«رساله حقوق امام سجاد (ع) » مورد بازنگری قرار گرفت

از حیث ارزیابی سندی، تحلیل انتقادی نسخه‌ها و شرح متن

«رساله حقوق امام سجاد (ع) » مورد بازنگری قرار گرفت

بنا به گفته نویسنده، توجه اصلی در این شرح، استخراج نکات و ظرایف سخن امام سجاد(ع) به‌ویژه نکات توحیدی است.
به گزارش ایبنا، آثار مکتوب به‌جامانده از امام سجاد(ع) در صحیفه خلاصه نمی‌شود بلکه احادیث فراوان از ایشان به یادگار مانده که در میان این احادیث نام «رساله حقوق» درخشش ویژه دارد.
با وجود اینکه شرح‌های فراوانی بر «رساله حقوق» نوشته شده، عمده این شرح‌ها افزون بر درازدامن و مفصل بودن، بدون توجه به نکات موشکافانه که در سخن امام سجاد(ع) نهفته، نگارش یافته‌است. ازاین‌رو، كتاب «رساله حقوق امام سجاد(ع)؛ ارزیابی سندی، تحلیل انتقادی نسخه‌ها و شرح متن» درصدد است نخست از نظر سبک و روش کار، با تمرکز بر متن رساله حقوق و ژرف‌اندیشی در ظرایف کلام زین‌العابدین(ع)، در حد توان، پرده از زوایای پنهان سخنان آن حضرت بردارد و دوم اشاره‌های توحیدی امام سجاد(ع) را در حد فهم نویسنده نشان دهد. بدین‌ ترتیب، توجه اصلی نگارنده در این شرح، به استخراج نکات و ظرایف سخن امام سجاد(ع) به‌ویژه نکات توحیدی معطوف خواهد بود.
این کتاب در دو فصل سامان یافته‌است؛ در فصل نخست به شرح متن رساله حقوق و در فصل دوم به روش‌شناسی بررسی سند و متن روایات به‌طور عام و ارزیابی سند و تحلیل تطبیقی انتقادی نسخه‌های رساله حقوق پرداخته است.
مؤلف کتاب، کاووس (محمد) روحی برندق، از شاگردان آیت‌الله بهجت و آیت‌الله سعادت‌پرور پهلوانی تهرانی (رحمة‌الله‌علیهما) بوده و اکنون دانشیار دانشگاه تربیت مدرس است.
گفتنی است «رساله حقوق امام سجاد(ع)؛ ارزیابی سندی، تحلیل انتقادی نسخه‌ها و شرح متن» تألیف کاووس روحی برندق، توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل به‌تازگی روانه بازار شده‌است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه