روی خاطرات شیرین جنگ تمرکز کردیم

گفت‌وگو با اصغر نقی‌زاده، مجری برنامه «جنگ دوست‌داشتنی»

روی خاطرات شیرین جنگ تمرکز کردیم

زهره کهندل

  «هیچ جنگی دوست‌‌داشتنی نیست اما آدم‌های جنگ‌ گاهی دوست‌داشتنی هستند، هیچ زخمی بدون درد نیست اما جای زخم‌ها گاهی دوست‌داشتنی می‌شوند.

هیچ سربازی عاشق جنگیدن نیست اما وقتی دفاع از خاک باشد جنگیدن هم گاهی دوست‌داشتنی است. هیچ مادری رضایتش به مرگ فرزند نیست اما وقتی شهادت باشد مرگ هم گاهی دوست‌داشتنی است. هیچ دورانی سراسر دوست‌داشتنی نیست اما توی مرور خاطرات، گاهی حتی جنگ هم دوست‌داشتنی است» این بخشی از نریشن برنامه طنز «جنگ دوست‌داشتنی» است که فصل جدید آن با مرور خاطرات شیرین و طنز رزمندگان دفاع مقدس در ماه مبارک رمضان و با اجرای اصغر نقی‌زاده از شبکه نسیم پخش می‌شود. مجموعه تلویزیونی «جنگ دوست‌داشتنی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حسین همایون‌فر، محصول گروه مستند بنیاد فرهنگی روایت فتح است که فصل اول آن نوروز پارسال پخش شد و فصل جدیدش هر شب ساعت 22:30 روی آنتن شبکه نسیم می‌رود. 
اصغر نقی‌زاده با اشاره به پخش فصل اول برنامه «جنگ دوست‌داشتنی» در نوروز 1400 از شبکه افق به خبرنگار ما می‌گوید: این برنامه در سال 99 و در روزهای پراسترس پیک‌های کرونایی ضبط شد و پس از پخش فصل اول آن در نوروز پارسال از شبکه افق، فصل جدیدش برای پخش به شبکه نسیم داده شد که پخش از این شبکه سبب دیده شدن بیشتر آن شده است.  

قرار نبود مجری‌گری کنم
او درباره جزئیات همکاری با کارگردان و پیوستن به این برنامه توضیح می‌دهد: من با پدر حسین همایون‌فر از زمان جنگ، آشنایی و رفاقت داشتم. ایشان با من تماس گرفت و گفت می‌خواهم برنامه‌ای درباره خاطره‌گویی از پشت جبهه‌ها بسازم. به او پیشنهاد دادم به جای بیان خاطرات غمناک، خاطرات طنز و خنده‌دار را روایت کنیم که پذیرفتند. به نظرم آمد از افراد عادی و کمتر شناخته شده هم به عنوان میهمان دعوت کنیم. حدود 45 نفر به برنامه دعوت شدند و با آن‌ها صحبت کردیم. به یاد دارم یکی از میهمانان برنامه به نام آقای حضرتی جانباز شیمیایی بود که سال گذشته به خاطر ابتلا به کرونا از دنیا رفت. نقی‌زاده یادآور می‌شود: ما در این برنامه بنا نداشتیم همه خاطرات را بگوییم و تمرکز ما روی خاطرات شیرین و خنده‌دار از زمان جنگ بود مثل جشن پتو و شوخی‌های رزمندگان و اتفاقات بامزه. 
او درباره اینکه آیا پرسش‌ها از پیش طراحی می‌شد و چه شیوه‌ای برای انجام گفت‌وگوها داشته است، خاطرنشان می‌کند: من شناخت زیادی نسبت به مصاحبه شونده‌ها نداشتم و در این برنامه مجری‌گری نکردم فقط میزبان برنامه بودم و تلاش می‌کردم موتور یادآوری خاطرات میهمانان برنامه را راه بیندازم و در بیان خاطرات، جاده خاکی نروند. انجام مصاحبه‌ها براساس طراحی از پیش تعیین شده نبود و سعی می‌کردیم خاطرات متفاوتی را از زبان میهمانان بشنویم تا مردم بدانند که جنگ فقط کشتار نبوده بلکه زندگی هم در آن جریان داشته است. ما سعی کردیم برنامه جنبه طنز داشته باشد و لبخند به لب مردم بیاورد.

به پروژه‌های دفاع مقدسی بودجه نمی‌دهند
این مجموعه‌ گفت‌وگومحور به خاطرات شیرین و طنز رزمندگان دفاع مقدس می‌پردازد و فصل جدید آن با حضور میهمانانی چون سیدمسعود شجاعی طباطبایی، جواد مجلسی‌راد، علی مسجدی، رضا صراف و سعید تاجیک تولید شده است. نقی‌زاده درباره اینکه چرا نشان دادن وجوه مختلف جنگ اهمیت دارد؟ می‌گوید: جنگ یک واقعه مهم برای هر جامعه‌ای است، هشت سال کشور ما درگیر جنگ تحمیلی بود و مسائل زیادی دارد که هنوز به آن‌ها نپرداختیم موضوعاتی همچون همسران شهدا و رزمندگان، مسئله زنان در جنگ، تأثیرات اقتصادی و اجتماعی جنگ و... بضاعت ما هم در این برنامه در همین حد بود. آن قدر این برنامه با بودجه کمی ساخته شد که دستمان برای کار بیشتر بسته بود. اگر بودجه بیشتری داشتیم حتماً برنامه بهتری ساخته می‌شد.
او با اشاره به اینکه برای تولید برنامه‌های اینچنینی، بودجه‌های کافی تخصیص داده نمی‌شود خاطرنشان می‌کند: در دهه 60 فیلم مهاجر ساخته شد که 15 هواپیمای نظامی به پروژه دادند، یکی سقوط می‌کرد، یکی دیگر می‌دادند. الان به قول‌ هادی حجازی‌فر، وقتی می‌گویند یک گلوله به ما بدهید می‌گویند 70هزار تومان قیمتش است، پرداخت کنید، می‌دهیم! وقتی با پروژه‌های دفاع مقدسی این طور برخورد می‌شود و بودجه نمی‌دهند پس نباید توقع کار خوب داشت. 

دستمزد حرفه‌ای نگرفتم
این بازیگر سینما و تلویزیون یادآور می‌شود: مدیران باید پاسخگوی این موضوع باشند که چرا بودجه‌های کافی نمی‌دهند. ما برای تولید «جنگ دوست‌داشتنی» خیلی فقیر کار کردیم. دستمزد من برای این کار بسیار اندک بود و اصلاً دستمزد حرفه‌ای نگرفتم، شاید کل بودجه برنامه به اندازه دستمزد یک روز بازی یک بازیگر هم نمی‌شد. من به خاطر عشق و علاقه‌ای که به بچه‌های رزمنده دارم پای کار آمدم.
نقی‌زاده درباره اینکه چرا یادآوری خاطرات دفاع مقدس برای عصر کنونی هم اهمیت دارد، می‌گوید: اگر خدای نکرده سایه زشت جنگ بار دیگر بر سر ما بیفتد، مردم بایستی شور و اهمیت دفاع از مرز و باور و ناموسشان را داشته باشند. باید به مردم بگوییم که اگر در برابر تجاوز رژیم بعث و صدام مقاومت نمی‌کردیم چه اتفاقی برای کشورمان می‌افتاد. مردم ما دفاع و ایستادگی کردند چون می‌دانستند اگر خاکشان را از دست بدهند، دین و ناموس و همه چیزشان را از دست می‌دهند. گاهی به ما می‌گویند چرا دفاع کردید، بببنید شرایط اقتصادی چطور است؟ می‌گویم درست است که شرایط اقتصادی خوب نیست اما اگر دفاع نمی‌کردیم معلوم نبود بعثی‌ها چه بلایی سر مملکت و ناموسمان می‌آوردند. متأسفانه عملکرد بد و غلط مدیران موجب شده کسانی که از این مرز و بوم دفاع کردند، امروز زیر سؤال بروند. 

چه خوب که شوخی‌های پشت جبهه را دیدیم
وی درباره دلایل انتخاب عنوان برنامه «جنگ دوست‌داشتنی» توضیح می‌دهد: انتخاب این عنوان چند دلیل داشت؛ نخست اینکه می‌خواستیم معنویت و رفاقت‌هایمان را در جبهه‌ها یادآوری کنیم. روزهای قشنگی که با بچه‌های رزمنده داشتیم، نماز شب می‌خواندیم، جشن پتو می‌گرفتیم، می‌گفتیم و می‌خندیدیم، توی سروکله هم می‌زدیم. ما این‌ها را دوست داشتیم وگرنه چه کسی کشتار را دوست دارد؟ بچه‌های رزمنده، سختی‌های جنگ را به خاطر هدفی مقدس تحمل کردند و دوستی‌ها و محبت‌ها و فداکاری‌ها بود که پشت صحنه جنگ را دوست‌داشتنی می‌کرد.
این بازیگر سینما و تلویزیون درباره بازخوردهای این برنامه یادآور می‌شود: وقتی فصل اول «جنگ دوست‌داشتنی» پخش شد و جوان‌های آشنا و فامیل، آن را دیده بودند می‌گفتند فکر نمی‌کردیم جنگ این طور باشد و چه خوب که در یک برنامه تلویزیونی، خنده‌ها و شوخی‌های پشت جبهه را دیدیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه