مجتمع فرهنگی بجنورد 10سال در مرحله ساخت!

اعتبارات قطره‌چکانی پروژه‌ها را پیر کرده است

مجتمع فرهنگی بجنورد 10سال در مرحله ساخت!

این پروژه از سال ۹۱ در زمینی به مساحت ۱۰هزار مترمربع آغاز شد، اما اکنون تنها حدود ۵۰درصد آن به ثمر نشسته است.

نکته حائز اهمیت برای اتمام این پروژه، کمبود شدید فضاهای فرهنگی و هنری در بجنورد است؛ بجنورد به عنوان مرکز استان به‌شدت از این مسئله رنج می‌برد و همین امر یکی از عوامل توقف هنرمندان و عدم رشد و توسعه هنر در این خطه محسوب می‌شود.
اما این پروژه می‌تواند با ایجاد دو سالن آمفی‌تئاتر به ظرفیت بیش از ۷۰۰ نفر، ایجاد تماشاخانه، فضای مربوط به ترانسفر هنرمندان استان به خارج از کشور و برعکس، اتاق رهبر ارکستر به همراه تجهیزات و کارگاه ساخت دکور، تحولی عظیم در زیرساخت‌های هنری استان به وجود آورد.

تعلل مدیران در جذب بودجه 

هرچند اهمیت بهره‌برداری از این پروژه به‌شدت بالاست اما مسئولان تاکنون نتوانسته‌اند بودجه کافی برای اجرای آن جذب کنند. حسین ثابت‌قدم، مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی در آذرماه ۹۴ اظهار کرد: به منظور تکمیل و تجهیز مجتمع فرهنگی و هنری بجنورد ٢٩٠میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
وی افزود: تاکنون(سال94) برای ساخت این پروژه ١٠٦میلیارد و ٩٠٠ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.
روند جذب حداقلی بودجه از همان سال‌ها تاکنون ادامه دارد. علی‌اکبر طهماسبی، معاون وقت توسعه مدیریت و منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالی در اردیبهشت ۹۹ اظهار کرد: مقرر است این پروژه از محل اعتبارات ملی و استانی تأمین هزینه شود بنابراین زمان دقیق بهره‌برداری آن به اختصاص اعتبار لازم برای ادامه روند ساخت بستگی دارد.
طهماسبی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۵۰درصدی این پروژه، افزود: تاکنون برای ساخت این مجموعه عظیم ۱۷میلیارد تومان هزینه شده است.
حسین فرخنده، مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی نیز در آبان سال گذشته اظهار کرد: امسال، ۹میلیارد ریال برای ادامه ساخت بزرگ‌ترین مجتمع فرهنگی و هنری استان واقع در «دوبرار» بجنورد اختصاص یافته است.
وی افزود: این طرح ملی هم‌اکنون ۵۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد. برای تکمیل این مجتمع با گستره ۱۱هزار و ۵۰۰ مترمربع که دارای سالن‌های مختلف از جمله نمایش، کتابخانه و بخش اداری است به ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
تعلل در ساخت این مجتمع روزبه‌روز هزینه‌ها را بیشتر می‌کند؛ در سال۹۱ این پروژه با ۲۰میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسید، اما اکنون دیگر اتمام پروژه با این اعداد ممکن نخواهد بود.
​​​​​​​
فواید متعدد تکمیل سریع‌تر مجتمع 
تقی صادقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: تاکنون حدود ۲۰ میلیارد تومان برای ساخت این مجتمع هزینه شده اما برای اتمام و تجهیز آن، ۲۱۰ میلیارد تومان دیگر بودجه لازم است.
وی افزود: با افتتاح و بهره‌برداری از مجتمع بی‌شک امکان برگزاری جشنواره‌های آیینی، دینی، هنری و فرهنگی بین‌المللی وجود دارد، اما این مهم کاستی بارز استان در بخش فرهنگ و هنر است.
صادقی تصریح کرد: با ساخت این پروژه امکان حضور طولانی‌مدت اساتید برجسته فرهنگی و هنری در استان وجود خواهد داشت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی امکان برگزاری جشنواره‌های برون‌مرزی با کشورهای همسایه خراسان شمالی را دیگر ظرفیت استان دانست و گفت: دارا بودن زیرساختی همچون این مجتمع می‌تواند چنین رویدادهایی را برقرار کند.
وی افزود: مسئله نداشتن فضای مناسب برای آموزش و برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآنی در سطح استان پس از بهره‌برداری از مجتمع رفع خواهد شد. صادقی نبود فضای مناسب نمایشگاهی را دیگر کاستی استان دانست و گفت: با افتتاح مجتمع، برگزاری جشنواره اقوام در سطح منطقه و همسایگان خارجی و ایجاد دبیرخانه‌های متعدد کشوری فرهنگی و هنری در استان امکان‌پذیر خواهد بود.
آنچه مسلم است اتمام پروژه مجتمع فرهنگی و هنری بجنورد یک امر ضروری برای حوزه فرهنگ و هنر خراسان شمالی محسوب می‌شود؛ مسئله‌ای که می‌تواند آورده‌های متعدد مالی و فرهنگی برای استان داشته باشد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه