خروج رواناب‌ها از مرزهای خراسان جنوبی

روایت یک بحران چندین ساله که با تخصیص اعتبار مرتفع می‌شود

خروج رواناب‌ها از مرزهای خراسان جنوبی

یک‌ سوم رواناب‌های خراسان جنوبی به افغانستان هدایت می‌شوند. رواناب روستای مشوکی نیز از این رواناب‌هاست که ساکنان آن از خشکسالی رنج می‌برند، اما آب‌های روان این روستا هدر می‌رود.


امروزه در کشور کم‌آبی و بحران آب بیش از هر چیز دیگری جولان می‌دهد. کمبود آب، مدیریت نادرست منابع آبی و خشکسالی در شرق کشور که دارای اکو سیستم خشک و نیمه‌خشک است بسیار نگران‌کننده است؛ چون عامل حیات موجودات زنده و گیاهان بسته به وجود مایعی گرانبها به نام آب است. در بیشتر نقاط کشور سراب جایگزین چشمه‌های آب شده است. مردم مناطق محروم برای دستیابی به آب و جلوگیری از خشک شدن زمین‌های زراعی و حرارت سوزانی که بر این آبادی‌ها غالب شده دست‌وپنجه نرم می‌کنند. به عقیده بسیاری از افراد سد و سدسازی یکی از راهکارهای اصلی راهبری آب و مقابله با خشک شدن و تپیدن قلب این زمین‌هاست، زمین‌هایی که مدتی است جوشیدن قطرات آب را در رگ‌های خود احساس نکردند اکنون نیازمند یک سد هستند و یاری مسئولان را می‌طلبند.

رواناب‌هایی که به سمت افغانستان سرازیر می‌شوند
علیرضا نصرآبادی، مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی گفت: ما تلاش می‌کنیم با روش‌های عملکردی و آبخیزداری سیلاب را مدیریت کنیم.  وی با اشاره به گلایه برخی مردم برای از دست دادن آب‌ها و ازدیاد اثرات خشکسالی، افزود: برای مدیریت رواناب‌ها در حوزه مشوکی، گلوگاه، لانو و درح تعداد ۱۰ تا ۱۳ سازه آبخیزداری از سال ۹۶ با کمک قرارگاه شهید ناصری ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه در حوزه مشوکی سازه‌های آبخیزداری باقی‌مانده وجود دارد که در حال انجام است، گفت: یک‌ سوم رواناب‌های استان به افغانستان هدایت می‌شوند؛ رواناب روستای مشوکی نیز از این رواناب‌هاست که به سمت مرز افغانستان سرازیر می‌شود.
مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی بیان کرد: در سال‌های گذشته، حوزه‌های مرزی اعتبار ملی داشتند، اما اکنون این اعتبارات حذف شده و دیگر اختصاص داده نمی‌شود؛ از سوی دیگر رودهایی در کنار زمین‌های کشاورزی مردم روستای مشوکی سرازیر می‌شوند که باید آن‌ها را مدیریت کرد.
نصرآبادی با بیان اینکه در سال جاری ۱۶۲میلیارد تومان اعتبار ملی برای حوزه آبخیزداری استان منظور شده است، تصریح کرد: از این میزان بیش از ۲۵درصد آن تخصیص یافته است و ۲۳۰سازه جدید در سال مالی جاری انجام می‌شود؛ حوزه جدید باغ سنگی است که به سمت مرز می‌رود و مطالعات آن انجام شده و با کمک بنیاد برکت در حال انجام است. 
​​​​​​​
عدم تخصیص اعتبار
سعید سروری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی نیز به ایسنا گفت: طرح مطالعاتی برای ایجاد سد تغذیه مصنوعی در روستای مشوکی انجام شده که تاکنون اعتباری برای آن منظور نشده و اجرای آن نیازمند اعتبار است که در حال پیگیری است.
وی با بیان اینکه برای ساخت سد مشوکی پیگیری‌های بسیاری از طرف شورای این روستا و نماینده مردم نهبندان و سربیشه صورت گرفته است، تصریح کرد: تخصیص اعتبار، مهم‌ترین امر برای اجرای طرح‌های مهم مرزی است؛ به طور مثال برای اجرای سد مشوکی حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.
سروری ادامه داد: دو بند خاکی برای جلوگیری از سرازیر شدن رواناب‌ها به کشور افغانستان در این روستا ایجاد شده است که برای مدیریت رواناب‌ها منابع‌طبیعی نیز با ما همکاری دارد.
وی با بیان اینکه طرح مطالعاتی تغذیه مصنوعی مشوکی و چاهداشی انجام شده است، بیان کرد: باید گفت 6 طرح تغذیه‌ای که در خروجی استان و در نوار مرزی قرار دارند، مشکل تأمین اعتبار دارند که با اجرایی شدن پروژه‌های مرزی، بیش از ۹۰درصد استان از رواناب‌ها منتفع می‌شود.
کلام آخر اینکه گاهی با یک مدیریت به موقع می‌توان از هدررفت بسیاری از منابع و ظرفیت‌هایی چون آب سیلاب و رواناب‌ها آن هم در خشکسالی بی‌سابقه جلوگیری کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه