اولین پیام «خیام»

جزئیاتی در مورد ویژگی‌ها و مزیت‌های مهم ماهواره ایرانی که با موفقیت در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفت

اولین پیام «خیام»

ماهواره ایرانی «خیام» که روز گذشته از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان توسط ماهواره‌بر سایوز روسیه به فضا پرتاب شد، ساعت 12 روز گذشته اولین پیام را به زمین مخابره کرد.


این چشم تیز‌بین، یکی از پروژه‌های برزمین مانده‌ای بود که باکوشش دولت سیزدهم به ثمر نشست و ضمن بهره‌مندی از سنجنده‌های دقیق، زیرساختی مناسب برای هوشمندسازی بخش‌های گوناگون کشور، گامی به سوی آینده خواهد بود. این سیستم فضایی، با دقت یک متر و وزن  ۶۰۰ کیلوگرم در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار گرفته است. 
دکتر فرشید باقریان مدیر گروه قفقاز ، انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار قدس، ضمن اشاره به استفاده کشورمان از امکانات هوافضای کشور روسیه، برای پرتاب ماهواره گفت: اشراف روس‌ها و قابلیت‌های آنان ،زمینه همکاری با غربی‌ها را نیز برای آنان به‌دنبال داشته و دارد. باقریان افزود: این ماهواره برای تأمین داده‌های فضایی مورد نیاز کشور، گام بسیار بلندی است و می‌توانیم از تصاویر آن با دقت بسیار بالا برای ارتقای کاربردهای فضایی کشور در حوزه‌های محیط زیست و کشاورزی استفاده کنیم. وی اضافه کرد: در حال حاضر سطح هوشیاری و آمادگی از اولویت‌های بلامنازع دولت‌ها به شمار می‌آید به فراخور این دسترسی، رصد گسترده بسیاری از حوزه‌ها در کارگروه رصد ماهواره‌ای کشورمان قرار می‌گیرد. 
وی با بیان اینکه استفاده از نام خیام دانشمند علم ریاضیات ، نشان از دقت محاسباتی در ساخت و استفاده از این ماهواره دارد، گفت: جنگ ماهواره‌ای در آینده محتمل است، به همین دلیل اشراف به حوزه فضا به صورت مستمر و روزمره از نیاز های قدرت‌های بزرگ و منطقه‌ای است. 
دکتر باقریان با بیان اینکه تغییرات اقلیمی می‌تواند منجر به بحران غذا و موج مهاجرت گردد، گفت: می‌بایست تحولات جهان از منظر سلبی و ایجابی، با وضوح بیشتری مورد رصد کلان نظام قرار گیرد. وی در پایان تأکید کرد: استفاده صلح‌آمیز از موارد دریافتی از طریق سامانه‌های ارسال ماهواره‌ای متعلق به دیگر نقاط جهان، محاط به تعریف روابط دوگانه ایران و کشورهای متقاضی است.

​​​​​​​خبرنگار:  شمس الدین نجفی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه