ضرورت تشکیل هیئت اندیشه‌ورز برای استفاده از زبان هنر و دانش‌ روز در جهاد تبیین

دکتر مالک رحمتی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در بازدید از بنیاد پژوهش‌های اسلامی این آستان مطرح کرد

ضرورت تشکیل هیئت اندیشه‌ورز برای استفاده از زبان هنر و دانش‌ روز در جهاد تبیین

دکتر مالک رحمتی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به رویکرد برنامه‌‌محور و تحولی این آستان در دوره جدید فعالیت گفت: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی یکی از بازوهای قوی برای پیشبرد این برنامه‌هاست و در همین راستا باید تولیدات این بنیاد بیش از گذشته اثرگذار و تحول‌ساز در جامعه باشد.


به گزارش آستان‌نیوز، مالک رحمتی در بازدید از بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و دیدار با مدیر عامل و پژوهشگران این بنیاد، اظهار کرد: نگاه تولیت آستان قدس رضوی به بنیاد پژوهش‌های اسلامی در مقایسه با دوره‌های گذشته متفاوت است و در همین راستا دغدغه و مطالبه از این مرکز نیز بیشتر شده و وظیفه سنگین‌تری روی دوش کارکنان این مجموعه قرار دارد. وی با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه افزود: خوشبختانه در دو سال اخیر شاهد تحولاتی در بنیاد پژوهش‌های اسلامی بوده‌ایم که این تحولات باید در سال جاری با سرعت و شتاب بیشتری دنبال شود.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: امام رضا(ع) فرمودند: «خداوند، رحمت کند آن بنده‌ای را که امر ما را زنده کند» و درباره چگونگی انجام آن هم توصیه داشته‌اند که «علوم ما را فرا بگیرد و به مردم بیاموزد که اگر مردم زیبایی‌های گفتار ما را می‌دانستند، از ما پیروی می‌کردند». 
رحمتی تصریح کرد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی یکی از مراکز کلیدی برای احیای امر اهل بیت(ع) است و می‌تواند این مهم را محور فعالیت‌های خود قرار دهد، از همین رو لازم است برای این مأموریت خطیر تلاش و هم‌افزایی بیشتری داشته باشیم که الحمدلله برنامه‌ریزی مناسبی در این خصوص صورت گرفته و امید داریم امسال شاهد به نتیجه رسیدن این اقدام‌ها باشیم.

 اهمیت حرکت هوشمند و متناسب با تحولات روز جهان 
رحمتی با اشاره به کارنامه قابل قبول این بنیاد و تولید و انتشار بیش از 2هزار و 200 عنوان اثر پژوهشی افزود: آنچه در عصر امروز باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد، ضرورت استفاده از ابزار جدید در تولید آثار است. وی تصریح کرد: اگر نسبت به زمانه کنونی و مسائل و مشکلات روز، هوشمندی و شناخت کافی نداشته باشیم، کمتر به نتیجه مطلوب می‌رسیم از همین رو با توجه به تحولات عصر حاضر و موضوعاتی همچون پیشرفت فناوری و هوش مصنوعی، راه‌اندازی یک هیئت اندیشه‌ورز در بنیاد با این محوریت الزامی است. رحمتی افزود: ما باید در آستان قدس رضوی با ابزار و فناوری روز دنیا آشنا باشیم و مجموعه‌هایی همچون بنیاد پژوهش‌ها باید بیشتر به این مهم توجه داشته باشند و این حوزه را راهبری کنند.
 
ارائه مفاهیم و آموزه‌های دینی در عرصه‌های سبک زندگی و در قالب‌های متنوع هنری
رحمتی همچنین به ضرورت بهره‌گیری از قالب‌های متنوع هنری از جمله رمان و داستان‌نویسی اشاره کرد و افزود: یکی از نیازهای امروز فعالیت‌های پژوهشی، توجه به ارائه محتوای مورد نیاز جوانان در قالب داستان و رمان است، امروزه نمی‌شود مفاهیم و آموزه‌های کاربردی دینی را با کتاب‌های چند صد صفحه‌ای به مردم منتقل کرد، اما این مفاهیم در قالب رمان و داستان سریع‌تر و راحت‌تر به دست مخاطب خواهد رسید. رحمتی تصریح کرد: امروزه نیازمند تولیداتی هستیم که پاسخگوی ابهام‌های جوانان باشد و باید در تولید هر اثر، به اثربخشی و اثرگذاری آن در جامعه هدف توجه جدی داشته باشیم و بازخورد کارها را دریافت کنیم.
وی افزود: ماندگاری آثار تولیدی حوزه‌های مختلف در جامعه و اثرگذاری آن، به کیفیت علمی آثار بستگی دارد و به همین دلیل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس باید بتواند با ایجاد چنین تحولی، کیفیت و اثرگذاری تولیدات خود را بیشتر و با شرایط روز منطبق کند که این کار با تلاش‌ پژوهشگران و محققان این مرکز قابل انجام است.
 
بهره‌مندی از ظرفیت دانشمندان جهان اسلام 
قائم مقام تولیت آستان قدس به جایگاه بنیاد پژوهش‌های اسلامی در حوزه جهان اسلام نیز اشاره و تصریح کرد: این بنیاد باید مأمن و مرکزی برای حضور دانشمندان، فضلا و علمایی باشد که دل در گرو اهل بیت عصمت و طهارت(ع) دارند و برای تحقق این مهم باید از ظرفیت‌های دانشمندان جهان اسلام بهره‌ گرفت.
رحمتی افزود: رسیدن به مرجعیت علمی و پژوهشی یکی از دغدغه‌ها و توصیه‌های مؤکد تولیت آستان قدس رضوی است که بخش مهم آن به فعالیت اثرگذار در عرصه بین‌المللی مربوط است و هر چند تاکنون در این زمینه اقدام‌های خوبی از جمله احیای کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان و امام رضا(ع) طراحی شده، اما بایستی توجه بیشتری به استفاده از نظرات نخبگان و فرهیختگان این عرصه داشت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه