صف مرغ در کف بازار!

قرار بود مرغ بیشتر از  79هزار تومان فروخته نشود اما در واقعیت اتفاق دیگری می‌افتد

صف مرغ در کف بازار!

اگر قرار باشد در مورد بازار این روزهای مرغ بنویسیم، باید از به هم خوردن معادلات آن نوشت. بنا به شرایطی این بار نه مرغ در دسترس است و نه قیمتش مشخص.


​​​​​​​قیمت در ظاهر همان 79 هزار تومانی است که به تازگی مصوب شده؛ اما اگر شانس یارمان باشد و مرغ گیرمان بیاید، دست‌کم باید برای هر کیلو 10 هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب پول بدهیم تا دست خالی به خانه برنگردیم. بازار این روزهای مرغ دقیقاً همین است. 

دربه‌در به دنبال مرغ با قیمت مصوب
یک شهروند با ابراز گلایه از شرایط فعلی عرضه مرغ در بازار مشهد می‌گوید: هیچ نظارتی بر بازار مرغ وجود ندارد. چند روزی است به دلیل نیاز مبرم برای تهیه گوشت مرغ به قیمت مصوب به بازار سر می‌زنم؛ اما موفق به خرید نمی‌شوم. اگر مبنای فروش، قیمت مصوب است، چرا نظارتی بر عرضه آن نمی‌شود؟ در این چند روز هرجا رفتم، یا گفتند مرغ نداریم یا قیمت‌ها خیلی گران‌تر از 79هزار تومان مصوب است.
او ادامه می‌دهد: هنوز زمان طولانی از اعلام قیمت 73 هزار تومانی برای گوشت مرغ نگذشته بود که بار دیگر قیمت مصوب افزایش 6 هزار تومانی را به خود گرفت؛ اما همین مرغ 79 هزار تومانی هم در بازار یافت نمی‌شود و باید حدود 90 هزار تومان برای هر کیلو گوشت مرغ بپردازیم.
شهروند دیگری نیز با اشاره به مشکلات این روزهای بازار مرغ در مشهد می‌گوید: این روزها برای خرید مرغ به هر فروشگاهی مراجعه کردیم، حرف فروشنده‌ها این بود که توزیع در بازار کم شده و مرغی برای فروش ندارند. همین موضوع سبب شده قیمت آن بالا برود و مردم به سختی بتوانند مایحتاج خود را تهیه کنند. 
وی ادامه می‌دهد: بازار عرضه و تقاضای مرغ معمولاً مشخص است. چرا مرغدار و توزیع‌کننده گوشت مرغ به خودشان اجازه می‌دهند هر زمان که بخواهند، مرغ را وارد بازار کرده و هر زمان که دوست داشته باشند، این روند را متوقف کنند و به دنبال افزایش قیمت باشند؟ 

توزیع نامناسب؛ دلیل آشفته‌بازار مرغ
اما خیلی از فروشندگان فراورده‌های پروتئینی سطح شهر، دلیل شرایط موجود در بازار مرغ را توزیع نامناسب آن در این روزها می‌دانند.
یکی از همین فروشنده‌ها به صراحت می‌گوید: در حال حاضر توزیع‌کنندگان به هیچ‌وجه به تعهدی که در خصوص تأمین مرغ مورد نیاز مردم دارند، پایبند نیستند. برای مثال من که درخواست 500 کیلو مرغ را داده بودم، امروز برایم 70کیلو مرغ آوردند. من این مقدار را به کدام مشتری‌ها بدهم تا بتوانم آن‌ها را راضی نگه دارم؟ در مشهد چهار یا پنج نفر توزیع‌کننده مرغ هستند. به نظر می‌رسد آن‌ها از این وضعیت سوءاستفاده می‌کنند و مرغ را گران توزیع می‌کنند.
وی ادامه می‌دهد: اگر در بازار بگردید، مرغ با قیمت 90 هزار تومان و حتی بالاتر از آن وجود دارد و می‌توانید تهیه کنید؛ اما مرغ به قیمت مصوب که کشتارکننده و توزیع‌کننده باید آن را به قیمت 76 هزار تومان در اختیار ما قرار دهد تا ما 79هزار تومان بفروشیم، عملاً وجود ندارد و بازار این‌گونه به هم می‌ریزد.

فاکتورسازی برای دور زدن قیمت مصوب
حدود ساعت 13 به یکی از مراکز مهم عرضه مواد پروتئینی در خیابان استقلال مشهد سر می‌زنیم. به جز یک فروشگاه که مردم در آنجا برای خرید مرغ در صف بودند و به هر نفر فقط یک مرغ با قیمت مصوب 79 هزار تومان داده می‌شد، سایر فروشگاه‌ها مرغی برای عرضه با قیمت مصوب نداشتند! 
مسئول یکی از فروشگاه‌های عمده مواد پروتئینی خیابان استقلال مشهد درباره اوضاع این روزهای بازار مرغ می‌گوید: کشتار‌کننده مرغ به ما می‌گوید مرغ را مرغدار گران کرده؛ چرا که حاضر نیست مرغ زنده‌ را به قیمت کمتر از کیلویی 64هزار تومان بفروشد. این مرغ برای کشتارکننده 76 هزار تومان تمام می‌شود. با هزینه‌های کرایه و سایر موارد، مرغ با 78 هزار تومان به مرحله توزیع می‌رسد. با وجود این هزینه‌ها، مرغ چگونه با قیمت مصوب 79 هزار تومان باید به دست مردم برسد؟
وی به نکته دیگری اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: حتی اگر شما مرغ را از توزیع‌کننده، چندهزار تومان بالاتر از نرخ مصوب خرید کنید، آن‌ها حاضر نیستند به شما فاکتور بدهند. اگر هم فاکتوری صادر شود، با تغییر وزن فروش طوری برآورد می‌کنند که برای من همان قیمت 76 هزار تومان ثبت شود؛ ولی در اصل قیمتی که حساب می‌کنند، دست‌کم 
6 یا 7 هزار تومان بالاتر است!
او می‌افزاید: شنیده‌ایم قرار است هفته آینده شرایط قیمتی مرغ بهبود یابد. به فرض اینکه این مورد درست باشد، حتماً می‌خواهند قیمت مصوب آن را دوباره تغییر بدهند و به قیمتی برسانند که صرفه‌اش برای کشتارگاه‌ها و توزیع‌کننده‌ها باشد.

عوامل دخیل در بازار این روزهای مرغ
رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ، ماهی و تخم‌مرغ مشهد در واکنش به شرایط این روزهای بازار مرغ به قدس می‌گوید: چند روزی است به دلایلی از جمله بالا رفتن قیمت گوشت گوسفند، ممنوع شدن قطعه‌بندی گوشت مرغ و همزمانی این موارد با روزهای آغازین ماه که معمولاً خرید مردم بیشتر می‌شود، میزان تقاضای مردم افزایش یافته؛ اما با وجود این، توزیع گوشت مرغ با برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد و مرغ به همان میزان 300 تا 400 تُن که پیش از این مورد نیاز مردم مشهد بوده، اکنون نیز توزیع می‌شود.
فرامرز قائمی درباره افزایش قیمت مرغ در چند روز اخیر نیز اظهار می‌کند: هیچ‌گونه افزایش قیمتی که بیشتر از 79 هزار تومان باشد، قانونی نیست و همه موظف به رعایت قیمت مصوب هستند و چنانچه فردی در این خصوص تخلف کند، بی‌شک با او برخورد خواهد شد.
وی در واکنش به این مطلب که در حال حاضر در برخی از فروشگاه‌ها مرغ حتی با اختلاف 10 هزار تومان از قیمت مصوب عرضه می‌شود، می‌گوید: من نیز این موضوع را انکار نمی‌کنم و ممکن است از هزار واحد صنفی موجود، افرادی باشند که قیمت مصوب را رعایت نمی‌کنند و همان‌گونه که گفته شد، در صورت تخلف با آن‌ها برخورد می‌شود؛ اما با قاطعیت می‌گویم 60 تا 70 درصد حجم مرغ توزیع شده، هر روز در مشهد با همان قیمت مصوب 79 هزار تومان در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. سعی ما تداوم قیمت 79 هزار تومان و تأمین مرغ مورد نیاز مردم است و می‌کوشیم با برنامه‌ریزی و تأمین بیشتر مرغ، بازار را به شرایط بهتر برسانیم تا مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند.
رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ، ماهی و تخم‌مرغ مشهد همچنین درباره ادعای برخی از فروشندگان که از نامطابق بودن درخواست با میزان توزیع گوشت مرغ گلایه‌مند بودند، نیز بیان می‌کند: هر فروشنده‌ای کارت مخصوص تأمین دارد که در آن میزان گوشتی که هر روز نیاز دارد، نوشته شده و تأمین‌کننده عمده و جزء موظف هستند طبق همان کارت این میزان مرغ را روزانه در اختیار فروشندگان قرار دهند. اگر فروشنده‌ای طبق مشخصات کارت، مرغ دریافت نمی‌کند و تأمین‌کننده کمتر از آن مقدار در اختیارش قرار می‌دهد، می‌تواند این موضوع را به ما اطلاع دهد تا طبق قانون با تأمین‌کننده برخورد شود. 

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب ها :
ارسال دیدگاه