«مهدی صباغی» در قطعه هنرمندان آرام گرفت

«مهدی صباغی» در قطعه هنرمندان آرام گرفت

مهدی صباغی، بازیگر، کارگردان و هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما، رادیو و تلویزیون بود.
وی که سال۱۳۳۰ در مشهد دیده به جهان گشود، به مدت سه دهه در این شهر، نمایش‌های زیادی را روی صحنه برد. «بلبل سرگشته»، «پاتوق»، «بعضی‌ها اینجورین» و «بی‌خود و بی‌گناه» ازجمله کارهای این استاد پیشکسوت است. وی پس از مهاجرت از مشهد به تهران، نخستین تجربه سینمایی خود را در فیلم «گریز از شهر» ارائه کرد و پس از آن در فیلم‌های گردو، زمزمه، طوبی، تماس، سایه خیال، بازگشت قهرمان، گرگ‌های گرسنه، سلطان، راننده شخصی، صورتی، گل یخ، کافه ستاره، ستاره‌ها، عاشق، راننده تاکسی، آخرین نقش، مهتاب روی سکو، زنان ونوسی مردان مریخی، آسمان هشتم و مرز خوشبختی ایفای نقش کرد.
صباغی همچنین در سریال‌های «سال‌های دور از خانه»، «سلام»، «دفترخانه شماره۱۳»، «راه بی‌پایان»، «پلیس جوان»، «خانواده حمزه‌علی خان» و «عقیق» به ایفای نقش پرداخت.
از مرحوم صباغی آثار ماندگاری در زمینه صداپیشگی نیز وجود دارد که ازجمله آن می‌توان به مجموعه‌های رادیویی «صبح جمعه با شما» و «کوی نشاط» اشاره کرد. آقای صباغی در شکل‌گیری بخش نمایش رادیوی خراسان نقش اساسی داشت و افراد بسیاری را برای مدیوم نمایش رادیویی تربیت کرد.
یکی از بزرگ‌ترین خدمات مهدی صباغی، حفظ و اشاعه لهجه مشهدی اصیل بود و در نمایش‌ها و فیلم‌های سینمایی خود، از این لهجه استفاده می‌کرد و به آن وفادار بود. وی چهارشنبه گذشته با حالی وخیم به بیمارستان شریعتی ماهدشت کرج منتقل شد که متأسفانه شب جمعه گذشته (13 خرداد) چشم از جهان فرو بست. پیکر این استاد و هنرمند پیشکسوت، روز دوشنبه 16خرداد، پس از مراسم وداع هنرمندان خراسان، در مشهد تشییع و به خاک سپرده شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه