روند کاهشی ابتلا به سالک در خراسان رضوی

روند کاهشی ابتلا به سالک در خراسان رضوی

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سالانه ۱۶هزار مورد ابتلا به سالک در ایران ثبت می‌شود که حدود هزار مورد آن مربوط به حوزه زیرپوشش این دانشگاه در خراسان رضوی است. دکتر زهرا نهبندانی با تأکید بر اینکه ابتلا به سالک در حوزه زیرپوشش این دانشگاه روند کاهشی داشته است، افزود: بروز این بیماری در سال ۱۳۸۸ رقمی در حدود ۱۰۳ مورد در ۱۰۰ هزار نفر بود که در سال۱۳۹۹ به ۱۷ در ۱۰۰ هزار نفر کاهش یافته است.
وی ادامه داد: سالک دارای دو نوع مرطوب (روستایی) و خشک (شهری) است که ۸۰درصد موارد سالک خراسان رضوی شهری است و بیشتر در شهر مشهد وجود دارد.
وی گفت: در برخی نقاط استان مانند شهرستان سرخس، نوع مرطوب سالک بیشتر است و در برخی نقاط مثل مشهد، نوع خشک آن بیشتر مشاهده می‌شود. شهروندان باید توجه کنند اگر وجود زخمی بیش از دو هفته به طول انجامید حتماً به پزشک و یا مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.
به گزارش ایرنا، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: ۱۴ مرکز درمانی کرایوتراپی سالک در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان فعالیت دارند. دکتر سیدجواد حسینی افزود: درمان دارویی سالک هم‌اکنون در تمامی مراکز جامع خدمات سلامت استان در قالب تزریق آمپول گلوکانتیم و سایر درمان‌های دارویی (داروی میلتوفوسین در موارد مقاومت دارویی) انجام می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه