هشدار محیط زیست درخصوص تشکیل کانون‌های گردوغبار

هشدار محیط زیست درخصوص تشکیل کانون‌های گردوغبار

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌شمالی گفت: کاهش دبی رودخانه اترک از پیامدهای اصلی خشکسالی در سال‌های اخیر است و این کاهش می‌تواند موجب فعال شدن کانون‌های جدید گردوغبار درمنطقه شود.
رضا شکاریان به ایرنا اظهار کرد: کاهش دبی رودخانه اترک به طور قطع تحت تأثیر سطح زیرکشت اراضی کشاورزی و الگوی آبیاری و برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی است. کاهش دبی رودخانه اترک علاوه بر اینکه تهدیدی برای بروز گردوغبار است، وارد شدن آسیب به تنوع زیستی و آبزیان منطقه، افزایش غلظت بار آلودگی احتمالی رودخانه و منابع آبی دور از انتظار نیست.
شکاریان افزود: علاوه‌ بر این، وجود سدها و بندهای انحرافی در سرشاخه‌های فرعی رودخانه در تمام طول مسیر اترک در حوزه شهرستان‌های قوچان، فاروج، شیروان، بجنورد، مانه‌وسملقان و رازوجرگلان سبب شده تا جریان‌های ثابتی مانند چشمه‌ها وارد رودخانه اصلی نشده و جریان همیشگی رودخانه پشت سدها متوقف شود و شاهد جریان ثابتی در طول مسیر رودخانه نباشیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار کرد: با توجه به بروز خشکسالی‌های پیاپی در چند سال اخیر در عمل امکان تحقق حقابه زیست‌محیطی برای مقاطعی از طول مسیر رودخانه به‌خصوص در حوزه فاروج و شیروان فراهم نشده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی درباره حقابه زیست‌محیطی رودخانه اترک گفت: حفاظت و بقای رودخانه و تنوع زیستی آن به عنوان یک رسالت سازمانی برای حفاظت محیط زیست مطرح است اما به علت افزایش غیرمتناسب سطح زیرکشت اراضی کشاورزی و الگوی ناصحیح آبیاری اراضی کشاورزی تحقق این امر برای رودخانه اترک تبدیل به موضوعی دشوار شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه