«ره‌نما»ی تمدن نوین اسلامی

همزمان در دانشگاه تهران و 30 دانشگاه کشور از تازه‌ترین آثار انتشارات انقلاب اسلامی رونمایی شد

«ره‌نما»ی تمدن نوین اسلامی

آیین رونمایی از مجموعه‌ ۴۰ جلدی ره‌نامه تازه‌ترین اثر انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای با همکاری نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها دیروز سه‌شنبه ۵دی ‌ماه در دانشگاه تهران برگزار شد.


جوهره انقلاب اسلامی فرهنگ‌پایه است
رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم رونمایی که همزمان با دانشگاه تهران در بیش از ۳۰ دانشگاه‌ کشور نیز برگزار شد، عنوان کرد: باور ماست که اساساً جوهره انقلاب اسلامی ما فرهنگ‌پایه است. راحت بگویم ما مدیرها امروزه وقتی به فرهنگ بپردازیم و حق آن را بدهیم، یک پیوست فرهنگی هم برای فعالیت‌های اجراییمان تهیه می‌کنیم. در واقع، فرهنگ را در الصاق به کارهایمان در نظر می‌گیریم. در حالی ‌که باید باور کنیم هر تصمیم ما در عرصه‌های مختلف باید فرهنگ‌پایه باشد.  
محمدباقر قالیباف با درخواست از جوانان برای توجه جدی به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به نکات برجسته آن اشاره کرد و گفت: 
رهبر معظم انقلاب پس از صدور این بیانیه، در یک نشست دانشجویی، به چهار نکته مهم اشاره کردند؛ یکی به عظمت خود انقلاب اسلامی، یکی به عظمت راهی که تا به اینجا طی کرده‌ایم، یکی به عظمت چشم‌اندازی که باید به آن برسیم و در نهایت عظمت نقش نیروهای مؤمن و انقلابی. این بار سنگین بر دوش ماست. ایشان در آنجا اشاره می‌کنند حرکت عمومی این نیروها باید هم صحیح و ملتزم و هم عقلانی باشد. 
وی با بیان اینکه مجموعه 40‌جلدی ره‌نامه می‌تواند حرکت جوانان مؤمن انقلابی را در صحت و عقلانیت تجهیز کند، ادامه داد: وقتی حضرت آقا از حلقه میانی می‌گویند و خودشان این را تشریح می‌کنند، باید این مفهوم را با دقت بیشتری فهمید. این حلقه‌های میانی در مردم، از مردم و برای مردم‌اند و در عین‌ حال در ارتباط با دستگاه‌های اجرایی بروکراتیک هستند و رسالت خود را در اینجا دنبال می‌کنند. دقیقاً همان تجربه‌ای که در دفاع مقدس اتفاق افتاد. همان تجربه‌ای که شهید سلیمانی برای مدافعان حرم به کار گرفت. این یک سبک مدیریتی است. این یک روش است و روش دیگر آن است که حزب‌بازی کنیم و پست و مقام بگیریم که روش دوم کشور را به جایی نخواهد رساند. وقتی در جامعه اسلامی و نظام ولایی از تبیین و تبلیغ حرف می‌زنیم، به این معناست که باید به ‌گونه‌ای تلاش کنیم جامعه را به تفاهم برسانیم. با زور چیزی حل نمی‌شود. فرق بین تبلیغ در نگاه اسلامی و نظام ولایی با تبلیغ به معنای پروگاندای به‌ دنبال قدرت و ثروت و بحث‌های سیاست‌زدگی اینجاست. در اینجا تفاهم ایجاد می‌شود؛ چرا‌که منطق دارد.
وی افزود: حضرت آقا می‌فرمایند جواب کار فرهنگیِ باطل کار فرهنگی حق است. یعنی ما برای مبارزه با منکر باید معروف را توسعه دهیم، باید از ابزار فرهنگی در مقابل ابزار فرهنگی دشمن استفاده کنیم، با سخنرانی و اقدام‌های سلبی مشکلات حل نمی‌شوند، ما نیازمند کار ایجابی هستیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان سخنانش از جوانان خواست کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی» رهبر معظم انقلاب را مطالعه کنند.

در دوران انقلاب فاصله میان رهبران عالی با مردم برداشته شد
رئیس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها نیز در این مراسم، فاصله میان متفکران با جامعه را از حسرت‌های انسان هنگام مراجعه به تاریخ دانست و گفت: فاصله و عدم مفاهمه میان جامعه با اندیشمندان جامعه از تلخی‌هایی است که در خواندن تاریخ دوران قاجار و پیش از آن‌ها احساس می‌شود.حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی با بیان اینکه در انقلاب اسلامی شاهد هم‌آوایی و همراهی رهبران عالی مرتبه از نظر فکری و آرمانی با مردم بودیم، اضافه کرد: چون این فاصله برداشته شد، انقلاب به پیروزی رسید و توانست به حرکت خود تا به امروز ادامه دهد. 
وی در ادامه اظهار کرد: فاصله میان جریان فکری عظیم با جامعه‌ای که با رهبر همراه بودند برداشته شد و شیاطین نتوانستند در این فاصله نفوذ کنند. 
رستمی گفت: رهبر معظم انقلاب در کنار فهم درست از فرهنگ و اعتقاد قوی به موضوعات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و باور به علم و علم‌پروری در کنار هدایت کشتی جامعه از توفان‌ها جامعه را هدایت می‌کنند. جوانان و جامعه متفکر با سخنان رهبری ارتباط می‌گیرند. مجموعه ۴۰جلدی پالایش و آماده کردن موضوعی افکار و بیانات رهبر معظم انقلاب در طیف‌های مختلف برای استفاده جوانان است. تلاش شده جوانان بتوانند با این کتاب ارتباط بگیرند. امروز دانشگاه‌های دیگر برنامه رونمایی این کتاب را نیز دارند. ان‌شاءالله بتوانیم این افکار ارزشمند که مایه خودسازی و تمدن‌سازی است را به جامعه به ویژه جوانان منتقل کنیم. مجموعه مطالبه‌ای که 
رهبر معظم انقلاب از جوانان در گام دوم داشتند، با خواندن این کتاب محقق می‌شود. این کتاب سبب آشنایی بیشتر جامعه به ویژه جوانان ما با این ذخایر ارزشمند خواهد شد.

مجموعه‌ای برای پاسخ به چالش‌های دوران معاصر
گفتنی است در معرفی این مجموعه‌ آمده است: مجموعه ۴۰جلدی «ره‌نامه» دریچه‌ای برای دانستن و اندیشیدن جوان مؤمن، دانا و انقلابی در مسیر تمدن نوین اسلامی است که از خلال دیدگاه‌های اندیشمندانه‌ رهبر معظم انقلاب، مبانی، ارزش‌ها و اصول اسلام ناب محمدی را با توجه به نیازها، پرسش‌ها و چالش‌های دوران معاصر تبیین می‌کند. این کتاب‌ها عرصه‌ گسترده‌ای از موضوعات در ساحت‌های اعتقادی، اجتماعی، سبک زندگی، مباحث تربیتی و اخلاقی، سیاسی و انقلابی را در برمی‌گیرند.
نماز، معنویت و مسجد، آرمان‌گرایی و بسیج، عاشورا، اخلاق و تربیت، شهروند تراز انقلاب اسلامی، اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی، زندگی جهادی، تمدن نوین اسلامی، بیداری اسلامی، ولایت و تشیع، امامان معصوم(ع)، تفکر، عقلانیت و آزاداندیشی، پیامبر(ص)، زن و خانواده، عدالت، ولایت فقیه، هویت ملی، قرآن، توحید، دین دنیا آخرت، روشنفکری، فلسطین و... بخشی از موضوعات این مجموعه هستند. هر یک از این کتاب‌ها مشتمل بر ۱۰ فصل بوده که شامل بیانات حضرت آیت‌الله ‌العظمی خامنه‌ای در موضوعی خاص است و دیباچه‌ هر کتاب در دو بخش حاوی آیات، روایات و بیانات حضرت امام خمینی(ره) در همان موضوع است. 

خبرنگار: پارسا نیکوکار

برچسب ها :
ارسال دیدگاه