌شدند، در حالی با دستور قضایی در محل جرم گردانده شدند که در یکی از موارد آن‌ها سبب سقط جنین یک زن باردار شده بودند.


امنیتی که به راحتی ایجاد نشده
ظهر روز گذشته، چهار سارق گوشی‌قاپ که حالا در چنگال عدالت گرفتار شده‌اند، با دستور مقام قضایی به ابتدای خیابان توس 68 منتقل شدند و برای آنکه مردم بدانند احساس امنیتی که امروز در شهر داریم، به آسانی به دست نیامده و از سوی دیگر دستگاه قضایی و انتظامی با عاملان ناامنی در شهر مماشاتی ندارند، در منطقه چرخانده شدند. ساعت حدود 11 ظهر روز گذشته، خودرو ون حامل چهار موبایل‌قاپ خشن کنار ایستگاه کلانتری معراج که ابتدای خیابان مذکور واقع شده است، متوقف شد و همزمان بازپرس محمودی، رئیس شعبه 616 دادسرای ناحیه 6 مشهد که در برخورد با این نوع عاملان ناامنی، عبرت‌آموزترین برخوردهای قضایی را در نظر می‌گیرد، هم به محل آمد.
همزمان با حضور مأموران انتظامی و مقام قضایی، دستور پیاده کردن چهار متهم پرونده از خودرو که تمامی آن‌ها جوان بودند، صادر شد و مأموران یگان امداد پس از تأمین امنیت میدانی، گوشی‌قاپ‌ها را به محلی که بارها برای سرقت اموال مردم رفته بودند، منتقل کردند.

واکنش مثبت مردم به دستگیری موبایل‌قاپ‌ها
کم‌کم مردم منطقه که لباس‌های آبی متهمان را مشاهده کرده بودند، به سمت آن‌ها آمدند و از مأموران پلیس دلیل دستگیری آن‌ها را جویا ‌شدند. یکی از کسبه منطقه با دیدن این ماجرا رو به همکارانش بیان کرد ارزش دارد دزدی‌کردن و این‌گونه آبروریزی؟ زندگی معمولی مگر چه ایرادی دارد که آن‌ها برای روزی حلال تلاشی نمی‌کردند؟
زن جوانی که پی برده بود این افراد چه کرده‌اند، لبخندی از روی رضایت می‌زند و به چهره متهمان خیره می‌شود.
در ادامه، سارقان با دستور مقام قضایی در حضور مردم منطقه و مأموران مبارزه با جرایم خشن پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی مشهد به توضیح گوشه‌ای از اقدمات مجرمانه خود پرداختند.

فروش گوشی‌های سرقتی به 1/5 میلیون!
یکی از سارقان که حالا با دستور بازپرس پرونده، تصویر او و دیگر همدستانش باید بدون پوشش در رسانه‌ها منتشر شود تا شاید تمامی شاکیان آن‌ها را شناسایی و برای طرح شکایت به پلیس و شعبه 616 دادسرا مراجعه کنند، مدعی شد: گوشی‌های زیادی را از دست مردم شهر مشهد قاپیده‌ایم. سرقت‌های ما یکی در همین منطقه(توس68)، قاسم‌آباد و... صورت می‌گرفت. گوشی‌ها را در فرصت مناسبی از دست مردم سرقت می‌کردیم. بیشتر هم مردها هدف سرقت بودند.
موبایل‌قاپ دیگر که حالا پابند و دستبند مردان قانون او را از ادامه جرایمش بازداشته بود و تنش می‌لرزید هم گفت: ما گوشی‌های سرقتی را انتهای خواجه‌ربیع و در منطقه‌ای معروف به پیست به مالخر می‌فروختیم. مالخر هم برای هر گوشی یک تا 5/1 میلیون تومان پول نقد می‌داد!
در ادامه، ماجرای یک گوشی‌قاپی عجیب و بی‌رحمانه آن‌ها با واکنش مردم مواجه شد؛ زمانی که آن‌ها گوشی یک زن باردار را هدف سرقت قرار می‌دهند. وقتی وارد عمل می‌شوند و سعی می‌کنند گوشی را از دست طعمه خارج کنند، این شهروند کمی مقاومت کرده و تلاش می‌کند موتورسیکلت آن‌ها را رها نکند؛ اما با کشیده‌شدن روی زمین، فرزندش سقط می‌شود!
در پایان این مراسم که قانون به نوعی گردن متخلفان را شکست، متهمان برای مواجهه حضوری با حدود 50 نفر از شاکیان که در منطقه قاسم‌آباد (محل وقوع بیشتر جرایم) حضور داشتند، به آنجا منتقل شدند.

سارقان چگونه دستگیر شدند؟
بنا بر این گزارش، تحقیقات میدانی خبرنگار ما حاکی از آن است که چندی پیش با توجه به افزایش معنادار گوشی‌قاپی‌های سریالی در مناطقی نظیر قاسم‌آباد، بولوار توس و... سرهنگ نگهبان، فرمانده انتظامی مشهد دستور داد تیم‌های تجسس کلانتری‌ها در محدوده‌های وقوع جرم با افزایش اقدامات محسوس و نامحسوس خود، رد عاملان این اقدام را که با موتورسیکلت موبایل‌قاپی می‌کردند، بزنند.
در ادامه، تیم‌های زبده تجسس کلانتری معراج در حین پایش میدانی و بررسی سرنخ‌های بجا مانده از موبایل‌قاپی‌ها توانستند هویت عامل اصلی این اقدامات مجرمانه را که جوانی 18 ساله بود، شناسایی و منطقه زندگی و تردد او را هم به سرعت محاصره کنند. با کسب دستور قضایی، مأموران وارد عمل شده و در حالی که برای دستگیری او به صورت نامحسوس اقدام می‌کردند، متهم که ترک موتورسیکلت نشسته بود، موبایل یک زن را سرقت کرد و زن جوان را در حالی که ترک موتورسیکلت را دو دستی گرفته بود، چند متر روی زمین کشاندند. در همین لحظه مأموران راه فرار متهمان را سد کرده و برای دستگیری آن‌ها وارد عمل شدند که در نهایت سرکرده باند که از موتور پایین افتاده بود، دستگیر و راکب موتورسیکلت موفق به فرار شد. در لحظه دستگیری، موبایل زن جوان و دو گوشی سرقتی دیگر هم کشف شد.

مالخری که فقط خودش تماس می‌گرفت!
با انتقال موبایل‌قاپ خشن به مقر انتظامی، هویت دیگر اعضای باند هم مشخص شد و این فرد در اعترافاتش بیان کرد تمامی این گوشی‌ها را به مالخری می‌فروختند که فقط او می‌توانست با آن‌ها تماس بگیرد و موبال‌قاپ‌ها نه شماره تماسی از او داشتند و نه محل حضورش را می‌دانستند؛ چرا که مالخر هر چند روز یک بار با خط‌های مختلف با آن‌ها تماس می‌گرفت و می‌پرسید گوشی سرقتی دارند یا خیر. در صورتی که جواب مثبت بود، او آدرس قرار را مشخص می‌کرد.
با توجه به اینکه ماجرا کمی پیچیده شده بود و احتمال فرار مالخر حرفه‌ای وجود داشت، پرونده در اختیار کارآگاهان پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی مشهد قرار گرفت و آن‌ها با اقدامات فنی و پلیسی ویژه‌ای توانستند محل حضور این فرد را هم شناسایی کنند. در حالی که متهم اصلی در مرحله نخست به 200فقره گوشی‌قاپی در شهر اعتراف کرد، عملیات دستگیری همدستان او نیز کلید خورد و سه جوان دیگر که در هر گوشی‌قاپی، یکی از آن‌ها راکب موتورسیکلت بود، دستگیر شدند و به 400فقره گوشی‌قاپی اعتراف کردند.
در آخرین مرحله از دستگیری‌ها، پلیس که خانه امن مالخر گوشی‌های سرقتی را شناسایی کرده بود، باز هم عملیات پلیسی را آغاز کرد و فرد مذکور دستگیر شد. همزمان با دستگیری متهم، یک سارق دیگر هم که در محل حضور داشت و در منطقه‌ای دیگر دست به وقوع جرم زده بود، گرفتار قانون شد.
با دستگیری مالخر گوشی‌های سرقتی مشخص شد او گوشی‌های شهروندان را پس از خرید از متهمان دستگیر شده به یکی از اتباع خارجی می‌فروخته و او گوشی‌ها را از کشور خارج می‌کرد. پلیس هویت این فرد را که در حال حاضر خارج از کشور به سر می‌برد، شناسایی کرده و مشخصات او در لیست قرمز قرار داده شده است.

​​​​​​​خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه