سهم شیطان از وجود انسان!

سهم شیطان از وجود انسان!

حجت‌الاسلام حسینی قمی

 امام صادق(ع) می‌فرماید: از نشانه‌هایی که ثابت می‌کند شیطان در انسان سهمی دارد یکی این است که فرد فحاش باشد. بیمی نداشته باشد چه می‌گوید و چه می‌شنود. از امام سؤال کردند مگر می‌شود شیطان در انسان سهمی داشته باشد؟ حضرت آیه خواند... سوره مبارکه اسراء آیه 64، «وَ شارِكْهُمْ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ»... اگر آدم به یک جایی رسید که دیگر تند و تیز بودن زبان برایش مهم نبود این آدم نه برای شخصیت خودش ارزش قائل است نه شخصیت شما که می‌گویید جواب شما را تندتر می‌دهند، می‌گوید مهم نیست... این را ننویسید... این کلیپ را منتشر نکنید... با آبروی کسی بازی نکنید... امام صادق(ع) می‌فرماید: از جمله کسانی که جزو بدترین بندگان خدا هستند یکی، کسی است که تُكْرَهُ مُجَالَسَتُهُ لِفُحْشِه‏... آدمی که به خاطر بدزبانی‌اش می‌ترسید پیشش بروید... الان برویم یه تکه‌ای به ما می‌اندازد... یک چیزی بارمان می‌کند... یک نقطه ضعفی در شما سراغ دارد و آن را رو می‌کند... جلو جمع آبروی شما را می‌برد... در روایت دیگری امام صادق(ع) می‌فرماید: بپرهیز از کسی که دشنام می‌دهد، داد می‌زند و نفرین می‌کند... داد نزن. برای چه داد می‌زنی؟ برای چه بر سر شاگرد خود، سر فرزند خود و پدر و مادر خود داد می‌زنید؟ 
امیرالمؤمنان(ع) حتی می‌گویند از تیزی زبان خودت علیه کسی که تو را حرف زدن آموخته استفاده نکن ... این بابا است. شما بلد نبودید حرف بزنید. دوران کودکی خود را به یاد دارید؟ پدر و مادر حرف زدن را یاد دادند. حالا تیزی زبان خود را برای پدر خود استفاده می‌کنید؟
همین روزها یک نفر پیش من آمد، 40 یا 50 سالش بود، گفت وضع مالی من بسیار بسیار خوب است. هر چه هم بگویید امکانات در اختیار همسر و بچه‌های خود قرار دادم... گریه می‌کرد... می‌گفت من همه چیز در اختیار همسر خود قرار دادم ولی از دست زبان او در امان نیستم. یک خدمتی به مادر خود می‌خواهم بکنم ولی جرئت ندارم... یک تعبیر زیبایی امام صادق(ع) دارد خیلی کوتاه است... مَنْ خَافَ النَّاسُ لِسَانَه فَهُوَ فِي النَّار... کسی که مردم از زبانش بترسند جایش جهنم است... این زبان یک روزی تکه‌تکه می‌شود. پاره پاره می‌شود در قبر به تعبیر امیرالمؤمنان(ع)، خوراک حشرات قبر می‌شود. این زبان متلاشی می‌شود ولی زخم همین زبان تا آخر می‌ماند! آن زخم زبانی که به قلب آدم می‌نشیند یک وقت می‌بینید بعد از 20سال، طرف می‌گوید یاد من نمی‌رود آن روز در آن جلسه تو من را مسخره کردی. آن روز آبروی من را بردی. آن روز من را دست انداختی... جلو دیگران من را تحقیر کردی... .

برچسب ها :
ارسال دیدگاه