گلباران سفارت ایران در کابل

اجتماع مردم و شخصیت‌های افغانستانی علیه دشمنان اتحاد

گلباران سفارت ایران در کابل

قدس

تجمع مردمی با شعارهای «نه به فتنه گران»، «افغانستانی و ایرانی اتحاد اتحاد» و «ما باهم برادریم» با حضور پرشور مردم و شخصیت‌های سیاسی افغانستان روز گذشته مقابل سفارت ایران در کابل برگزار شد.

این گردهمایی خودجوش پس از آن روی داد که طی یکی دو هفته اخیر برخی دست‌های پشت پرده با به راه انداختن سناریوی سازمان یافته از نفرت‌پراکنی میان ایران و افغانستان که در نهایت با حمله گروهی از افراد خودسر به کنسولگری جمهوری اسلامی در هرات همراه بود، در صدد القای دشمنی میان دو ملت هم کیش و همزبان بودند، که این فتنه بزرگ با آگاهی مردم دو سوی مرز خنثی شد.

قرائت بیانیه و گلباران سفارت ایران در کابل
تجمع کنندگان در کابل به نشانه حسن‌نیت مردم افغانستان و قدرشناسی از خدمات ملت ایران به مهاجران در طول 40 سال گذشته، به این سفارت گل اهدا کردند. آن‌گونه که رسانه‌ها آورده اند حاضران همچنین خواستار اتحاد هرچه بیشتر دو ملت و نه به فتنه‌گران برای تخریب روابط دوستانه ایران و افغانستان شدند. 
تجمع مردم کابل برای محکومیت تعرض به اماکن دیپلماتیک ایران با قرائت بیانیه مشترک پایان یافت.  بیانیه پایانی تجمع بزرگ مردم کابل «نه به فتنه گران» به شرح زیر است: این جمع شدن به معنی بلندکردن فریاد نه گفتن به دشمنان ونفاق‌افکنان و زمزمه قشنگی همبستگی میان ملت برادر ایران و افغانستان است. از دو دولت ایران و افغانستان می‌خواهیم تا با مدیریت سالم  مانع ایجاد تفرقه دشمنان شوند. در ادامه آمده است: امروز و بارها فریاد اتحاد دو ملت قهرمان و مجاهد را سرخواهیم داد تا ندای بلندی بر توطئه‌های دشمن بوده و صدایی برای همدلی، دوستی وهمگرایی دو ملت باشد. اگر شماری افراد مغرض درب کنسولگری ایران را در هرات سنگباران کردند ما امروز به نمایندگی مردم افغانستان درب سفارت ایران را در کابل به نشانه برادری ودوستی گلباران خواهیم کرد. مردم افغانستان و ایران باید در مقابل توطئه‌های دشمن با هوشیاری تمام نه گفته وبا همدلی وبرادری مشت کوبنده بردهان نفاق افکنان باشید. این در حالی است که محمد صدیقی‌فر سرکنسول ایران در هرات نیز روز گذشته در جمع اقشار مختلف مردم که برای محکومیت تعرض به مکان دیپلماتیک ایران در مکان سرکنسولگری حضور یافته بودند، خواستار بررسی این حادثه از سوی مقامات طالبان شد و گفت: اتفاقات اخیر نمی‌تواند میان دو ملت فاصله بیندازد. گفتنی است به دنبال حوادث اخیر، صبح روز گذشته اقشار مختلف مردم هرات از جمله رئیس اتاق بازرگانی، رؤسای اتحادیه‌های مختلف صنفی و برخی شهروندان و متنفذین نیز در سرکنسولگری ایران در هرات حضور یافته و ضمن دلجویی از کادر دیپلماتیک، تظاهرات و عاملان آن را خارج از حوزه تمدنی هرات دانسته و این عمل را محکوم کردند.

همزیستی مردم ایران و افغانستان 
سد محکم در برابر توطئه‌ها 

گفتنی است پس از تعرض اخیر به اماکن دیپلماتیک ایران در هرات و کابل، بسیاری از مقامات ارشد دو کشور این اقدام را محکوم و اعلام کردند عده ای به دنبال برهم زدن روابط حسنه میان ایران و افغانستان هستند. در این میان حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ضمن مسئول دانستن طالبان در تأمین امنیت اماکن دیپلماتیک، تأکید کرد دو ملت باید مراقب توطئه دشمنان مشترک باشند. تعرض به این اماکن دیپلماتیک روز سه شنبه کاردار سفارت افغانستان در تهران را به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران کشاند و ضمن اعتراض شدید به وی، اعلام شد تا اطلاع ثانوی بخش‌های کنسولی نمایندگی‌های ایران در افغانستان فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند. همچنین به دنبال این حوادث، «نعیم الحق حقانی» رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان در هرات در پیامی گفته بود در برابر کنسولگری ایران تعدادی به طور خودسرانه تظاهرات کرده بودند که تظاهرات‌کنندگان با دخالت نیرو‌های امنیتی طالبان پراکنده شدند. 
اما روز گذشته نیز واکنش‌ها به اتفاقات اخیر همچنان ادامه داشت. علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در توییتر، نوشت: سابقه تمدنی و فرهنگی مشترک ایران و افغانستان، یکی شدن خون‌ها در برابر تجاوز و اشغالگری در میادینی همچون دفاع مقدس و دفاع از حرم و سال‌ها همزیستی محبت آمیز مردم ایران با مهاجران افغانستانی، سد محکمی در برابر توطئه‌های تفرقه آمیز علیه دو ملت است. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه