اعتبارات اندک بیابان‌زدایی

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی مطرح کرد

اعتبارات اندک بیابان‌زدایی

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به افزایش کانون‌های فرسایش بادی و خاکی، خشکسالی‌های متناوب و کمبود بارندگی، اعتبارات و سرعت اجرای طرح‌های مقابله با بیابان‌زدایی با اینکه در سال‌های اخیر افزایش داشته اما باز هم جوابگوی سطح درگیری استان نیست.
علیرضا نصرآبادی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خراسان جنوبی بین دو کویر لوت و مرکزی قرار گرفته که سه ضلع استان را تشکیل می‌دهد و ۵میلیون و ۴۰۰هزار هکتار از مساحت استان بیابانی است.
وی افزود: خراسان جنوبی جزو پنج استان درگیر با پدیده گرد و غبار و دومین استان بیابانی کشور است و در سال‌های اخیر با توجه به شرایط خاص استان اقدام‌های مقابله با بیابان‌زدایی شتاب گرفته است.
وی با بیان اینکه خشکسالی و ریزگردها هر روز هوای استان را آلوده‌تر می‌کنند، گفت: اجرای ۱۷هزار و ۷۲۹ هکتار نهال‌کاری، ۱۵ هزار و ۹۲۵هکتار مدیریت رواناب سطحی، ۶۰۰ هکتار مالچ‌پاشی و ساخت آب‌گیرها نقش مهمی در جلوگیری از اثرات منفی ریزگردها و شن‌های روان و نابودی مراتع داشته است.
وی با بیان اینکه از سال ۸۹ تا ۹۷ مساحت کانون‌های بحرانی بر اثر خشکسالی و تغییر اقلیم ۵۵درصد رشد داشته است، ادامه داد: همچنین مناطق تحت تأثیر فرسایش بادی در استان نیز ۶۸درصد افزایش پیدا کرده است.با توجه به خشک شدن هوا و کمبود بارندگی مقاومت گونه‌های گیاهی کاهش یافته است.
نصرآبادی ادامه داد: سطح عملکرد طرح‌های مبارزه با بیابان‌زدایی در سال گذشته در استان ۱۰۷درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، ۴میلیارد تومان بیشتر از اعتبار مصوب در این حوزه کار کرده‌ایم ودر مقابله با بیابان‌زدایی رتبه نخست کشور را کسب کرده‌ایم. مفهوم توسعه در استان بدون توجه به مبارزه با فرسایش خاک و یا توجه به خشکسالی آن غیرممکن است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه