امید به‌گل‌نشسته صیادهای مکران در رمین

صیادان اسکله مهم چابهار در گفت‌وگو با خبرنگار قدس از مشکلات این روزهای خود می‌گویند

امید به‌گل‌نشسته صیادهای مکران در رمین


در بندر چابهار چندین اسکله صیادی وجود دارد که «اسکله رمین» یکی از مهم‌ترین آن‌هاست.
بندرصیادی رمین یکی از مراکز مهم صید ماهی در 5کیلومتری شرق چابهار است و در آن بیش از ۵۰۰قایق و لنج مشغول به فعالیت هستند.
 اسکله رمین ازجمله جاذبه‌های گردشگری استان سیستان و بلوچستان در شهرستان چابهار محسوب می‌شود که به‌واسطه لنج‌ها و قایق‌های صیادی، صیادان و صید انواع ماهی‌ها و شاه‌میگوها گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.

وعده‌های بی‌سرانجام مسئولان
روزانه صدها لنج و قایق در اسکله صیادی رﻣﻴﻦ چابهار لنگر می‌اندازند و از آنجا که بسیاری از آن‌ها به تجارت (صید ماهی) می‌پردازند، اسکله رمین از اهمیت اقتصادی زیادی برخوردار است. برخی از لنج‌ها و قایق‌ها نیز تفریحی هستند و تعدادی برای صید ماهی و میگو استفاده می‌شوند. در کنار اسکله، سوله بزرگی وجود دارد که به محلی برای تخلیه، وزن‌کشی و بارگیری ماهی‌های صید شده تبدیل شده است.
با این‌حال متأسفانه وعده‌های بی‌سرانجام برخی مسئولان گلایه‌مندی این صیادان را برانگیخته و چندین سال است صیادان اسکله رمین با مشکل انباشته شدن ماسه و مسدود شدن دهانه ورودی این اسکله مواجه شده‌اند و این مکان نیاز مبرمی به لایروبی دارد.
صیادان بندر رمین چابهار باز هم با تأکید بر ضرورت لایروبی اسکله این شهرستان، خواستار همکاری و مساعدت متولیان امر شدند. آن‌ها از خبرنگار قدس خواسته‌اند صدای این صیادان را به گوش مسئولان کشوری و استانی برساند.
جمعی از این صیادان در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفتند لایروبی نشدن اسکله رمین در سال‌های گذشته موجب انباشته شدن ماسه و مسدود شدن دهانه ورودی آن شده است.
به گفته آن‌ها بسته شدن دهانه این اسکله مشکلات زیادی برای فعالیت قایق‌های صیادی در فصل صید به وجود آورده است.
این صیادان می‌گویند یک‌سال پیش، شرکتی با بیل مکانیکی اقدام به لایروبی اسکله کرد اما متأسفانه به دلیل انجام نادرست این کار، همچنان این مشکل پابرجاست و اگر مسئولان ذی‌صلاح شهرستان، استان و کشور برای لایروبی اساسی این اسکله چاره‌اندیشی نکنند ما صیادان بیکار می‌شویم و دیگر نمی‌توانیم صیادی کنیم.
لایروبی اساسی این اسکله هم اکنون یکی از خواسته‌های اصلی صیادان این منطقه است.
«عبدالکریم» یکی از صیادان اسکله صیادی بندر رمین در گفت‌وگو با قدس اظهار کرد: رمین یکی از بنادر صیادی مهم در شرق چابهار است که صیادان بسیاری دارد و تأمین‌کننده اصلی برای تقاضای بازار صید و صیادی استان و ایران به‌حساب می‌آید.
وی افزود: هم‌اکنون اسکله صیادی رمین نیاز فوری به لایروبی اساسی دارد ولی مسئولان توجهی به این مهم ندارند.
بر اساس آمارهای سازمان شیلات ایران، اسکله صیادی بندر رمین جزو مهم‌ترین اسکله‌های بندر چابهار، قطب شیلاتی ایران و تأمین‌کننده بخشی از صید صنعتی و تجاری کشور است و به گل نشستن این بندر، ضمن آنکه زنجیره تأمین و عرضه و تقاضا را دچار مشکل‌ می‌کند، بر معیشت و زندگی صیادانی که در این بندر زندگی می‌کنند، تأثیر می‌گذارد.
عبدالکریم می‌گوید: دهانه ورودی به حوضچه این بندر مهم با گل مسدود شده و در جزر، برای شناورها غیرقابل عبور می‌شود و تنها هنگام مد امکان تردد شناورها وجود دارد.
این صیاد محلی تصریح می‌کند: رزق و روزی صیادان رمینی با به گل نشستن این اسکله به مخاطره افتاده است و انگار هیچ مسئولی نمی‌داند چه‌خبر است یا شاید برایشان مهم نیست!
وی خاطرنشان می‌کند: چندین سال است با ورود گل و لای به حوضچه این بندر بارها این مشکل را به متولیان امر گوشزد کرده‌ایم، اما متأسفانه فقط قول می‌دهند و خبری از عمل نیست.
با توجه به فعالیت صیادان در سال‌های اخیر و کارشناسی‌هایی که از بندر رمین صورت گرفته، مشخص شد بندر رمین دچار لای شده به‌گونه‌ای که لنج‌ها برای ورود و خروج با مشکل مواجه هستند، بر همین اساس ضرورت لایروبی بسیار حائز اهمیت است.
 لایروبی در اسکله‌های صیادی چابهار معمولاً برای عمیق‌سازی و خروج ماسه انجام می‌شود تا تردد قایق‌ها در ساحل بهتر انجام شود.

دریادلان بندر رمین در انتظار سوخت
جمعی از صیادان بندر رمین ضمن اظهار گلایه از مسئولان افزودند: حدود یک‌سال و اندی است که در انتظار اختصاص سهمیه سوخت به قایق‌هایمان هستیم اما متأسفانه تاکنون از سوی مسئولان هیچ‌گونه اقدامی صورت نپذیرفته و به ناچار برای رفتن به دریا یک گالن ۷۰ لیتری بنزین را حدود یک تا یک میلیون و 500 هزار تومان به‌صورت آزاد خریداری می‌کنیم.
 سوخت بنزین قایق‌ها و لنج‌های صیادی مهم‌ترین نیاز صیادان برای امرار معاش خانواده و همچنین تأمین ماهی موردنیاز مردم و کارخانه‌های فراوری ماهی است که انتظار می‌رود مسئولان بدون وعده وعیدهای بی‌عمل به مشکل سوخت قایق‌ها و لنج‌های صیادان بندر رمین رسیدگی کنند.

استمداد صیادان بندر رمین چابهار از استاندار
شماری از صیادان رمینی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس از استاندار مردمی و درد آشنای سیستان و بلوچستان دعوت کردند سفری به رمین داشته باشد و قدم به این بندر بگذارد و از نزدیک شاهد مشکلات صیادان منطقه باشد. 
این عده می‌گویند صنعت صید و صیادی در زندگی بومیان سواحل چابهار تأثیر بسزایی دارد و باید با کاهش مشکلات صیادان در راستای افزایش صید در منطقه گام برداشت.

خبرنگار: حسین سپاهی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه