نسخه‌های خطی منسوب به روایت‌های رضوی

نسخه‌های خطی منسوب به روایت‌های رضوی

در مرکز نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی 81 نسخه خطی نگهداری می‌شود که مشتمل بر احادیث و روایات منسوب به امام رضا(ع) به زبان عربی و فارسی است.
سیدرضا صداقت حسینی؛ کارشناس نسخ خطی کتابخانه رضوی به نسخه خطی «صحیفه الرضا» یا «مسندالرضا» به عنوان قدیمی‌ترین نسخه خطی که مشتمل بر احادیث روایت شده از امام رضا(ع) است اشاره دارد.
این اثر که در سال 872 هجری قمری به خط نسخ اسکندر بن حسین استرآبادی در 15 سطر و چهار برگ به زبان عربی کتابت و بر آن شروح و حواشی نیز نوشته شده توسط رهبر انقلاب به کتابخانه آستان قدس رضوی 
اهدا شده است.
«رساله ذهبیه» یا «طب‌الرضا» هم دیگر نسخه نفیسی است که در کتابخانه آستان قدس رضوی موجود است و به خط نستعلیق در قرن 11 هجری در کاغذ نخودی کتابت شده و بر آن شروح و حواشی نوشته شده و به زبان فارسی نیز ترجمه شده است. از میان دیگر نفایس موجود در گنجینه رضوی که آن را منتسب به امام رضا(ع) دانسته‌اند نسخه خطی «عیون اخبارالرضا» است که توسط شیخ صدوق از علمای قرن چهارم هجری به نگارش درآمده و مشتمل بر احادیث و اخبار راجع به امام رضا(ع) است. نسخه خطی نفیس این کتاب به خط نسخ لطف‌الله تونی در 881 هجری قمری در 21 سطر و 220 برگ کتابت شده که در کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه