کلاه‌برداری 3 میلیاردی با شگرد امتیاز وام

وقتی باید قسط تسهیلاتی که نگرفته‌اید را پرداخت کنید

کلاه‌برداری 3 میلیاردی با شگرد امتیاز وام

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی از شناسایی و دستگیری دو کلاهبردار سایبری خبر داد که با شگردی جدید از 15 نفر به بهانه امتیاز وام کلاه‌برداری کرده بودند.

به گزارش قدس، سرهنگ جواد جهانشيری در تشریح این خبر گفت: با شکایت 15 شهروند ساکن مشهد مبنی بر کلاه‌برداری از آن‌ها درمجموع به مبلغ 3 میلیارد ریال با عنوان «دریافت امتیاز وام»، رسیدگی به موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا استان قرار گرفت.

بازهم همه چیز با ساده‌انگاری رقم خورد
وی ادامه داد: شکات در اظهارات اولیه خود بیان کردند با فردی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و سایت دیوار آشنا شده و با توجه به شرایط اعطای وام قرض‌الحسنه و نیازی که برای دریافت وام داشتند شکات برای انتقال امتیاز وام، نام کاربری و رمز عبور حساب بانکی خود را در اختیار فرد ناشناس در فضای سایبری قرار داده که پس از کسر نخستین قسط متوجه می‌شوند علاوه بر برداشت قسط وام مربوط، فرد ناشناس با مدارک و هویت آن‌ها وام‌های دیگری نیز از بانک مربوط اخذ کرده است و حالا آن‌ها مجبور به پرداخت قسط وامی هستند که هرگز آن را دریافت نکرده‌اند.
سرهنگ جهانشیری تصریح کرد: کارشناسان پلیس فتا پس از بررسی‌های لازم و دریافت مستندات موجود از شکات، با بررسی موضوع و تحقیقات اولیه دریافتند فرد یا افراد کلاهبردار با انجام تبلیغات درخصوص واگذاری امتیاز وام قرض‌الحسنه طعمه‌های خود را در تله کلاه‌برداری گرفتار کرده بودند. این واقعه هم ناشی از اعتماد بیجای مالباخته‌ها به فرد ناشناس بود.
این مقام ارشد انتظامی افزود: کارشناسان پلیس فتا اقدام‌های فنی و پلیسی خود را گسترش داده و در پی تحقیقات صورت گرفته عاملان کلاه‌برداری را در مشهد مورد شناسایی قرار دادند و پس از هماهنگی قضایی دو متهم دستگیر و به مکان پلیس فتا منتقل شدند.
با دستگیری متهمان موصوف که رابطه دوستی قدیمی با یکدیگر داشتند پرده از راز اقدام‌های مجرمانه آن‌ها به بهانه ارائه خدمات بانکی برداشته و مشخص شد این افراد با انگیزه کسب منفعت مالی، درخصوص درج آگهی در سایت دیوار و شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام اقدام نموده و با پیشنهاد انتقال امتیاز وام به افراد به‌ویژه کارمندان دولت از اطلاعات حقوقی آن‌ها سوء‌استفاده و وام دیگری نیز با اطلاعات آن‌ها دریافت کرده‌اند.
این مقام انتظامی درباره دریافت هرگونه وامی در فضای سایبری هشدار داد و افزود: با توجه به تحولات اخیر فناوری اطلاعات به‌ویژه در حوزه بانک‌داری الکترونیکی، حضور فیزیکی افراد داخل شعب آرام آرام حذف شده و به کاربران فضای سایبری توصیه می‌شود هرگز اطلاعات حساس و مهم خود را در اختیار افراد غیر نسپارند زیرا دارنده نام کاربری و رمز عبور افراد مالک حساب شناخته می‌شود.

کلاه‌برداری 70 میلیونی رمال اینترنتی
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی در تشریح پرونده‌ای دیگر بیان کرد: با شکایت خانمی مبنی بر کلاه‌برداری یک رمال و فالگیر از وی در شبکه‌های اجتماعی، پیگیری پرونده در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.
وی ادامه داد: شاکیه در ادامه اظهاراتش اذعان کرد در راستای آشنایی وی با پیج اینستاگرامی مرتبط با فال‌بینی و کف‌بینی، ارتباط وی با مدیر صفحه فال‌گیری آغاز و در محیط گفت‌وگو مشکلات عدیده زندگی شخصی‌اش را  برای ادمین بیان می‌کند و پس از کسب اطمینان از وجود سحر، برای بازگشایی طلسم بدبختی‌هایش در چند مرحله اقدام به واریز مبالغ 700 میلیون ریال به حساب رمال می‌کند که با گذشت چند روز متوجه می‌شود ادمین دیگر پاسخگو نبوده و کوچک‌ترین مشکلی هم از زندگی وی حل نشده و در ادامه می‌فهمد در دام کلاه‌برداری رمال اینترنتی افتاده است.
سرهنگ جهانشیری ادامه داد: رمالان اینترنتی معمولاً دارای فن بیان خوبی هستند و خود را فردی متبحر و کارآمد قلمداد می‌کنند و با تبلیغات گسترده به‌ویژه در فضای سایبری با عنوان رفع مشکلات خانوادگی و زناشویی، طلسم بچه‌دار شدن، دستیابی به ثروت و... جولان داده و افراد را ترغیب به گرفتن فال و دعانویسی کرده و از این طریق اقدام به کلاه‌برداری از کاربران می‌کنند.
با تلاش کارشناسان پلیس فتا معلوم شد عامل این اقدام در یکی از روستاهای جنوب شرقی استان مخفی و اقدام‌های خود را رقم می‌زند که در ادامه متهم دستگیر و به دادسرا منتقل شد.
وی درباره نحوه عملکرد این افراد اظهار کرد: این کلاهبرداران با ارائه یک شماره حساب از قربانیان می‌خواهند پول را به حساب اعلامی آن‌ها واریز کنند تا نسخه رمالی یا دعانویسی؛ انواع طلسم و قفل‌های گرانقیمت و قربانی (گوسفند و...) را دریافت کنند.
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی در ادامه از شبکه‌های‌اجتماعی اینستاگرام، تلگرام و واتساپ به عنوان بستر‌های فعالیت این کلاهبرداران نام برد و به شهروندان توصیه کرد: از اعتماد نابجا به افراد ناشناس در شبکه‌های اجتماعی و افشای اطلاعات خانوادگی خودداری و برای حل مشکلات خود به مشاوران و متخصصان مجرب مراجعه کنند.
وی همچنین از ترویج مسائل خرافه در شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از شگرد‌های این شیادان نام برد و گفت: کاربران باید با تقویت باور‌های دینی و افزایش سواد سایبری، راه سوءاستفاده و سودجویی را از کلاهبرداران بگیرند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه