جولان هیولای «افیون صنعتی»

فرمانده انتظامی خراسان رضوی به خانواده‌ها هشدار داد

جولان هیولای «افیون صنعتی»

فرمانده انتظامی خراسان رضوی در جمع اصحاب رسانه گفت: از ابتدای سال تا امروز بیش از 500 قبضه سلاح گرم کشف و 28 باند قاچاق مواد مخدر هم متلاشی شده است.

صبح دیروز سردار تقوی؛ فرمانده انتظامی خراسان رضوی در نشست خبری که به مناسبت فرا رسیدن 17 مرداد و روز خبرنگار در مقر انتظامی استان برگزار شد، ضمن گرامیداشت این روز بیان کرد: هیچ وقت ایام شیوع و اوج بیماری کرونا را فراموش نخواهیم کرد. روزگاری که به واسطه پیشگیری از شیوع کرونا، پلیس مأمور شد تا مسیرهای ورودی به استان را کنترل و ممنوعیت تردد اعمال کند. وی تصریح کرد: کار دشواری بود که خیابان‌های منتهی به حرم امام رضا(ع) را خالی از رفت‌و‌آمد و زائر ببینی و چاره‌ای جز اجرای قانون نداشته باشیم؛ اما الان به واسطه واکسینه شدن مردم عزیز، این محدودیت‌ها کاسته شده که دیدن زائران امام مهربانی‌ها در شهر و استان جای شکر دارد.

تماس طلایی 096380
فرمانده ارشد انتظامی خراسان رضوی ادامه داد: در سال جاری با پیگیری‌های صورت گرفته و همراهی برخی مسئولان در شهرهای نیشابور و سبزوار، دو مرکز آموزش انتظامی ایجاد شد. مراحل ایجاد این مراکز، سختی‌های فراوانی داشت. تا پیش از آن باید نیروها را به دیگر استان‌ها اعزام می‌کردیم تا آموزش مورد نیاز را فرا بگیرند.
سردار تقوی ادامه داد: سال گذشته مرکز فوریت‌های سایبری را ایجاد کردیم. اکنون این مرکز روزانه شاهد ورودی تماس 350 عددی است. در سال‌های گذشته اگر فردی در خارج از ساعت اداری حساب بانکی‌اش مورد سرقت و یا موجودی حسابش به واسطه کلاه‌برداری خالی می‌شد، کار مسدود سازی حساب بانکی طعمه و مقصد با دشواری صورت می‌گرفت؛ اما در حال حاضر ساعت اداری حذف شده و با یک تماس به شماره 096380 مرکز فوریت‌های سایبری و ارائه مستندات هویتی حساب‌ها بسته‌ می‌شود و پیگیری‌های مورد نیاز در دستور کار همکاران ما قرار می‌گیرد.
در حوزه معتادان متجاهر هم کمبود مکان نگهداری این افراد از موضوعات اصلی است. اکنون ظرفیت نگهداری 5 هزار معتاد متجاهر در مشهد وجود دارد؛ اما همان‌طور که اشاره شد، کافی نیست. در مدت اوج شیوع کرونا برخی مراکز مجبور به تعطیلی شدند و همین امر سبب رها شدن این بیماران در شهرها شد. در این باره به صورت جدی نیاز داریم افراد خیر پای کار بیایند و در زمینه ساخت مراکز نگهداری معتادان متجاهر همکاری کنند.

کشف بیش از 12 تُن مواد مخدر
سردار تقوی تصریح کرد: از ابتدای سال تا امروز حدود 5/12 تن مواد مخدر شامل بیش از یک تن شیشه، یک تن حشیش،850 کیلوگرم هروئین، 2 تن مرفین و بقیه هم تریاک کشف شد. به این واسطه 28 باند داخلی و بین‌المللی خرید، فروش و انتقال مواد مخدر نیز مورد ضربه قرار گرفت.
همچنین با توجه به اقدامات صورت گرفته، درگیری مسلحانه متعددی هم با قاچاقچیان مواد مخدر رخ داد. امیدواریم با شرایط موجود در افغانستان، میزان ورود مواد مخدر به کشور هم کاهش پیدا کند؛ اما در هر صورت مأموران انتظامی استان هر کجا ردی از این باندها پیدا کنند، بدون فوت وقت برای مبارزه با آن‌ها وارد عمل می‌شوند.
فرمانده انتظامی خراسان رضوی گفت: کشفیات مواد مخدر صنعتی در حال افزایش است. نگرانی ما این است که گرایش به این مواد هم بیشتر از قبل شود که باید خانواده‌ها در کنار پلیس وارد ماجرا بشوند و اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار بدهند.
تا این لحظه و در سال جاری حدود 15 کارگاه تولید ماده مخدر صنعتی شیشه منهدم شده است؛ اما عمده مواد مخدر صنعتی از خارج از  استان و حتی کشور به سمت مشهد و  دیگر شهر ها حمل می‌شوند.
وی بیان کرد: یکی از مواردی که پلیس همیشه مورد رصد و پایش قرار می‌دهد، موضوع‌های امنیتی و فراخوان‌های روزانه معاندان است. در این ایام تمامی تحرکات افراد تحت کنترل قرار داشت و موضوع خاصی در استان وجود نداشت.

افزایش کشفیات سلاح گرم
این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: در‌مورد کشفیات سلاح گرم هم آمار ها افزایش 58درصدی را نشان می‌دهد. از ابتدای سال حدود 500 قبضه سلاح گرم کشف و توقیف شده است.
در حوزه تصادفات درون شهری و در استان تا امروز 12 نفر جان خود را از دست داده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش روبه‌رو هستیم. وقوع تصادفات حدود 38درصد رشد داشته است. یکی از برنامه‌ها کاهش شدت تصادف‌ها و مدیریت آن است.

افزایش سرقت‌های خُرد
وی ادامه داد: وقوع سرقت‌های خشن با مدت مشابه پنج ماهه سال 1400 برابری می‌کند؛ اما در زمینه سرقت‌های خرد افزایش 17 درصدی را شاهد هستیم. در بررسی‌های آماری که از سوی همکاران ما انجام شد، بیشترین جرم ورودی به زندان‌ها متوجه افرادی است که دست به سرقت‌های خرد زده‌اند. در قانون نواقصی وجود دارد که با اصلاح آن دست قضات هم بیشتر باز خواهد شد. خوب است بدانید نزدیک به 74 درصد سرقت‌ها در سطح استان در مشهد رخ می‌دهد و بقیه در دیگر شهرهای خراسان رضوی است. همین امر موجب شده که استان خراسان رضوی در رده استان‌های خشن قرار  بگیرد.
سردار تقوی افزود: پرونده‌های معوقه قتل سه‌یا‌چهار فقره است که متهمان آن همچنان تحت تعقیب هستند؛ اما بقیه متهمان پرونده‌های مشابه شناسایی و دستگیر شده‌اند.
مأموران پلیس هیچ کجا از انجام وظیفه شانه خالی نکرده‌اند و انجام روزانه حدود 150 هزار نوع خدمت در سطح استان به هم‌استانی‌ها، نشان از همین ماجرا دارد. در این میان مسلماً ایرادهایی هم وجود دارد.

ماجرای معاندان و گشت ارشاد
فرمانده انتظامی استان ادامه داد: ماجرای گشت ارشاد هم حربه رسانه‌ای معاندان بود؛ چرا که آن‌ها می‌خواستند عده‌ای معلوم‌الحال فرصتی برای هنجارشکنی در جامعه پیدا کنند. خوب است بدانید ما گشت ارشاد نداریم و تیم‌های امنیت اخلاقی موضوع‌های مرتبط را از گذشته پیگیری می‌کرده و حالا هم انجام وظیفه می‌کنند.
در استان روزانه 15 هزار تماس با 110 گرفته می‌شود که نزدیک به 60 درصد این تماس‌ها عملیاتی می‌شود و تعدادی هم مشاوره‌ای است.
وی گریزی هم به حاشیه‌های ایجاد شده جاری شدن سیل در اطراف مشهد زد و بیان کرد: شهروندان باید بدانند وقتی سطح آب به حدود 15 سانتیمتری می‌رسد، می‌تواند خودرو‌های سواری را از روی زمین جدا و با خود ببرد. پس به هیچ عنوان نباید دست به اقدامی عجولانه زد. در یکی از موارد، راننده یک خودرو با وجود هشداری که دهیار یک روستا به او داده بود، بدون توجه به آن وارد آب شد و سبب فوت چندین نفر شد. در این زمینه باید فرهنگ‌سازی صورت بگیرد و آگاهی عمومی افزایش یابد.

خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه