دزدی کابل از قطار شهری و بازی با جان مردم

خیانت مرگبار مهندس ناظر و همدستانش برملا شد

دزدی کابل از قطار شهری و بازی با جان مردم

 یک مهندس ناظر قطار شهری مشهد که با همراهی دو نفر به جای انجام وظیفه‌ای که برای آن تعهد داشتند و پول دریافت می‌کردند، دست به سرقت کابل‌های اتصال به زمین (ارت) زدند و در حالی به 12سال حبس محکوم شدند که این بی‌انصافی آن‌ها می‌توانست جان مسافران قطار شهری مشهد را با خطر روبه‌رو کند.

پرونده سرقت چند صد متر کابل ارت در شعبه 144دادگاه کیفری2 مشهد رسیدگی شد و با رأی قاضی مهدی ترابیان سه متهم این پرونده که نیروی تحت امر پیمانکار تعمیر و نگهداری کابل‌های ارت و... بودند هر کدام به چهار سال حبس محکوم شدند.
اما این ماجرا زمانی لو رفت که مسئولان شرکت پیمانکاری قطار شهری مشهد در خط2 متوجه شدند چند صد متر کابل اتصال به زمین گرانقیمت در ابعاد مختلف سرقت شده است.

جان مسافران قطار شهری در خطر بود
با توجه به اینکه ورود به محل تردد قطار شهری در زیر زمین، حتی سکوها و کارگاه مذکور کار هر کسی نمی‌تواند باشد موضوع به صورت دقیق‌تر مورد تحقیق قرار گرفت. در ادامه مسئولان مربوطه با حضور در محل و سرکشی از ایستگاه دیگر سالن‌ها احتمال سرقت شدن حدود 4هزار متر کابل را در این ماجرا می‌دهند.
با توجه به اینکه سرقت و نبود این کابل‌ها می‌توانست خطر جانی شامل برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی در محل خط2 قطار شهری مشهد را رقم بزند و جان و سلامت صدها شهروند را تهدید کند، موضوع طی اعلام شکایتی به دستگاه قضایی منعکس شد. از همین رو پرونده‌ای در یکی از شعبه‌های بازپرسی مفتوح و جمع‌آوری دقیق مستندات با دستور قاضی پرونده در دستور کار مأموران قرار گرفت.
وجود دوربین‌های مداربسته در محل کمک فراوانی به کشف حقیقت کرد؛ وقتی تصاویر به دقت مورد بازبینی قرار گرفت مشخص شد همه چیز زیر سر یک مهندس ناظر است؛ چرا که او در زمانی که هیچ کس حق ورود به ایستگاه را نداشت و در صورت اضطرار باید دستور کتبی ورود به محل گرفته می‌شد، به بهانه‌ای خاص همراه با دو نفر دیگر وارد ایستگاه شده‌اند.
این مهندس ناظر خیانتکار که جان شهروندان را با پول‌های کثیف معامله کرده بود، در چند مرحله کابل‌های ارت را با همدستی دوستانش بریده و آن‌ها را لوله می‌کند. از سویی با توجه به اینکه کابل‌ها سنگین بود و خروج آن‌ها از ایستگاه شماره دو قطار شهری مشهد در آن ساعت، حساسیت‌ها را چند برابر می‌کرد، کابل‌های سرقتی را داخل یک اتاق قرار می‌دهند و از محل خارج می‌شوند. روز بعد و زمانی که فضا را امن می‌بینند ادامه پازل سرقت را تکمیل می‌کنند.
به گزارش خبرنگار ما، جمع‌بندی ماجرا منجر به بازداشت هر سه متهم این پرونده سرقت شد. در حالی که متهمان در روند رسیدگی قضایی به پرونده سعی داشتند با اظهارات ضد و نقیض خود مانع کشف حقیقت از سوی بازپرس پرونده شوند، این گونه نشد و در نهایت کیفرخواست متهمان و جلب به دادرسی صادر شد.

حبس و رد مال سزای خیانت
از همین رو پرونده طبق قانون به دادگاه کیفری 2 مجتمع امام خمینی(ره) منتقل و روی میز شعبه 144 قرار گرفت. با توجه به اینکه قاضی مهدی ترابیان، رئیس شعبه در رسیدگی و موشکافی این دست پرونده‌ها تجربه و مهارت بالایی دارد، پیمانکاران دزد را چندین مرحله به شعبه فراخواند و اظهارات آن‌ها را دریافت و در نهایت مچ آن‌ها را با روشی علمی گرفت و راه فرار را بر متهمان بست.
این گونه شد که سرانجام رأی محکومیت هر سه نفر صادر شد. در متن این رأی آمده است: با توجه به دفاعیات غیرمؤثر متهمان و... دادگاه بزه نامبردگان را ثابت تشخیص داده و به استناد به مواد 659 و 667 قانون مجازات اسلامی تعزیرات و...، همچنین با توجه به شیوه ارتکاب جرم و گستره زیانبار آن، هر یک از متهمان را به چهار سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی و علاوه بر آن مشترکاً به رد اموال مسروقه اعم از عین یا قیمت روز آن در حق شاکی محکوم می‌نماید.

خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه