باخت دوم صهیونیست‌ها

نشست اضطراری شورای امنیت که به‌درخواست رژیم‌صهیونیستی تشکیل شد، به‌نفع ایران پایان یافت

باخت دوم صهیونیست‌ها

پس از پاسخ موشکی ایران در واکنش به حمله اسرائیل به سفارت ایران در دمشق، جلسه اضطراری شورای امنیت به درخواست فوری سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل برگزار شد این جلسه با هشدار آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه از هرگونه اقدامی که منجر به رویارویی نظامی عمده در جبهه‌های مختلف خاورمیانه می‌شود باید اجتناب شود؛ آغاز شد. 


نمایندگان کشورهای مختلف در این جلسه با بیان اظهاراتشان از تشدید تنش‌ها در منطقه ابراز نگرانی کردند و خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها شدند. نماینده چین با اشاره به حق دفاع مشروع ایران؛ به دفاع از مواضع ایران پرداخت و با اشاره به روز اول آوریل که نمایندگی ایران در سوریه هدف قرار گرفت، بیان کرد حمله ایران اقدامی تلافی‌جویانه بوده و اکنون از جانب ایران اتمام یافته است؛ ما خواستار خویشتن‌داری طرفین برای جلوگیری از واکنش‌های بعدی هستیم. نماینده الجزایر نیز در این نشست اظهاراتی در دفاع از حق ایران داشت و بیان کرد: اقدام اسرائیل در حمله به کنسولگری ایران خودسرانه بود و او کاری کرد که اوضاع منطقه به اینجا برسد. ما همچنین نسبت به سیاست دوگانه آمریکا هشدار می‌دهیم؛ سیاست‌ها باید برای همه یکسان باشد. نمی‌شود اول به خاک یک کشور حمله شود و با آرامش برخورد کنیم و وقتی پاسخ دادند نوع دیگر رفتار کنیم. نماینده سوریه دیگر نماینده‌ای بود که ضمن دفاع از ایران، مقامات رژیم اشغالگر و دولت آمریکا را مسئول تنش‌ها در خاورمیانه خواند و ضمن محکومیت آن‌ها اعلام کرد کاری که ایران با پاسخ موشکی انجام داده، اعمال صحیح حق دفاع از خود بوده است. 
نماینده روسیه هم ضمن دفاع از پاسخ نظامی ایران، با اعتراض به رویکرد دوگانه سازمان ملل که حمله ایران را بلافاصله محکوم کرد اما در مورد حمله اسرائیل به کنسولگری ایران واکنشی نداشت، این‌گونه اعتراض کرد که ما شاهد «نمایش ریاکاری و استانداردهای دوگانه» در شورای امنیت سازمان ملل هستیم. وی ادامه داد: «شما به‌خوبی می‌دانید حمله به یک مرکز دیپلماتیک اقدامی جنگ‌طلبانه بر اساس قوانین بین‌المللی است و اگر یک نمایندگی غربی مورد حمله قرار می‌گرفت، بلافاصله شما انتقام‌جویانه واکنش نشان می‌دادید». این نماینده افزود گویا برای سازمان ملل هر امری که به شهروندان غربی مربوط می‌شود مقدس است اما وقتی صحبت از حق سایر کشورها می‌شود، موضوع متفاوت است. اکنون آنچه ما شاهد آن هستیم، نمایش ریاکاری و استاندارد دوگانه‌ای ا‌ست که تماشایش هم شرم‌آور است.

مظلوم‌نمایی اسرائیل
در مقابل اما رابرت وود که به نمایندگی از آمریکا در این نشست حضور داشت با تأکید بر اینکه ایالات متحده به دنبال تشدید تنش نیست از سازمان ملل درخواست کرد موظف شود اقدامات ایران را بی‌پاسخ نگذارد. همچنین معاون نمایندگی آمریکا درباره عملیات «وعده صادق» ایران علیه اسرائیل مدعی شد: این عملیات تهدیدی برای اسرائیل و کشورهایی مثل اردن و عراق بود. حمله ایران برخلاف صلح بین‌المللی بود، در این حمله بیش از ۳۰۰ پرتابه به اسرائیل شلیک شده و این اتفاق تهدیدی برای اسرائیل و سایر کشورهاست.
نوبت که به«گیلعاد اردان» سفیر و نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل رسید، با بیان این اعتراف که حمله مستقیم ایران به اسرائیل در نوع خود اولین بود، بسیار عصبانی شروع به ادعاهایی مبنی بر اینکه مقامات جمهوری اسلامی ایران تهدیدی برای صلح جهانی هستند، کرد و گفت: ‏«امروز ماسک از چهره ایران افتاد. این کشور خود را به عنوان عامل بی‌ثباتی منطقه معرفی کرد». این در حالی است که رژیم صهیونیستی بیشتر از ۶ماه است حملات بی‌سابقه‌ای علیه غزه، کرانه باختری و لبنان انجام می‌دهد.
‏وی بدون اشاره به صدها کلاهک هسته‌ای دراسرائیل که امنیت جهان و منطقه را به مخاطره انداخته است، با این ادعا که همه می‌دانیم ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم است، در یک فرافکنی و جوسازی گفت: تصور کنید شب گذشته فرمان شلیک بمب‌اتمی داده می‌شد! وی با به کار بردن تندترین عبارات همچنان مدعی می‌شد حمله ایران می‌توانست کل منطقه را به جنگ بکشاند و در نهایت خواستار فعال شدن مکانیسم ماشه شد و گفت به امضاکنندگان برجام می‌گویم همه تحریم‌های ممکن را وضع کنند. ما در محاصره نیروهای نیابتی ایران هستیم. ما حق قانونی داریم انتقام بگیریم، ما قورباغه در آب جوش نیستیم و خاموش نمی‌مانیم.
در ادامه ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در این نشست ضمن تصریح مواضع ایران که بر پایه حقوق بین‌الملل بوده است به صراحت اعلام کرد: عملیات جمهوری اسلامی ایران کاملاً در راستای اعمال حق ذاتی ما برای دفاع از خود که ذیل ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد ذکر شده و توسط حقوق بین‌الملل به رسمیت شناخته شده است، انجام شد. پاسخ ما لازم و متناسب بود و تنها اهداف نظامی مورد اصابت قرار گرفتند تا احتمال تشدید تنش‌ها به حداقل برسد.
سفیر کشورمان با اشاره به حمله تروریستی رژیم اسرائیل علیه اماکن دیپلماتیک ما در دمشق، شورای امنیت را از این اقدام نادرست بین‌المللی و همچنین حق ذاتی و حقوقی ایران برای پاسخ‌گویی به چنین حملات نظامی تروریستی، مطلع کرد. ایروانی خاطرنشان کرد: از آغاز جنگ رژیم اسرائیل علیه مردم فلسطین در غزه، بیش از ۳۴ هزار غیرنظامی، کشته شده‌اند و نبود پاسخ‌گویی و انفعال شورای امنیت در قبال نسل‌کشی و جنایات جنگی اسرائیل این رژیم را وقیح‌تر کرده تا به نقض‌های خود ادامه دهد. در پایان این جلسه که با عنوان «وضعیت خاورمیانه» برای بررسی اقدام تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی و به درخواست این رژیم تشکیل شده بود، باوجود تلاش‌های فراوان انگلیس و کشورهای غربی برای محکومیت ایران؛ این جلسه بدون هیچ بیانیه‌ای در محکومیت ایران به پایان رسید.

خبرنگار: فاطمه کامیاب

برچسب ها :
ارسال دیدگاه