عزل عمران خان با توطئه آمریکا

پارلمان پاکستان نخست‌وزیر این کشور را کنار گذاشت

عزل عمران خان با توطئه آمریکا

تنش‌های سیاسی در پاکستان که پس از دیدار «عمران‌خان» نخست‌وزیر این کشور با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه آغاز شد، شامگاه شنبه به اوج خود رسید.

سرانجام پس از حدود یک هفته کش و قوس، نمایندگان پارلمان پاکستان به نخست‌وزیر این کشور رأی عدم اعتماد دادند. به گزارش فارس، در حالی که با آغاز جلسه رأی عدم اعتماد به عمران‌خان، رئیس پارلمان پاکستان و معاونش از سمت خود استعفا کردند، اما درنهایت در بامداد یکشنبه، نمایندگان پارلمان پاکستان با ۱۷۴رأی مثبت در مقابل 110رأی منفی عمران‌خان را عزل نمودند. «خالد جاوید خان» دادستان کل پاکستان نیز پس از رأی عدم اعتماد پارلمان به عمران‌خان، از سمت خود استعفا کرد.
پیش از این نیز نخست‌وزیران پیشین پاکستان نظیر «بی‌نظیر بوتو» و «شوکت عزیز» با چالش رأی عدم اعتماد مواجه شدند اما هر دو آن‌ها این طرح و موافقانش را شکست دادند و در قدرت ماندند. عمران‌خان اولین نخست‌وزیری شد که رأی عدم اعتماد دریافت کرد. اما باز هم هیچ نخست‌وزیری در تاریخ ۷۵ ساله پاکستان یک دوره پنج ساله کامل را به پایان نرسانده است؛ روندی که با برکناری عمران‌خان ادامه یافت. با برکناری نخست‌وزیر پاکستان، جلسه شورای ملی (NA) برای انتخاب نخست‌وزیر جدید امروز دوشنبه برگزار خواهد شد و داوطلبان پست نخست‌وزیری می‌توانند نامزدی خود را ثبت کنند. در همین راستا، رسانه‌های پاکستان نوشتند همه فرودگاه‌های این کشور در حالت آماده‌باش هستند و مقامات دولتی نمی‌توانند بدون مجوز به خارج از کشور سفر کنند. رهبران حزب عمران‌خان به نام «تحریک انصاف» هم پس از این برکناری از تصمیم خود برای استعفای جمعی از نمایندگی در مجلس ملی خبر داده و تأکید کردند هرگز با دولت آینده مصالحه نکرده و خواستار انتخابات زودهنگام در پاکستان هستند.
پیش از این عمران‌خان گفته بود «دونالد لو»، بالاترین مقام در وزارت خارجه آمریکا در امور جنوب آسیا در توطئه برکناری وی دست داشته است. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه