گیشه در انحصار بازیگران پرفروش

مروری بر فیلم‌هایی که از فردا اکران می‌شوند

گیشه در انحصار بازیگران پرفروش

پس از تعطیلی پنج روزه سینماها به مناسبت ایام عزاداری محرم، از فردا 20 مردادماه فیلم‌ها نمایش خود را از سر می‌گیرند و دو فیلم تازه نیز به چرخه اکران افزوده خواهد شد.


این در حالی است که پیش‌فروش این دو فیلم یعنی «دوزیست» و «کوزوو» از اوایل هفته جاری در سایت‌های فروش بلیت آغاز شده بود. اما بد نیست در ابتدای این گزارش اشاره‌ای داشته باشیم به فیلم‌های تازه‌ای که قرار است اکران خود را آغاز کنند.
«دوزیست» به کارگردانی و نویسندگی برزو نیک‌نژاد و تهیه‌کنندگی سعید خانی در سال 98 ساخته شد و در بخش سودای سیمرغ سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشت. این فیلم که از معدود آثار اکران نشده جشنواره سی‌وهشتم است پس از سه سال از فردا روانه اکران می‌شود. براساس آنچه سامانه سمفا از میزان پیش‌فروش بلیت این فیلم نشان می‌دهد تاکنون بیش از هزار قطعه بلیت در 170 سانس آن به فروش رفته است. 
اما برزو نیک‌نژاد که این روزها با سریال کمدی «آفتاب‌پرست» در شبکه نمایش خانگی حضور دارد، «دوزیست» را با داستانی جدی و درون‌مایه‌ اجتماعی ساخته است. «دوزیست» داستان پسری به نام عطا را روایت می‌کند که در گاراژی در جنوب شهر با پدرش زندگی می‌کند و دو تن از دوستان خود را به خانه راه داده اما اتفاقاتی در جریان است که همه چیز را به هم می‌ریزد. در خلاصه داستان این اثر هم آمده؛ «حمید، دوزیسته دیگه، نره زیر آب که، میره زیر دست و پا له میشه».

حضور سه بازیگر مطرح در «دوزیست»
البته وقفه‌ای که از تولید تا اکران «دوزیست» به وجود آمد به نفع فیلم تمام شد؛ چرا که طی این مدت هر سه نقش اصلی فیلم یعنی پژمان جمشیدی، جواد عزتی و‌ هادی حجازی‌فر در بسیاری از فیلم‌های سینمایی و سریال‌های موفق شبکه نمایش خانگی آثار پرمخاطبی داشتند و همین مسئله در نهایت برگ برنده‌ای برای «دوزیست» خواهد بود و حضور سه بازیگر مطرحِ این روزها اتفاقی مثبت در یک فیلم است که تأثیر بسزایی در فروش آن هم خواهد داشت.از طرفی دیگر سعید پورصمیمی، بازیگر کم‌حاشیه و گزیده‌کارسینما که به تازگی درگیر حاشیه‌های فیلم «برادران لیلا» و البته جنبش می‌تو شده بود با این فیلم به سینما بازمی‌گردد. آخرین حضور این بازیگر قدیمی در سینما  مربوط به سال 97 و فیلم «کلمبوس» است و البته از آخرین نقش‌آفرینی‌های درخشان او «یه حبه قند» در ذهن‌ها باقی مانده اما بد نیست این را هم بدانید که پورصمیمی با نقشی متفاوت و جذاب در «دوزیست» حاضر شده که تماشایش قطعاً خالی از لطف نخواهد بود و بازی‌اش در یادها خواهد ماند. 

یک کمدی دیگر به جمع رقیبان پیوست 
این روزها که بازار کمدی داغ است شاهد اکران یک فیلم تازه در این ژانر خواهیم بود؛ «کوزوو» به کارگردانی میثم‌ هاشمی‌طبا و تهیه‌کنندگی حسن کلامی از فردا به جمع رقیبان کمدی خود می‌پیوندد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «معدنچیا میگن: هر چی بیشتر دنبال الماس بگردی، کمتر پیداش می‌کنی. به عقیده اونا، الماسه که آدمشو پیدا می‌کنه. اونه که تصمیم می‌گیره دست کی بیوفته و رو انگشت کی بشینه...». «کوزوز» از تولیدات سال ۱۴۰۰ است و کوروش تهامی، فرهاد آییش، روشنک گرامی، حمید ابراهیمی، هومن شاهی، سیاوش چراغی‌پور، مریم سعادت، بهرام ابراهیمی، بیوک میرزایی، امید روحانی، بهاره کیان‌افشار، گوهر خیراندیش و بهناز جعفری بازیگران آن هستند.
به نظر می‌رسد کمدی‌های اخیر سینمای ایران در اختیار بازیگرانی ثابت و با فرمول ساخت مشخصی است. اینکه «کوزوو» در این رقابت چطور می‌خواهد گلیم خودش را از آب بیرون بکشد پرسشی است که باید منتظر جوابش در اکران ماند. هر چند پیش‌فروش بلیت‌های این فیلم خبر از یک استقبال گرم نمی‌دهد و «کوزوو» طی روزهای اخیر کمتر از 100 قطعه بلیت فروخته است. طبق اعلام سخنگوی شورای صنفی نمایش قرار بود «شب طلایی» به کارگردانی یوسف حاتمی‌کیا نیز از فردا در سرگروه سینما هویزه اکران خود را آغاز کند اما در هفته‌ای که گذشت تنها دو فیلم «دوزیست» و «کوزوو» اقدام به پیش‌فروش بلیت‌های خود کرده بودند. 

آیا فروش فیلم‌ها صعودی خواهد شد؟
در حال حاضر فیلم‌های «تی‌تی»، «بازیوو»، «پیتوک»، «زالاوا»، ‌«علف‌زار»، «روز ششم»،‌ «هناس»، «طلاخون»، «بدون قرار قبلی»، «بی‌صدا حلزون» و «والدین امانتی» روی پرده سینماها هستند.  اما هفته گذشته و پیش از تعطیلی سینماها به مناسبت ایام عزاداری با توقف اکران کمدی‌ها فروش سینماها اُفت قابل توجهی را پشت سر گذاشت و اگرچه «تی‌تی» به کارگردانی آیدا پناهنده در چهارمین هفته اکران به صدر جدول فروش هفتگی صعود کرد و همچنان نیز در کنار «علف‌زار» فروش خوبی را تجربه می‌کند اما با این حال توقف اکران کمدی‌ها تأثیر مستقیمی روی کاهش فروش فیلم‌ها داشته است؛ این در حالی است که می‌توان ترکیب فیلم‌های روی پرده را یکی از کامل‌ترین چینش‌ها از نظر ژانر در نظر گرفت اما باز هم مخاطبان سینما آنچنان که انتظار می‌رود از فیلم‌ها استقبال نمی‌کنند. حالا باید منتظر ماند و دید با اکران فیلم‌های تازه و البته نمایش فیلم «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار به سرگروهی سینما کورش که براساس اعلام دبیر شورای صنفی با پایان اکران فیلم «بازیوو» روی پرده خواهد رفت، گیشه تکانی خواهد خورد یا نه.

خبرنگار: صبا کریمی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه