نیازمند شبیه‌سازی چشم‌انداز تمدن نوین اسلامی هستیم

حجت‌الاسلام‌ رضا غلامی در نشست هم‌اندیشی منتخبی از تمدن‌پژوهان:

نیازمند شبیه‌سازی چشم‌انداز تمدن نوین اسلامی هستیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، در پایان نشست هم‌اندیشی منتخبی از تمدن‌پژوهان که به همت مجمع عالی علوم انسانی اسلامی در محل خانه اندیشه‌ورزان برگزار شد، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دکتر رضا غلامی، رئیس شورای سیاست‌گذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی طی سخنانی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این تجمع و کوشش‌هایی که در سال‌های اخیر انجام شده، مباحث نشست را به شرح زیر جمع‌بندی کرد:
در سال‌های گذشته، خوشبختانه تحقیقات خوبی در وجوه تئوریک تمدن نوین اسلامی صورت گرفته است؛ بنابراین می‌توان فهرست دقیقی از مسائل کلیدی در ساحت تمدن نوین اسلامی تهیه و طبقه‌بندی کرد تا برای تکمیل و تقویت مباحث تئوریک در این ساحت مورد عنایت تمدن‌پژوهان قرار گیرد.
من معتقدم هرچند در مباحث تئوریک تمدن هنوز در ابتدای راه هستیم اما به نظر می‌رسد جا دارد نه‌فقط رویکرد کاربردی را در علوم انسانی بسط بدهیم بلکه پای سایر علوم مانند علوم زیستی، علوم پایه، علوم فنی و مهندسی و هنر و معماری را به‌طور جدی‌تر در عرصه تمدن نوین اسلامی باز کنیم.
ما علاوه بر تاریخ تمدن و ضرورت مطالعات تاریخی در باب ظهور و سقوط تمدن‌ها، امروز رقبایی در عرصه تمدن‌سازی در جهان اسلام داریم که لازم است آن‌ها را رصد و باب گفت‌وگو با متفکران برجسته جهان اسلام را باز کنیم. البته رقیب اصلی و جدی ما در دنیای معاصر، تمدن غرب است که رصد مستمر تحولات تمدن غرب هم باید در دستور کار همه ما قرار بگیرد. 
باید عرصه آینده‌پژوهی در ساحت تمدنی را خیلی جدی بگیریم. نه آینده‌پژوهی آرمانی برای ترسیم آینده مورد انتظار، بلکه آینده‌پژوهی به روش‌های علمی و اثباتی تا بتوانیم مسائل عمده پیش روی تمدن نوین اسلامی را گمانه‌زنی نموده و از امروز برای رویارویی با آن‌ها فکر کنیم.
یکی از موضوعاتی که تقاضا می‌کنم باب وسیعی را برای آن باز کنیم، بحث فضای مجازی و نقش منحصربه‌فرد فضای مجازی هم در احیا و تداوم تمدن مدرن غربی و هم در کمک به شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است. 
یک پیشنهاد اینجا وجود دارد و آن چشم‌اندازسازی‌های علمی برای تمدن نوین اسلامی از طریق شبیه‌سازی و بهره‌گیری از هوش مصنوعی است که می‌تواند در پیشبرد بحث‌های تمدنی ما و نحوه عینیت‌بخشی به تمدن ثمرات فراوانی داشته باشد.
در زمینه بحث‌های روز ایران، به‌نظر می‌رسد ما به‌عنوان تمدن‌پژوه نمی‌توانیم بی‌تفاوت ظاهر شویم. روشن است که تمدن نوین اسلامی در یک فرایند طبیعی و گام‌به‌گام ظهور و بروز پیدا خواهد کرد؛ به‌عبارت‌دیگر، آینده امروز ساخته خواهد شد؛ بنابراین بررسی کلان خط سیر جمهوری اسلامی به‌عنوان محور اصلی تمدن نوین اسلامی و ارائه توصیه‌ها و حتی هشدارهای علمی به مسئولان، برای خارج نشدن از مسیر تمدنی، کار دیگری است که جا دارد توسط تمدن‌پژوهان دنبال شود.
یکی از وظایف ما درگیر کردن ذهن همه نخبگان با بحث تمدن نوین اسلامی توأم با سعه‌صدر و ادبیات فاخر علمی است. باید قبول کنیم هنوز بخش مهمی از نخبگان کشور با بحث تمدنی درگیر نشده‌اند و حتی ناباورانه به بحث تمدن نگاه می‌کنند. 
موضوع دیگری که از دل مباحث این نشست قابل‌استخراج است، تعامل و هم‌افزایی دنیای اسلام در خلق تمدن نوین اسلامی است. به‌نظر می‌رسد با ملاحظه بن‌بست‌هایی که در ارتباطات بین‌دولتی وجود دارد، نیازمند ایده‌پردازی برای تعامل و هم‌افزایی تشکل‌های عظیم مردمی در دنیای اسلامی با هدف تمدن‌سازی هستیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه