اختراع کیت درمان ناباروری مردان توسط پژوهشگر مشهدی

اختراع کیت درمان ناباروری مردان توسط پژوهشگر مشهدی

پژوهشگر و دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به اختراع کیت آماده‌سازی اسپرم در فرایند (آی‌وی‌اِف) یا لقاح مصنوعی برای درمان ناباروری مردان شد.


به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، این کیت تشخیصی با همکاری گروه زنان و برخی از اعضای هیئت علمی این دانشگاه در مسابقات جهانی مخترعان سوئیس توانست مدال برنز جهانی را به خود اختصاص دهد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و استاد راهنما در این خصوص گفت: این نانو فیلتر در زمینه آماده‌سازی اسپرم برای فرایند (آی‌وی‌اِف) استفاده می‌شود که با توجه به کاهش نرخ باروری و افزایش سن ازدواج، جمعیت زیادی نیازمند این راهکارهای درمانی هستند.
دکتر ملیحه عافیت افزود: این جوان نخبه مشهدی از سال ۱۳۹۸ این اختراع را در اجرای سیاست‌های جمعیتی و قانون جوانی جمعیت، در حال اختراع دارد و اکنون شاهد به ثمر نشستن آن هستیم.
وی خاطر نشان کرد: این فیلتر در مقایسه با نمونه‌های خارجی از کارایی بالاتر و هزینه پایین‌تری برخوردار است و می‌تواند زمینه دسترسی زوجین جوان زیادی را به خدمات باروری با قیمت مناسب فراهم کند.
مخترع این طرح نیز گفت: در دوران دانش‌آموزی، کار روی فیلتر آماده‌ساز اسپرم را آغاز کردم. این فیلتر در دانشگاه علوم پزشکی ثبت شد؛ ولی در آن بازه زمانی دانش‌آموز بودم و نامم در کنار نام اساتید در ثبت این طرح آورده نشد.
محمدجواد سروقدی افزود: اما در سال ۹۹ پس از ورود به دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن نام‌نویسی در این طرح به عنوان مخترع، زمینه برای ارتقای فیلتر نیز فراهم شد.
وی بیان کرد: ابتدایی‌ترین هدف از طراحی این کیت هوشمند، آماده‌سازی نمونه اسپرم در کمترین زمان ممکن بود. در روش‌های همیشگی، این مدت بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت است؛ اما در این قالب، آماده‌سازی در 7 دقیقه انجام می‌شود.
سروقدی تأکید کرد: مهم‌ترین هدف از طراحی این کیت، افزایش شانس باروری موفق و کاهش میزان آسیب دی‌اِن‌اِی اسپرم است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه