مذاکره علمی و مطالعه برترین اعمال در شب‌های قدر است

مذاکره علمی و مطالعه برترین اعمال در شب‌های قدر است

محمد اسفندیاری می‌گوید: در کتاب مفاتیح‌الجنان به نقل از شیخ صدوق آمده برترین اعمال در شب‌های قدر، مذاکره علمی و مطالعه است.
به گزارش ایبنا، ماه رمضان در میان مسلمانان دارای احترام، اهمیت و جایگاه ویژه‏‌ای بوده و ماه سلوک روحی آنان است، مؤمنان با مقدمه‌‏سازی و فراهم کردن زمینه‌‏های معنوی و با حلول این ماه با شور و اشتیاق و اطعام و دادن افطاری به نیازمندان، شب‌‏زنده‌‏داری و عبادت، تلاوت قرآن، دعا، استغفار، صدقه، روزه‌‏داری و نیز مطالعه روح و جان خود را از سرچشمه فیض الهی سیراب می‌‏کنند. محمد اسفندیاری، اسلام‌پژوه، تاریخ‌نگار و عاشورا‌پژوه پیشنهاد مطالعاتی خود را در ماه مبارک رمضان برای مخاطبان ایبنا این‌گونه بیان کرد: من دو کتاب را برای مطالعه در این ماه مناسب می‌دانم.
وی ادامه داد: کتاب اول به عنوان «فروغ ولایت» تاریخ تحلیلی زندگانی امام علی(ع) نوشته آیت‌الله جعفر سبحانی یکی از پرکارترین نویسندگان در ایران معاصر و جهان اسلام است که در زمینه‌های متعدد ازجمله تفسیر قرآن، عقاید، تاریخ، فقه و اصول، کتاب‌هایی متعدد به زبان عربی و فارسی دارد. فروغ ولایت اثری به زبان فارسی با حدود 800 صفحه است. در این کتاب، مؤلف زندگی امیرالمؤمنین(ع) را در کنار پیامبر و همچنین دوران خلفا و دوران حکومتش بررسی کرده است. این اثر هم توصیفی است و هم تحلیلی؛ به این صورت که ضمن گزارش از زندگی امام علی(ع) به تحلیل‌ آن نیز پرداخته است. مطالعه این کتاب در ماه رمضان که مصادف با شهادت امام علی(ع) است مناسبت دارد.
او گفت: همگان می‌دانند در شب‌های قدر یک سلسله اعمال عبادی و دعاهایی وجود دارد که مستحب است خوانده شود. این دعاها و اعمال در کتاب مفاتیح‌الجنان نوشته شده اما در همین کتاب مفاتیح‌الجنان به نقل از شیخ صدوق آمده برترین اعمال در شب‌های قدر مذاکره علمی و مطالعه است؛ بنابراین خواندن کتاب در ماه مبارک توصیه می‌شود.
اسفندیاری اظهار کرد: کتاب دومی که برای مخاطبان معرفی می‌کنم و برای مطالعه در ماه مبارک رمضان مفید است «مشهورات بی‌اعتبار در تاریخ و حدیث» نام دارد. نویسنده این کتاب جوان دانشمندی به نام مهدی سیمایی است که فقط 20 سال دارد و از طلاب جوان حوزه علمیه قم است؛ این کتاب اولین اثری است که از او منتشر شده و خیلی مورد استقبال قرار گرفته است. در ابتدای کتاب بحثی با عنوان روش راستی‌آزمایی حدیث انجام شده است.
او با اشاره به این موضوع که ما می‌دانیم همه احادیثی که در کتاب‌ها وجود دارند معتبر نیستند بلکه در میان آن‌ها احادیث ضعیف و مجعول هم وجود دارد، تصریح کرد: نویسنده جوان این کتاب در ابتدا بحثی کرده که ما چگونه بسنجیم حدیثی راست است یا راست نیست و معتبر و صحیح است یا خیر.
این اسلام‌پژوه ادامه داد: سیمایی در این کتاب در چهار فصل روایات تفسیری، روایات اعتقادی، روایات تاریخی و روایات عاشورایی را که مشهور هستند اما اساسی ندارند و معتبر نیستند شناسانده است.
وی در انتها بیان کرد: مشهورات بی‌اعتبار کتابی است که احادیث مشهور تفسیری، اعتقادی، تاریخی و عاشورایی را که اعتبار و اساسی ندارند اما مشهور و زبانزد شده‌اند نقد و بررسی کرده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه