صفای نشستن پای سفره کریم

پذیرایی از زائران، مجاوران و محرومان در ماه مبارک رمضان

صفای نشستن پای سفره کریم

صحن و سرای امام رئوف در ماه میهمانی خدا با مراسم جزءخوانی قرآن کریم، مناجات‌‌خوانی‌های سحرگاهی حرم مطهر و اقامه نمازهای باشکوه زائران در پهنه صحن‌ها، حلاوتی افزون بر دیگر ماه‌ها دارد.

به گزارش آستان‌نیوز، شاید بیش از همه این جلوه‌های معنوی، رسم و سنت دیرینه میزبانی از زائران و مجاوران این بارگاه نورانی در موعد مبارک افطار است که دل‌ها را نمک‌گیرعشق و محبت امام علی بن موسی الرضا(ع) کرده است. هر چند آیین و آداب تکریم و پذیرایی از میهمان توسط خادمان این بارگاه ملکوتی به ماه مبارک رمضان ختم نمی‌شود، اما ماه میهمانی خدا بهترین اوقات سال برای نشان دادن اوج و شکوه میزبانی از میهمانان است. 
تاریخچه سراسر کرامت بارگاه حضرت انیس‌النفوس در پذیرایی از زائران در ماه مبارک رمضان هم، حکایتی خواندنی و شنیدنی دارد. قدیمی‌ترین اسناد مربوط به مراسم افطاری حرم مطهر رضوی به بیش از 300سال پیش یعنی دوره صفویه و سفره‌های افطاری مملو از انواع خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها اشاره دارد. 
نام و نشان مهمان‌سرای حضرت رضا(ع) در دوره‌های تاریخی با القاب و عناوین مختلفی از «کارخانه مبارکه زواری» یا «کارخانه مبارکه خادمی» مشهور بوده اما مهم این است که با هر اسم و عنوانی، همواره خوان نعمت رضوی در ماه میهمانی خدا با پخت و توزیع افطاری گسترده در خدمت زائران، خادمان و کارکنان حرم مطهر بوده است. 

میزبانی روزانه از زائران با 40 هزار بسته افطاری ساده 

اگر در شب‌های بافضیلت ماه رمضان زائر صحن و سرای امام هشتم شویم، پس از اقامه نماز مغرب و عشا در جمع پرتعداد زائران و مجاوران و بهره‌مندی از فیوضات زیارت در کنار به جا آوردن اعمال و قرائت ادعیه این ماه مبارک، باز کردن روزه با طعام متبرکی که خادمان سپیدپوش حرم مطهر در قالب بسته‌های افطاری ساده بین صفوف منظم نماز جماعت توزیع می‌کنند، حس و حال متفاوتی دارد. بسته‌هایی جمع و جور اما کامل حاوی نان، پنیر، خرما، 
حلوا شکری، کشمش و... که کام زائران و روزه‌داران را پس از یک روز روزه‌داری، شیرین می‌کند. 
سنت حسنه پذیرایی از زائران و روزه‌داران با افطاری ساده، امسال هم مانند هر سال در ماه رمضان به دست خادمان حضرت رضا(ع) انجام می‌شود. معاون خدمات زائران حرم مطهر رضوی درباره نحوه اجرای این طرح می‌گوید: توزیع افطاری‌های ساده در حرم مطهر رضوی از 15 فروردین ماه مصادف با دومین روز ماه رمضان آغاز شده و تا پایان ماه مبارک ادامه خواهد داشت.
امین بهنام در ادامه اضافه می‌کند: در قالب اجرای این طرح، 40 هزار بسته افطاری ساده توسط خادمان در صفوف نماز جماعت صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر رضوی توزیع می‌شود. او همچنین بیان می‌کند: همزمان با ماه پربرکت رمضان، هر شب 7 هزار وعده حلیم بین روزه‌داران در جوار بارگاه ملکوتی رضوی در راسته بازار و باب‌الهادی(ع) توزیع می‌شود.

پذیرایی امام رضایی‌ها 
این روزهای ماه میهمانی خدا، کم نیستند مؤمنانی که تعریفشان از روزه‌داری فراتر از بستن دهان از هر چه خوردنی و نوشیدنی است. امسال جمعی از عاشقان و ارادتمندان حضرت رضا(ع) با همراهی و پشتیبانی آستان قدس رضوی، اقدام به برپایی موکب‌های امام رضایی در جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم کرده‌اند و روزانه با بیش از 5هزار وعده افطاری ساده در خدمت زائران و روزه‌داران هستند. 
این برنامه معنوی با هدف پذیرایی از زائران بارگاه منور رضوی و با همکاری موکب‌های مردمی مشهد از ابتدای ماه مبارک رمضان پا گرفته است. هر شب همزمان با اقامه اذان مغرب و عشا در چهار موکب دایر شده در جوار حرم مطهر، افطاری‌های ساده به دست زائران امام رئوف و میهمانان ماه خدا می‌رسد. هر شامگاه، سفره‌های اکرام با همدلی و همراهی موکب‌داران و کفشداران حرم رضوی در باب‌الکاظم(ع) و باب‌الهادی(ع) گسترده می‌شود و در هر یک از این دو ورودی حرم مطهر، هزار و 500 زائر با حلیم، چای، خرما، پنیر، سبزی و نان پذیرایی می‌شوند.
البته چند موکب پذیرایی دیگر هم در ایستگاه‌های صلواتی در خدمت زائران و میهمانان این آستان ملک پاسبان هستند. دو ایستگاه صلواتی مرحوم حاج‌قاسم عقیلی واقع در حدفاصل باب‌الجواد(ع) و باب‌الرضا(ع) و همچنین ایستگاه اهل بیت(ع) واقع در انتهای کوچه چهارباغ، هر شب با توزیع یک هزار وعده حلیم گرم همراه نان در بسته‌های کاملاً بهداشتی در خدمت زائران هستند. 

میزبانی از محرومان استان
میزبانی از روزه‌داران ماه خدا به حریم بارگاه رضوی محدود نشده و به همت مدیر و خدمه مدیریت امور مجاورین معاونت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی، هر روز ماه مبارک رمضان یک منطقه کم‌برخوردار از شهر مشهد و یکی از شهرستان‌های خراسان رضوی از خوان کریمانه حضرت رضا(ع) بهره‌مند می‌شوند. 
امسال به سنت هر ساله در روزهای ماه مبارک رمضان، روزانه حدود 2هزار وعده غذای متبرک رضوی میان خانوارهای کم‌بضاعت شهر مشهد و شهرستان‌های خراسان رضوی توزیع می‌شود. هر روز غذای متبرک طبخ شده در مهمان‌سرای حضرت رضا(ع) توسط خدمه مدیریت امور مجاورین و با کمک شبکه خادمیاران کانون‌های خدمت رضوی استان به دست خانوارهای محروم شناسایی شده در حاشیه شهر مشهد و شهرستان‌های خراسان رضوی می‌رسد. 
در کنار آن، با مشارکت مدیریت امور مجاورین و خیریه امام جعفر صادق(ع) که پیشینه خوبی در اجرای طرح‌های خیرخواهانه در ایام و مناسبت‌های مذهبی در شهر مشهد دارد، سه روز در طول هفته با طبخ و آماده‌سازی یک هزار و 800 وعده انواع غذاهای گرم، در افطار به خانوارهای کم‌بضاعت ساکن مناطق حاشیه‌ای شهر خدمت‌رسانی می‌کنند. 
باید گفت، این همه میزبانی و بیش از این شایسته زائران امام هشتم و میهمانان ماه خداست؛ ولی همین مقدار ارائه خدمت که در حد بضاعت این آستان ملکوتی و شیفتگان و ارادتمندان امام ثامن‌الحجج(ع) است، ارزشمند و ستودنی است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه