زندگی چطور گلستان می‌شود؟

زندگی چطور گلستان می‌شود؟

حجت‌الاسلام عباسی

در نامه
31 نهج‌البلاغه، امیرالمؤمنین(ع) خطاب به امام مجتبی(ع) نکته‌ای را بیان می‌کنند که خلاصه آن این است: «همان جوری با دیگران برخورد کنیم که دوست داریم با ما برخورد شود». بین‌المللی‌ترین و عمومی‌ترین قاعده‌ای که من در اخلاق و تربیت پیدا کردم همین است. خیلی‌ها شاید این عبارت‌های نورانی امیرالمؤمنان علی(ع) را کمتر شنیده باشند: «پسر دلبندم، خودت را میزان قرار بده بین خودت و بین دیگران». برای دیگران همانی را دوست بدار که برای خودت دوست داری... هر چیزی را که برای خودت خوشت نمی‌آید برای بقیه هم خوشت نیاید... اگر فقط همین عبارت را در متن زندگی خود بیاوریم و ناموس زندگی خود کنیم، زندگی چه گلستانی می‌شود... دوست داری چه طور با تو رفتار کنند، همان جوری با بقیه برخورد کن. دوست دارید به شما دروغ بگویند، دوست دارید نسبت به شما سوءظن داشته باشند؟ بی‌احترامی کنند... شما را مسخره کنند؟
ما از بچگی شنیدیم آن چیزی که برای خودت می‌پسندی برای دیگران هم بپسند. ولی از بس تکرار شده است، روی دیوار مدرسه دیدیم، در مسجد دیدیم، معلم دینی به ما گفته است، انگار عظمت خود را از دست داده است. اگر یک هفته در زندگی که پر از مشکل است همه تصمیم بگیرند همان جوری با دیگران در خانه برخورد کنند که دوست دارند دیگران با آن‌ها برخورد کنند خیلی از مشکلات برطرف 
می شود... بعضی مواقع که داریم در مورد دیگران قضاوت می‌کنیم می‌شنویم که آن‌ها هم درباره ما یک قضاوتی کرده‌اند و عصبانی می‌شویم... تمرین کنیم خودمان را در جایگاه دیگران قرار دهیم. تمرین کنیم نه فقط آن موقعی که یک مشکلی پیش می‌آید. بعضی وقت‌ها اصلاً تنها هستیم. با کسی ارتباطی نداریم. رابطه‌های خود را و حرف‌های خود را مرور کنیم. بعد خودمان را جای کسانی بگذاریم که این نوع رفتارها را با آن‌ها داشتیم. این نوع حرف‌ها را درباره آن‌ها زدیم. گاهی وقت‌ها شیطان همین جا می‌آید. خیلی وقت‌ها سادگی راهکارها سبب می‌شود ما از تأثیربخشی آن‌ها ناامید شویم... این را فراموش نکنیم شیطان دشمن ماست. حواس ما باشد دشمنی شیطان فقط یک جاهایی که ما احساس می‌کنیم گناه بزرگی می‌کنیم نیست... مثلاً فقط در دزدی کردن شیطان حضور ندارد... همه جا حضور دارد... این قدر دوستی‌ها و رابطه‌ها را به هم می‌ریزد... رابطه بین زن و شوهرها را به هم می‌زند... می‌خواهید سوءظن را کنار بگذارید می‌آید جلو شما می‌ایستد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه