نیاز «سبک زندگی» به اجتهاد و تولید علم 

در نشست خبری جشنواره کتاب سال سبک زندگی در مشهد عنوان شد

نیاز «سبک زندگی» به اجتهاد و تولید علم 

نشست خبری جشنواره کتاب سال سبک زندگی، ظهر روز شنبه 23 اردیبهشت ماه در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.


مدیر کل آموزش دفتر تبلیغات در این نشست بیان کرد: دبیرخانه جشنواره با هدف ظرفیت‌شناسی، جریان‌یابی، شناسایی فعالان عرصه سبک زندگی و معرفی کتاب‌های برگزیده پس از طی مقدمات و فرایند ارزیابی، آماده برگزاری اختتامیه جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی است. این اختتامیه پنجشنبه 28 اردیبهشت ماه در سالن اجتماعات دفتر تبلیغات خراسان برگزار می‌شود.
وی در ادامه به بیان گزارشی از فعالیت‌های دبیرخانه این جشنواره پرداخت و گفت: با توجه به اینکه بیشتر آثار مربوط به سبک زندگی در سال‌های آغازین دهه 90 ترجمه‌ای از آثار غربی بوده که هیچ تناسبی با فرهنگ اسلامی و ایرانی و نیازهای جامعه ما نداشته است، پروژه‌ای در قالب جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی به تصویب رسید که به دنبال شناسایی، معرفی و تقویت تفکری سازگار با فرهنگ دینی و ملی ماست.

دریافت 6 هزار کتاب در حوزه سبک زندگی 
رحمانی افزود: با توجه به این سیاست، دبیرخانه چهارمین دوره از طریق ارتباط با معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، خانه کتاب، نهاد کتابخانه‌های عمومی و رصد هوشمند پایگاه‌ها و سایت‌های مرتبط با نشر، به 6هزار عنوان کتاب دسترسی پیدا کرد. از این تعداد 400 اثر سازگار با محورهای 9گانه جشنواره کتاب سال بود. پس از تماس با ناشران و نویسندگان، 324 اثر توسط دبیرخانه دریافت شد. در ارزیابی مقدماتی، 92 اثر واجد صلاحیت برای ورود به چرخه ارزیابی تفصیلی شناخته شدند.
مدیر کل آموزش دفتر تبلیغات ادامه داد: در این مرحله 34 تن از متخصصان ملی در حوزه سبک زندگی با دبيرخانه همکاری داشتند که خروجی ارزیابی این مرحله 24 عنوان کتاب سازگار با 6 محور جشنواره بود. نتیجه این مرحله ارزیابی، برای ارزیابی نهایی که توسط 6 تن از استادان شاخص به سرانجام رسیده، در اختيار دبيرخانه است که در روز اختتامیه معرفی خواهند شد.

برگزاری نمایشگاه برای عرضه کتاب‌های برگزیده
وی افزود: در کنار این اقدام دبیرخانه، تلاش شد از آثار دریافت شده در زمان‌های مناسب و مقتضی، نمایشگاه‌هایی هم تشکیل شود که سه نمایشگاه حاصل این تلاش بوده است. اميدواریم با دریافت کتاب‌های سه دوره پیشین و این دوره، همزمان با اختتامیه، نمایشگاه دیگری از مجموع این آثار برپا کنیم. برگزیدگان نیز علاوه بر دریافت کمک‌هزینه فعالیت‌های پژوهشی، مورد توجه ویژه دفتر تبلیغات قرار خواهند گرفت و از طریق جشنواره به فعالان سبک زندگی معرفی خواهند شد تا در مجموعه برنامه‌های دفتر تبلیغات از مشارکت آن‌ها استفاده شود. 

برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوع سبک زندگی
رئیس کمیته اجرایی جشنواره کتاب سال سبک زندگی نیز در ادامه نشست به تشریح میزگردها و نشست‌های برگزار شده پرداخت و گفت: با توجه به مشخص نبودن مفهوم سبک زندگی و اختلافی که در آن وجود داشت، نمونه عینی آن را در آثاری که به عنوان آثار مرتبط با حوزه سبک زندگی معرفی کردند، مشاهده کردیم. از بین 6هزار اثر،  فقط 400 اثر با این حوزه مرتبط بودند. این نشان داد مفهوم‌شناسی سبک زندگی باید بیش از این‌ها مورد توجه قرار بگیرد. از این رو میزگردی تخصصی با حضور اندیشه‌ورزان و استادانی چون حجت‌الاسلام حمید پارسانیا، احد فرامرز قراملکی، حجت‌الاسلام محمدسعید مهدوی کنی، مجتبی الهی خراسانی و جمیله علم‌الهدی با محوریت مفهوم‌شناسی سبک زندگی برگزار شد.
بلال شاکری افزود: در کنار این میزگرد تخصصی، دو کرسی ترویجی عرضه و نقد علمی نیز با عناوین روش‌شناسی سبک زندگی و نقش مناسک دینی در تقویت اصول و مبانی سبک زندگی برگزار خواهد شد. دومین کرسی همزمان با اختتامیه و در آخرین ساعت اجرای این مراسم برپا می‌شود. 
وی ادامه داد: افزون بر این، هشت نشست تخصصی با مشارکت نهادها و سازمان‌های علمی کشور برگزار کردیم. معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران نشستی با عنوان پژوهشی در قرآن؛ تعلیم و تربیت و سبک زندگی برگزار کرد. پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی، دو نشست تخصصی رضایت جنسی همسران در پرتو تعالیم اسلام و محتوای آموزش جنسی برای کودکان برپا کرد. همچنین مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، نشستی با عنوان سبک زندگی و هویت ایرانی اسلامی برگزار کرد. پژوهشکده فرهنگ و هنر و ارتباطات، معاونت پژوهش‌ حوزه‌های علمیه کشور، پژوهشکده باقرالعلوم(ع) و پژوهشگاه فقه معاصر نیز نشست‌هایی تخصصی با محوریت سبک زندگی برگزار کردند. تلاش ما بر این بود این نشست‌ها مرتبط با محورهای 9گانه جشنواره برگزار شود.

در سه محور، اثر شایسته بررسی نداشتیم
رئیس کمیته علمی جشنواره نیز در خصوص محتوای جشنواره و اختتامیه عنوان کرد: از میان 9 محوری که برای جشنواره تعریف شده بود، تنها در 6 محور اثر دریافت شده است و در سه محور آثار شایسته بررسی دریافت نکردیم. در این میان نیز در بعضی محورها، فقط اثر شایسته تقدیر خواهیم داشت و اثر برگزیده‌ای معرفی نخواهد شد. 
محمدرضا قائمی نیک افزود: مسئله‌ای که در حوزه سبک زندگی وجود دارد که امیدواریم بتوان آن را در دوره‌های بعد مرتفع کرد، این است که همه آثار این حوزه متأثر از ادبیات غربی‌اند. کتاب‌های سنجیده و دقیقی هستند؛ اما وقتی محققان سعی کرده‌اند از منظر رویکرد اسلامی ایرانی به این حوزه بپردازند، ضعف منبع و محتوا مشهود است. 
وی ادامه داد: این حوزه نیازمند اجتهاد و تولید علم است. تولید پژوهش و محتوا در مورد سبک زندگی ایرانی اسلامی، پدیده‌ای معاصر است که تلاش داریم با فرهنگ خودمان به آن پاسخ بدهیم. از این رو فرایند دشوار و راه صاف نشده‌ای است که پژوهشگران باید با دقت بیشتری آن را مورد تحقیق و پژوهش قرار بدهند. امیدوارم این جشنواره منشأ اثری باشد در مورد توجه جدی‌تر به این مفهوم مهم که در بیانیه گام دوم رهبری نیز به آن توصیه شده است.

​​​​​​​خبرنگار: محدثه مودی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه