«بقیع» مختص شیعه نیست

مدیرگروه نقد وهابیت مرکز تخصصی کلام و ادیان حوزه علمیه قم:

«بقیع» مختص شیعه نیست

حجت‌الاسلام عباسی با بیان اینکه وهابیت نه فقط با شخصیت‌های شیعی بلکه با مجموعه‌ای از آنچه تاریخ اسلام قلمداد می‌شود، دشمنی دارند و آن‌ها را از بین برده‌اند، گفت: آن‌ها حتی قصد تخریب قبر پیامبر(ص) را داشتند اما تهدید کشورهای اسلامی آن‌ها را متوقف کرد.

 آستان‌نیوز به مناسبت فرا رسیدن هشتم شوال، سالروز تخریب قبور ائمه(ع) بقیع به دست وهابیت و به منظور بررسی ضرورت حفظ آثار اسلامی و مقابله با جنایات وهابی‌ها در تخریب این ابنیه و آثار، با حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب عباسی، مدیر مؤسسه پژوهشی رسانه‌ای ذوالفقار و مدیرگروه نقد وهابیت مرکز تخصصی کلام و ادیان حوزه علمیه قم گفت‌وگویی ترتیب داده‌ که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می‌شود.
حجت‌الاسلام عباسی با بیان اینکه تقدس قبرستان بقیع صرفاً به دلیل عقاید شیعی نیست، اظهار کرد: بقیع از آثار مربوط به تاریخ اسلام است؛ آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) درباره هشتم شوال مطلبی دارند و فاجعه این روز را نسبت به تاریخ اسلام معرفی می‌کنند.
مدیرگروه نقد وهابیت مرکز تخصصی کلام و ادیان حوزه علمیه قم ادامه داد: وقتی دینی تبلیغ می‌شود نیاز است اتصالی بین پیروان این دین با منابع و مصادر اصلی آن وجود داشته باشد، بنابراین همان‌طور که در بُعد معرفتی به کتاب‌های روایی حدیثی و تفسیری و قرآنی نیاز داریم درباره اماکن تاریخی اسلام هم این مسئله صادق است و ما باید با آن‌ها اتصال و ارتباط داشته باشیم.

حذف بیشتر آثار تاریخی اسلام از مکه و مدینه!
وی تصریح کرد: اما اگر به مکه و مدینه برای حج و عمره مشرف شویم، به‌ندرت آثار مربوط به تاریخ اسلام یافت می‌شود و بخش عمده این آثار از بین رفته است! چند سال پیش همایشی در لندن درباره آثار تاریخی‌ای که در مکه و مدینه از بین رفته‌اند برگزار شد، بر اساس آمار بیش از 300 اثر تاریخی مهم و جدی این دو شهر، تخریب شده و از بین رفته‌اند و دیگر در مکه آثاری همچون مولدالنبی(ص) و خانه پیامبر(ص) و حضرت خدیجه(س) یافت نمی‌شود، چنان که در بقیع، قبور مطهر ائمه(ع) را تخریب کردند.

تعارضات رفتاری وهابیت در مقابله با آثار تاریخی 
مدیر موسسه پژوهشی رسانه‌ای ذوالفقار تأکید کرد: این‌ها نه فقط با شخصیت‌های شیعی بلکه با مجموعه‌ای از آنچه تاریخ اسلام قلمداد می‌شود دشمنی دارند و آن‌ها را از بین برده‌اند. شاید بگویند ما به آثار تاریخی در مناسبات دینی اعتقاد نداریم، اما شاهد هستیم وهابیت برخی دیگر از آثار تاریخی را مهم می‌دانند و آن‌ها را به عنوان اثر تاریخی ثبت و محافظت می‌کنند در حالی که این آثار اغلب مربوط به یهود است مثل قلعه خیبر! حتی وقتی بررسی می‌کنیم، می‌بینیم آثار بزرگان خودشان مثل محل تولد محمدبن عبدالوهاب را به عنوان اثر تاریخی حفظ می‌کنند کاری که با اعتقاداتشان در تعارض است! این دوگانگی در برخورد و رفتار، شومی اهداف وهابیت را نشان می‌دهد.

همکاری شیعه و سنی در بازسازی بقیع
حجت الاسلام عباسی با بیان اینکه تخریب بقیع دو مرتبه رخ داده است، گفت: تخریب اول خیلی پیش از تخریب هشتم شوال و در رجب 1220 هجری رخ داده است، یعنی دوران وهابیت اول. بین دو دوره وهابیت، شیعه و اهل سنت دست به دست هم دادند و بر اساس تقاضای مسلمین، دوباره بقیع را بازسازی کردند.  تخریب هشتم شوال که به عنوان روز جهانی بقیع مطرح است، دومین تخریب در این قبرستان است. باید توجه داشت به مدت تقریباً 80 سالی که بین دو حکومت وهابی فاصله افتاد، درخواست‌ها به قدری بالا بود که بقیع دوباره بازسازی و گنبد و بارگاه روی قبور ائمه(ع) آن ساخته شد، این اقدام، دغدغه‌مندی مسلمین درزمینه بقیع را ثابت می‌کند.
مؤلف کتاب «خائن الحرمین» با بیان اینکه وهابیت در نیت شوم و پلید خود تخریب قبر مطهر پیامبر(ص) را هم دنبال می‌کند، ابراز کرد: کما اینکه برخی از بزرگان آن‌ها تصریح کردند لازم است چنین شود و قصدش را هم داشتند اما به دلیل واکنش بسیار تند کشورهای اسلامی و تهدید عربستان به جنگ و نیز بر اثر نگرانی از کاهش اعزام حجاج، از آن دست کشیدند، چون نمی‌خواستند مشخص شود در دشمنی با پیامبر(ص) هستند. از این رو بن‌باز، مفتی سابق عربستان سعودی تأکید داشت: ما ناچاریم صبر کنیم و فعلاً دست به تخریب قبر پیامبر(ص) نزنیم تا مسلمین تصور نکنند ما با حضرت رسول(ص) دشمن هستیم؛ یعنی این کار را به تعویق انداختند وگرنه قصدش را داشتند.

بقیع اثر تاریخی جهانی است
حجت‌الاسلام عباسی با بیان اینکه روز جهانی بقیع و یادآوری جنایت هشتم شوال صرفاً به شیعه و حتی مسلمین محدود نمی‌شود، تأکید کرد: قبرستان بقیع از قدیمی‌ترین آثار مربوط به تاریخ اسلام و ازجمله آثار تاریخی مهم دنیاست و بنابراین هر انسان آزاده و فرهیخته‌ای از هر دین و مکتبی می‌تواند معترض این جنایت وهابیت باشد؛ وقتی منزل یک شاعر یا نویسنده 100سال پیش حفظ و صیانت می‌شود چرا باید آثار تاریخی مربوط به بزرگان یک دین تخریب شود؟!
مدیرگروه نقد وهابیت مرکز تخصصی کلام و ادیان حوزه علمیه قم اضافه کرد: باید توجه داشت قبرستان بقیع به عنوان اثر تاریخی مسلمانان فقط به دلیل دفن چهار تن از ائمه(ع) نیست، بلکه عباس عموی پیامبر(ص)، برخی از همسران پیامبر(ص) و فاطمه بنت اسد(س) از نخستین زنان مسلمان و... در آن دفن هستند.
وی درباره راه‌های اعتراض به این جنایت و جلوگیری از وقوع موارد مشابه آن، بیان کرد: بررسی‌های حقوقی درباره این تخریب یکی از این راه‌هاست، باید در دادگاه‌های بین‌المللی دعوی صحیح مطرح و پرسیده شود چرا این اثر بین‌المللی تخریب شده است؟ این مسئله از نظر تغییر در وقفیت عام این قبرستان و دخل و تصرف در ساختمان‌های آن نیز قابل طرح و بحث است.
حجت‌الاسلام عباسی ادامه داد: بُعد دیگر اعتراض و مقابله آن است که مسلمین در کشورهای مختلف در سطح سران و جامعه بین‌المللی این جنایت را پیگیری کنند؛ علاوه بر این، جوامع علمی و فرهیختگان پیگیری کنند تا مکه و مدینه که مراکز اسلامی هستند اینچنین مورد دست‌درازی و تخریب واقع نشوند و کلیدداری حرمین شریفین به مجموعه‌های مشترک اسلامی واگذار شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در کتاب «خائن الحرمین» که در چهلم شهدای منا در هشت فصل منتشر و به ساحت این شهدا تقدیم شد، این مسئله و نیز تاریخچه سوابق ننگین وهابیت در عرصه‌های مختلف را بررسی کرده‌ام.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه