از زیارت در مشهد تا شهادت در دمشق

نگاهی به مواضع مختلف پس از شهادت سردار زاهدی در حمله صهیونیست‌ها  به ساختمان سفارت ایران در جوار حرم حضرت‌زینب(س)

از زیارت در مشهد تا شهادت در دمشق

از سفر سرلشکر زاهدی به حرم امام رضا (ع) در دومین شب قدر تا لحظه شهادت او در جوار حضرت زینب(س) حتی یک روز هم فاصله نیفتاد. تقدیر این بود این رزمنده قدیمی و کارکشته اذن بخشیدن جان خود را از هشتمین امام بگیرد و به همراه انگشتری که هدیه گرفته بود به پیشگاه عمه سادات ببرد و همه را یکجا به قافله‌سالار اسرای کربلا تقدیم کند.


سردار محمدرضا زاهدی متولد ۱۱ آبان ۱۳۳۹ در اصفهان، در سال ۱۳۵۹ به سپاه پاسداران پیوست و در طول جنگ تحمیلی از فرماندهان میانی سپاه بود و فرماندهی تیپ ۴۴ قمر بنی‌هاشم را از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۵ برعهده داشت؛ در فاصله سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۰ فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین(ع) و 
در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ نیز فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران بود.
این فرمانده سپاه از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۵ با حفظ سمت فرمانده قرارگاه ثارالله نیز شد و از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ معاونت عملیات سپاه پاسداران را هم برعهده داشت و از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۵ در نیروی قدس فعالیت می‌کرد و فرمانده سپاه سوریه و لبنان بود.
ترور سرلشکر محمدرضا زاهدی فرمانده ارشد سپاه قدس و همراهانش در حمله هوایی رژیم اشغالگر قدس البته با محکومیت دوست و دشمن هم همراه بود.
رئیس‌جمهور در واکنش به این جنایت در پیامی تصریح کرد: صهیونیست‌ها باید بدانند با این‌گونه اقدامات غیرانسانی هرگز به اهداف شوم خود نخواهند رسید و روز به‌روز شاهد تقویت جبهه مقاومت و انزجار و نفرت ملت‌های آزاده علیه ماهیت نامشروع خود بوده و این جنایت ناجوانمردانه نیز بی‌پاسخ نخواهد ماند.
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتشار بیانیه‌ای ضمن تبریک و تسلیت شهادت هفت تن از مستشاران نظامی ایران در حمله وحشیانه صهیونیست‌ها به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، تأکید کرد: این اقدام جنایتکارانه خلاف تمام موازین حقوقی بین‌المللی بوده و بی‌شک حق پاسخ‌گویی به این جنایت بی‌شرمانه برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه هم روز گذشته در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس از ارسال «پیام مهم» به دولت واشنگتن خبر داد.
وزارت امور خارجه کشورمان هم در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن تجاوز رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق نوشت: از سازمان ملل متحد به‌ویژه شورای امنیت و دبیرکل آن سازمان انتظار می‌رود واکنش لازم و سریع را داشته باشند.
زهرا ارشادی، معاون نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد هم در نامه‌ای به شورای امنیت، پاسخ به جنایت اخیر را حق قانونی ایران دانست.
همچنین سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه گفت: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، اقدامی تجاوزکارانه و ناقض قوانین بین‌المللی است.
«دیمیتری پسکوف» افزود: حمله اسرائیل به محله دیپلماتیک در دمشق، جایی که مجموعه سفارت ایران در آن قرار دارد، یک اقدام تجاوزکارانه است که قوانین بین المللی را نقض می‌کند.
«پیتر فورد» سفیر اسبق انگلیس در دمشق نیز حمله به کنسولگری ایران در سوریه را رویدادی تکان‌دهنده و اهانت به قوانین ‌بین‌المللی توصیف کرد.
وزارت خارجه عربستان سعودی نیز در بیانیه‌ای با محکوم کردن این حمله اعلام کرد حمله به مراکز دیپلماتیک به هر بهانه‌ای و تحت هر توجیهی مردود است.
همچنین امارات متحده عربی در بیانیه‌ای حمله به نمایندگی دیپلماتیک ایران در دمشق پایتخت سوریه را محکوم کرد.
مقامات کشورهای کوبا، ونزوئلا، مصر، مالزی، چین، کویت، عمان، قطر، افغانستان و دیگر کشورها هم در پیام‌هایی این حمله را محکوم کردند.
باوجود این، اتحادیه اروپا صرفاً طرفین را به خویشتن‌داری دعوت کرد و آمریکا هم تنها به ابراز نگرانی از افزایش درگیری‌ها در منطقه سخن گفت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه