حقی که امام (ع) بر گردن ما دارد

حقی که امام (ع) بر گردن ما دارد

حجت‌الاسلام رفیعی

روایتی از امام رضا(ع) هست که به یکی از اصحابشان فرمودند: ما اهل‌بیت بر گردن شما مردم یک حقوقی داریم... چرا؟ چون ما فرزندان رسول خدا هستیم. ایشان سفارش ما را کرده و ما را امام قرار داده است پس یک حقوقی ما به گردن شما مردم داریم. در ازای این حقوق ما، شما هم حقوقی دارید که ما برای شما انجام می‌دهیم. هر کس حقوق ما را رعایت کرد، بر ما واجب است که آن حقوق را برای او رعایت کنیم... یعنی امام و مأموم یک رابطه متقابل دارند... این حقوقی که امام می‌فرماید شما بر گردن ما دارید، مثلاً فرض کنید شفاعت، اجابت دعا، آموزش مباحث دین. ما وقتی کنار حرم امام رضا(ع) می‌آییم، می‌گوییم: آقا ما را شفاعت کن. مریض ما را شفا بده. امام(ع) را واسطه قرار می‌دهیم و اشکالی هم ندارد... اما از خودمان نمی‌پرسیم حقوقی که بر گردن ما هست، چیست؟ 
نخستین وظیفه معرفت و شناخت آن حقوق و اقرار به آن حقوق است... وقتی ما می‌خواهیم حقوق امام را رعایت کنیم، اولین وظیفه این است که حق امام را بشناسیم... وظیفه دومی که در مقابل امام(ع) داریم، تحبیب است. تحبیب یعنی ائمه را نزد مردم محبوب قرار بدهیم. اهل ‌بیت(ع) را در دل مردم جا دادن، تحبیب است. این کلام امام رضا(ع) است که مردم را به سوی ما جذب کنید. ما را نزد مردم محبوب کنید. خدا به حضرت موسی(ع) فرمود: «حببنی الی خلقی»... البته اگر کسی آمد یک مطلبی گفت که ضد باورهای اعتقادی ماست، دیگر خیر نیست. مثل اینکه بگویید: علی خدای من است. دیگر این خیر نیست.
وظیفه سومی که امام رضا(ع) بر گردن ما قرار داده، احیای امر است. فرمود: امر ما را زنده کنید. گفتند: چطور امر شما را احیا کنیم؟ فرمودند: علوم ما را به مردم آموزش بدهید. احادیث و کلمات ما را بگویید.
چهارمین وظیفه که من تأکید می‌کنم در میان وظایفی که بر عهده ما هست نسبت به امام انجام بدهیم، موضوع تکریم و تعظیم است. برادر علی بن موسی الرضا(ع) به نام زید در بصره یک غائله‌ای به پا کرد، خانه‌ بنی‌عباس را به آتش کشید، بدون اجازه امام یک حرکتی انجام داد. امام رضا(ع) ایشان را خواستند و فرمودند: اگر بندگی خدا را بکنی من برادر تو هستم وگرنه هیچ برادری‌ای بین من و تو نیست. در روایت دارد که امام با او قطع ارتباط کرد. چون منهای امام حرکت کرده بود.
پنجمین وظیفه‌ و حقی که امام بر گردن ما دارد، همین زیارت است. فرمود: هر امامی یک عهد و پیمانی دارد... مهم‌ترین وفای به عهد با امامان این است که قبر آن‌ها را زیارت کنیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه