آلبوم بودجه پروژه‌های بزرگ خراسان رضوی

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان در گفت وگو با قدس تشریح کرد

آلبوم بودجه پروژه‌های بزرگ خراسان رضوی

 در این گزارش اعداد و ارقامی را برایتان آورده‌ایم که شاید مثل ما خیلی از آن‌ها سر درنیاورید؛ اعداد و ارقامی که گفته می‌شود برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است، مبالغی که شاید فقط برای خود دوستانی که اهل برنامه‌ریزی هستند و با بودجه و اعداد و ارقام سر و کار دارند، جذابیت داشته باشد.

شاید تمام جذابیت این اعداد و ارقام البته روی کاغذ زمانی باشد که می‌بینیم برخی طرح‌ها و پروژه‌ها پس از 15سال هنوز نیمه‌تمام‌اند و یا رها شده در گوشه‌ای خاک می‌خورند و شاید برای تکمیل شدن آن‌ها باید صفرهای بیشتری کنار این ارقام قرار گیرد!
براساس آمار و اطلاعات سهم خراسان رضوی از اعتبارات سال1401 در حوزه‌های مختلف باوجود افزایش 16درصدی نسبت به سال گذشته، اما در پروژه‌های ریلی و جاده‌ای در استان کاهش داشته است. در این بین وجود صد‌ها پروژه عمرانی نیمه‌تمام و بعضاً با پیشرفت فیزیکی کمتر از ۱۰درصد مانند آزادراه حرم تا حرم،  راه‌آهن مشهد-زاهدان و... بیانگر این واقعیت است که به سرانجام رساندن این پروژه‌ها نیازمند عزم جدی دولت است.

پروژه‌های حمل‌ونقلی در اولویت
رئیس سازمان برنامه‌وبودجه خراسان رضوی درخصوص سهم اعتبارات خراسان رضوی از اعتبارات عمرانی در بودجه سال جاری به‌خصوص پروژه‌های ریلی و جاده‌ای با اشاره به اینکه سهم خراسان رضوی از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در بودجه سال 1401 کل کشور 1/5درصد است، عنوان کرد: اعتبارات طرح‌های ملی و ملی‌استانی شده حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی در بودجه سال1401 کل کشور برابر 8میلیون و567هزارو302 میلیون ریال و اعتبارات طرح‌های ملی و ملی‌استانی شده حمل‌و‌نقل ریلی خراسان رضوی در بودجه سال جاری معادل 2میلیون و704هزارو666 میلیون ریال است که به طور متوسط 60درصد اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان از محل اعتبارات طرح‌های قانون بودجه سال جاری مربوط به طرح‌های جاده‌ای و ریلی است. 
رضا جمشیدی در گفت‌وگو با قدس درخصوص پروژه‌های اولویت‌دار استان عنوان کرد: طرح احداث بزرگراه بهشهر-گرگان-آزادشهر-بجنورد-شیروان-قوچان با اعتبار یک میلیون و 224هزارو941 میلیون ریال، ساخت راه‌آهن زاهدان-زابل- بیرجند و اتصال آن به راه‌آهن بافق-مشهد با اعتبار یک میلیون و 133هزارو 148میلیون ریال، بهسازی راه اصلی درگز-کبکان-قوچان با اعتبار 959هزارو424 میلیون ریال، قطار حومه کلانشهرمشهد به شهرجدید گلبهار و چناران با اعتبار 897هزارو830 میلیون ریال، اتصال سبزوار به شبکه ریلی با اعتبار 872هزارو256 میلیون ریال و احداث آزادراه حرم تاحرم(قم-گرمسار-مشهد) با اعتبار 871هزارو680میلیون ریال جزو طرح‌های اولویتدار استان در سال جاری‌اند. وی وضعیت طرح‌ها و پروژه‌های مشترک با استان‌های خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، گلستان و سمنان را مربوط به طرح‌های ریلی و جاده‌ای دانست که جزو طرح‌های بزرگ و با اعتبارات بالا قرار دارند و تأکید کرد: هدف‌گذاری دولت تغییر ریل اقتصادی است؛ به طوری که اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای کشور نسبت به سال گذشته 6/47درصد رشد داشته است در حالی که اعتبارات هزینه‌ای 7/8درصد رشد داشته است.

سهم 70درصدی حقوق 
وی با تأکید بر اینکه اعتبارات هزینه‌ای خراسان رضوی در قانون بودجه1401 با 1/25درصد افزایش نسبت به رقــم مشابه سال 1400 معادل 15هزارو330 میلیارد ریال است و 6/5درصد از اعتبارات هزینه‌ای استان‌های کشور را شامل می‌شود، تصریح کرد: سهم استان در قانون بودجه سال1400 معادل 7/5درصد بوده و از مبلغ یادشده 10هزارو794 میلیارد ریال معادل 70درصد برای پرداخت حقوق و 4هزارو536 میلیارد ریال معادل 30درصد برای سایر مصارف دستگاه‌های اجرایی استان اختصاص پیدا کرده است.
 وی اظهار کرد: مجموع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان در قانون بودجه سال1401 با 8/25درصد افزایش نسبت به رقـم مصوب سال1400 معادل 28هزارو419 میلیارد ریال است که سهم استان ازمجموع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان‌ها درقانون بودجه سال1401، 1/5درصد است که نسبت به سهم استان در سال 1400 افزایش 4/9 درصدی را نشان می‌دهد. وی با اشاره به اینکه در قانون بودجه سال1401 اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای خراسان رضوی شامل تملک استانی یک به مبلغ 12هزارو643میلیارد ریال و تملک استانی دو به مبلغ 2هزارو700میلیارد ریال است، افزود: 2درصد حاصل از صادرات نفت‌خام و گازطبیعی به مبلغ 5هزارو481 میلیارد ریال تعیین شده است.
وی خاطرنشان می‌کند: اعتبارات قانون استفاده متوازن از امکانات کشور برابر 6هزارو630میلیارد ریال است که 7/4درصد از اعتبارات استان‌ها را تشکیل می‌دهد، این اعتبار نسبت به مصوب سال گذشته تغییری نداشته است و سهم استان از اعتبارات یاد شده نسبت به سهم سال1400(7/4درصد) تغییری نشان نمی‌دهد .
وی درخصوص رتبه درآمدی استان و اینکه چرا رتبه 27 کشوری از آن خراسان رضوی شده است،گفت: در سال‌های اخیرسهم درآمدهای عمومی استانی استان از استان‌های کشوراز 5/3 درصد در سال 1398 به 2/3 درصد در سال 1400 کاهش یافته است به گونه ای که پس از چندین سال درآمدهای استان در سال‌های 1399 و1400 به طور کامل محقق شده است.  وی همچنین درخصوص نگاه دولت و اعتبارات به پروژه‌های متروی گلبهارومتروی مشهد به عنوان دو پروژه مهم استان،عنوان کرد:این دو طرح جزو طرح‌های با اعتبار بالاست و به عنوان دو طرح مهم و اولویت دار درسفر ریاست محترم جمهوری درسال جاری به استان 6هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه‌ها و تکمیل خط3 و 4 قطار شهری مشهد مصوب شده است. وی همچنین اختصاص 2هزار میلیارد ریال افزایش ردیف تملک استان بابت ایجاد زیرساخت‌های زیارت را نشان از سازگاری بودجه‌ها با هدف‌گذاری دولت دانست.

خبرنگار: مهدی توحیدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه