مروری بر کارنامه هنری پسرک پر شروشور «پشت‌کنکوری‌ها»

مروری بر کارنامه هنری پسرک پر شروشور «پشت‌کنکوری‌ها»

رضا داوودنژاد، بازیگر باسابقه عرصه سینما و تلویزیون که دوشنبه ۱۳ فروردین ماه بر اثر عفونت خونی در سن ۴۳سالگی درگذشت، پس از موفقیتش در سینما که نخستین بازی‌اش در فیلم پدرش (علیرضا داوودنژاد) بود، در قاب تصویر هم آثار خوبی از خود بر جای گذاشت که یکی از بهترین سریال‌هایش که جزو نخستین همکاری‌هایش با تلویزیون محسوب می‌شد، مجموعه خاطره‌انگیز «پشت کنکوری‌ها» بود. همان «سیامک» داستان که نقش یکی از دانشجویان پر شر و شور پشت کنکوری را ایفا کرد.


داوودنژاد از سال ۸۱ همکاری‌اش را با تلویزیون آغاز کرد. سریال طنز «پشت کنکوری‌ها» نخستین کارش در قاب تصویر بود. 
«پشت کنکوری‌ها» به کارگردانی پریسا بخت‌آور در گروه فیلم و سریال شبکه تهران ساخته شد و نخستین بار در ماه رمضان ۱۳۸۱ روی آنتن رفت. رضا داوودنژاد، سعید آقاخانی، علی صادقی، برزو ارجمند، رامین ناصر نصیر و زنده‌یادان سیروس گرجستانی و محسن قاضی مرادی در این سریال ایفای نقش داشتند.
«باغچه مینو» دومین همکاری رضا داوودنژاد با تلویزیون بود، سریالی طنز به کارگردانی رضا صفدری که در سال ۱۳۸۲ از شبکه3 سیما پخش شد. 
پس از آن رضا داوودنژاد در «زندگی به شرط خنده» حضور پیدا کرد. «زندگی به شرط خنده» به کارگردانی مهدی مظلومی در سال‌های ۸۴ و ۸۵ از شبکه5 سیما پخش شد. 
سریال طنز «متهم گریخت» به کارگردانی رضا عطاران هم از دیگر آثار تلویزیونی داوودنژاد بود که به عنوان بازیگر میهمان در سکانسی کوتاه از سریال حضور داشت. 
مجموعه تلویزیونی «من نه منم» از دیگر آثار رضا داوودنژاد به کارگردانی بهروز خلجی سال ۸۵ از شبکه2 پخش شد. 
«نون و ریحون» نیز از دیگر آثار شاخص رضا داوودنژاد در تلویزیون است که به عنوان نقش اصلی در این سریال حضور داشت. «نون و ریحون» به کارگردانی فرزاد مؤتمن ماه رمضان ۱۳۸۹ از شبکه تهران پخش شد. 
سریال دیگری با عنوان «فراموشی» محصول سال ۱۳۹۰ به کارگردانی سعید سلطانی و نویسندگی امیرمهدی ژوله و الهه زارع‌نژاد از دیگر همکاری‌های داوودنژاد با تلویزیون است که در نوروز ۱۳۹۱ از شبکه5 پخش شد.
پس از آن رضا داوودنژاد در سریال طنز «پنچری» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد حضور پیدا کرد. این سریال طنز تابستان ۱۳۹۶ از شبکه سوم سیما پخش شد. 
مجموعه کمدی «زندگی شگفت‌انگیز است» به کارگردانی مجتبی چراغعلی از دیگر کارهای تلویزیونی رضا داوودنژاد است که در کنار بازیگرانی چون حمید لولایی، مهران رجبی، سحر ولدبیگی و خشایار راد ایفای نقش داشت. این مینی‌سریال زمستان ۱۳۹۸ از شبکه2 سیما پخش شد. 
سریال «بعد از آزادی» این بازیگر به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر آذر ۱۴۰۰ در ۳۴ قسمت از شبکه یک سیما روی آنتن رفت. 
رضا داوودنژاد در فصل چهارم سریال «از سرنوشت» هم ایفای نقش داشت. 
«از سرنوشت۴» به کارگردانی محمدرضا خردمندان و علیرضا بذرافشان خرداد ۱۴۰۱ از شبکه2 پخش شد. 
سریال پلیسی ـ معمایی «شهباز» به کارگردانی حمیدرضا لوافی از دیگر آثار تلویزیونی داوودنژاد بود که بهمن ۱۴۰۱ از شبکه تهران پخش شد. 
سریال خانوادگی «نیکان» آخرین همکاری رضا داوودنژاد با تلویزیون بود. «نیکان» به کارگردانی علی سراهنگ سال ۱۴۰۲ از شبکه3 سیما در ۳۰ قسمت روی آنتن رفت. 
و اما در شبکه نمایش خانگی همکاری مرحوم داوودنژاد تنها به یک اثر رسید و آن هم مجموعه «شب‌های مافیا»ی سعید ابوطالب بود که در فصل دوم این رئالیتی‌شو حضور داشت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه