کانال‌های لازم برای بازگرداندن حمید نوری فعال شده است

سخنگوی دولت در پاسخ به قدس: 

کانال‌های لازم برای بازگرداندن حمید نوری فعال شده است

علی بهادری جهرمی در واکنش به گمانه‌زنی‌ها در خصوص امکان مبادله حمید نوری با محکومان دوتابعیتی ایرانی- سوئدی با اشاره به موفقیت دولت سیزدهم در استرداد ۳۵۰ تن از زندانیان ایرانی در خارج کشور گفت: «این موضوع در مورد آقای نوری هم از طریق همه مسیرهای دیپلماتیک و حقوقی به جد دنبال می‌شود».


سخنگوی دولت در نشست خبری روز گذشته با اشاره به اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در ترور یکی از مستشاران ارشد نظامی کشورمان در سوریه و تسلیت این حادثه به خانواده این سردار شهید و مردم ایران، گفت: قطعاً این اقدام جنایتکارانه در زمان مناسب و مکان مناسب پاسخ داده خواهد شد.
بهادری جهرمی در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس در خصوص گمانه‌زنی‌ها در مورد امکان مبادله حمید نوری با برخی محکومان دوتابعیتی ایرانی- سوئدی و اینکه چنین موضوعی به دولت ابلاغ شده یا نه؟ با بیان اینکه  مسئله مهم در این خصوص آن‌است که ادعاهای یک سازمان بدنام تروریست در محاکم دول اروپایی و غربی مورد استناد قرار گرفته، گفت: اینکه کشوری نظام قضایی خود را ابزاری برای پیشبرد اقدام‌های یک سازمان تروریستی قرار دهد، یک آبروریزی سیاسی و حقوقی است.
سخنگوی دولت تصریح کرد: متأسفانه درماجرای غزه ما شاهد آبروریزی‌های پرشماری از کشورهایی هستیم که ادعای پیشرو بودن در حقوق بشر دارند و در نحوه برخورد با آقای نوری هم روشن بود چگونه حقوق یک متهم زیر پا گذاشته شد.
وی خاطرنشان کرد: روندها و عملکردهای دولت‌های غربی با عملکرد و رفتار جمهوری اسلامی ایران و محاکم آن در موارد مشابه حتی در مورد جاسوسان قابل مقایسه و بررسی است که چقدر تفاوت دارند. 
بهادری جهرمی با یادآوری اینکه دولت سیزدهم از آغاز کار خود تاکنون موفق شده بیش از ۳۵۰زندانی ایرانی در خارج از کشور را در چارچوب توافق‌نامه‌های مبادله زندانیان به کشور بازگرداند، گفت: البته شماری از این افراد مجرم بودند، اما در مورد آقای نوری معتقدم اساساً جرمی رخ نداده و ایشان بی‌گناه است. سخنگوی دولت تصریح کرد: دستگاه قضا و وزارت امور خارجه تمام تلاششان را برای آزادی تمام شهروندان ایرانی زندانی در اروپا و آمریکا به‌کار بسته‌اند که دستاوردهای آن‌ها را دیدیم و مسئله بازگرداندن آقای نوری هم از همه مسیرهای حقوقی و دیپلماتیک پیگیری می‌شود.

دولت پیشنهادی برای گران کردن بنزین نداده
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری در خصوص اظهارنظر و ابراز نگرانی برخی نمایندگان از مجوز و چراغ سبز مجلس به دولت برای گران کردن بنزین در سال آینده هم گفت: متن لایحه بودجه، چه متن اولیه و چه متن دوم پس از رد کلیات در مجلس منتشر شده و دولت در هیچ کدام اساساً پیشنهادی برای گران کردن بنزین نداده است.
سخنگوی دولت درباره مزایا و دستاوردهای امضای تفاهم‌نامه تجاری ایران و اتحادیه اوراسیا هم با اشاره به اینکه این قرارداد به افزایش تجارت غیرنفتی به‌ویژه در بخش خصوصی که در حوزه‌های غیرنفتی بیشتر فعال هستند کمک می‌کند، مطرح کرد: بر این اساس تعرفه‌های گمرکی میان این کشورها کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین تجارت در این کشورها به‌صرفه‌تر و رقابت‌پذیرتر می‌شود، جذابیت‌های تجاری ایران هم برای تجار سایر کشورها افزایش پیدا می‌کند که امکان تعاملات دوطرفه تجاری برای دوطرف سهل‌تر باشد. همچنین سازو کار ویژه‌ای نیز برای تجارت اقلام راهبردی میان این کشورها ایجاد می‌شود.
دبیر هیئت دولت خاطرنشان کرد: قراردادهای مشترکی در حوزه‌های تأمین اقلام راهبردی مانند گاز و کالاهای اساسی با همین کشورها داریم که سازو کارها را به شدت تسهیل و باثبات‌تر و ایمن‌تر می‌کند و تعرفه گمرکی هم در بیش از ۸۰ درصد اقلام در بازار اوراسیا برای صادرات ایران صفر خواهد شد؛ یعنی امکان رقابت فعال را در این زمینه ایجاد می‌کند.

درخصوص جزایر سه گانه با کسی تعارف نداریم
بهادری جهرمی درباره رویکرد ایران نسبت به اعلام موضع اخیر روسیه گفت: ایران بلافاصله پس از بیانیه مشترک اتحادیه عرب و روسیه اعلام موضع کرد، سپس کاردار روسیه احضار شد و وزیر امور خارجه در تماس تلفنی با همتای روس خود اعلام موضع کرد که با هیچ طرفی در این زمینه تعارف نداریم.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه  

برچسب ها :
ارسال دیدگاه