هراس از گسترش تشیع در آفریقا

مدیر مرکز اسلامی آفریقای جنوبی از چرایی تکرار عاشورای خونین نیجریه می‌گوید

هراس از گسترش تشیع در آفریقا

سالیانی نه چندان دور بود که تعداد شیعیان در کشور آفریقایی نیجریه از چند هزار نفر هم فراتر نمی‌رفت. اما در چند سال اخیر و پس از فعالیت‌های شیخ ابراهیم زکزاکی آمار شیعیان این کشور به حدود ۲۰میلیون نفر رسیده و این حجم استقبال از تشیع و آرمان انقلاب اسلامی چیزی نیست که برای صهیونیسم و استکبار جهانی قابل هضم باشد.


​​​​​​​در چنین شرایطی بود که ارتش و دولت نیجریه با پول سعودی موضوع حذف و مقابله با شیعیان را در دستور کار قرار داد. بر این اساس در سال ۲۰۱۵ حدود 2هزار نفر از عزاداران حسینی در حمله به حسینیه صاحب‌الزمان به شهادت رسیدند. در ۱۳دسامبر همین سال نیز بر اثر حمله ارتش نیجریه به حسینیه بقیةالله در شهر زاریا، شیخ زکزاکی زخمی و دستگیر شد.
حالا پس از گذشت چند سال به نظر می‌رسد خیز جدیدی از حوادث در نیجریه در حال تکرار شدن است. دلیل اهمیت این حوادث نیز جمعیت بالای این کشور آفریقایی و امکان گسترش این تحرکات به سایر کشورهاست. بر این اساس، جنبش اسلامی نیجریه روز دوشنبه از شهادت هفت نفر در تیراندازی نیروهای امنیتی به سمت عزاداران حسینی در ایالت کادونا خبر داد. 
مدیر مرکز اسلامی آفریقای جنوبی در گفت‌وگو با قدس در مورد دست‌های پشت پرده حمله به عزاداران حسینی در نیجریه معتقد است: «پس از اینکه شیخ ابراهیم زکزاکی که به شیر آفریقا در نیجریه معروف است توانست میلیون‌ها نفر را به تشیع گرایش دهد و کاروان‌های مختلف از سراسر کشور برای شرکت در مراسم اربعین راه بیندازد احساس خطری از طرف صهیونیست‌ها و عربستان سعودی به وجود آمد و در ملاقات‌هایی که ارتش نیجریه با برخی از مقام‌های اسرائیلی و عربستانی داشت با دریافت رشوه و پول‌های کلان به نحوی سعی کردند این آتش روشن شده توسط شیخ زکزاکی را خاموش کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالله حسینی در این باره افزود: تلاش‌هایی که می‌شود بیشتر از طرف صهیونیست‌ها و کسانی است که از عربستان پول گرفته‌اند. اتحاد شوم صهیونیستی- عربی و نیجریه‌ای شکل گرفته است. بنابراین دست‌های پشت پرده این حوادث هدایت شده از طرف رژیم صهیونیستی است؛ این‌ها نه علیه رژیم صهیونیستی شعار می‌دادند و نه قصد براندازی دارند. اینکه این‌ها فقط به خاطر بزرگداشت اباعبدالله(ع) یا برای راهپیمایی روز قدس به شهادت می‌رسند نشانه‌هایی است که منافع افراد دیگری در جریان گسترش تشیع به خطر افتاده است نه منافع دولت نیجریه. بنابراین می‌توان گفت ارتشی که برای منافع دیگران این کار را می‌کند بی‌تردید برایش سودی داشته است. وی در انتها درباره وضعیت شیخ زکزاکی نیز اضافه کرد: هنوز اجازه سفر به خارج از کشور برای او صادر نشده است. هنوز آثار گلوله بر بدن شیخ زکزاکی موجود است و نیاز به درمان دارد. شیخ بخش عمده‌ای از بینایی خود را از دست داده است.

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه