چینی‌بندزن!

معاون نخست‌وزیر چین با مأموریت ویژه به تهران آمد تا نگرانی ایران را از مواضع شی‌جین‌پینگ در ریاض، برطرف کند

چینی‌بندزن!

امضای 16 توافق برای تسریع در اجرای تفاهم‌نامه ۲۵ساله

سفر معاون نخست‌وزیر چین در رأس یک هیئت بلندپایه 70 نفره به تهران برای شرکت در نشست مشترک بررسی و پیشبرد «برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین» به فاصله چند روز از حواشی سفر جنجالی «شی ‌جین پینگ» به عربستان و امضای او پای بیانیه‌هایی که افکار عمومی مردم و البته مقامات جمهوری اسلامی ایران را آزرده‌خاطر کرد، نشان داد روابط و نگاه توسعه محور تهران و پکن به همکاری‌های بلندمدت عمیق‌تر و فایده محورتر از آن است که تحت تأثیر برخی خطاهای ناشی از منفعت‌گرایی‌های اقتصادی و البته معمول در واقعیت روابط بین‌الملل قرار گیرد.


در روزهای گذشته حمایت چین از بیانیه ضدایرانی عربستان در خصوص برنامه هسته‌ای کشورمان و ادعای مداخله تهران در امور داخلی اعراب و پس‌ازآن امضای بیانیه مشترک با شورای همکاری خلیج‌فارس و تکرار ادعاهای بی‌اساس آن‌ها در مورد جزایر سه‌گانه که خشم و واکنش تهران را برانگیخت و موجب احضار سفیر پکن شد، این سؤال در فضای رسانه‌ای به‌دفعات مطرح شد که با توجه به رشد 50 برابری روابط و تجارت و سرمایه‌گذاری مشترک عربستان با چین، در سایه رقابت‌های سیاسی و اقتصادی چین و عربستان با آمریکا، آیا سیاست چین نسبت به ایران تغییر کرده و اعراب همسایه و ثروت کلان آن‌ها را بر توسعه روابط با ایران ترجیح داده و از ایران فاصله می‌گیرد؟ و مهم‌تر از آن این اتفاق سبب ضربه به توافق‌نامه همکاری 25 ساله میان دو کشور خواهد شد؟
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به این پرسش تأکید کرد برنامه جامع همکاری‌‌های بلندمدت ایران و چین به عنوان یک نقشه راه همکاری‌های خوب و سازنده دو کشور در مسیر اجرا قرار دارد و مورد اهتمام جدی دو کشور است و منافع مشترک اقتضا می‌کند همکاری‌‌های سازنده دو کشور مبتنی بر احترام متقابل ادامه یابد. 

تمرکز بر سند همکاری بلندمدت
حال سفر سه‌روزه هیئت بلندپایه چینی به تهران که به گفته یک مقام آگاه مشتمل بر سه کارگروه و هیئت اقتصادی و یک هیئت سیاسی است و تمرکز مذاکرات و رایزنی‌های آن بر پیگیری پیشبرد سند همکاری‌های بلندمدت دو کشور است پاسخ همه این شبهات را روشن کرد. چین مصمم و متعهد به اجرا و تکمیل این سند است.
«هو چون هوآ» معاون نخست‌وزیر چین و هیئت عالی همراه وی دیروز در چارچوب اجلاس برنامه همکاری‌های جامع دو کشور به دیدار محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان رفتند. مخبر در این دیدار با اشاره به دیدار رؤسای جمهور دو کشور در سمرقند، آن را نقطه عطفی در روابط تهران و پکن عنوان کرد و با اشاره به حمایت چین از عضویت ایران در سازمان شانگهای و بریکس، از موضع واحد دو کشور در برابر یک‌جانبه‌گرایی خبر داد.
مخبر با اشاره به ظرفیت‌های ایران در حوزه انرژی و نفت و گاز، همچنین ترانزیت کالا، آمادگی دو کشور برای توسعه همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها و همکاری در مناطق ویژه اقتصادی قشم، چابهار و اروند را پس از دیدار با معاون نخست‌وزیر چین اعلام کرد.
معاون اول رئیس‌جمهور به دلخوری اخیر جمهوری اسلامی ایران از وقایع رخ‌داده در عربستان و سفر شی ‌جین پینگ هم اشاره کرد و حفظ و احترام به تمامیت ارضی ایران را موضوعی حساس و مهم برای مسئولان و آحاد ملت برشمرد و رعایت این اصل متقابل و خدشه‌ناپذیر را از سوی همه کشورها ضروری دانست.

تأکید نماینده پکن بر تمامیت ارضی و عزت ملی ایران
معاون نخست‌وزیر چین نیز در این اجلاس با اشاره به سوابق تاریخی روابط دو کشور، اظهار کرد: اراده چین برای توسعه روابط راهبردی جامع با ایران هیچ‌گاه تغییر نمی‌کند. چین از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و عزت ملی ایران و مبارزه با دخالت خارجی حمایت می‌کند. دو طرف در این زمینه باید به‌صورت قاطع از همدیگر پشتیبانی کرده و درزمینه مبارزه با تروریسم نیز همکاری‌ها و هماهنگی‌های خود را تقویت کنند.
«هو چون هوآ» با اشاره به برنامه ۲۵ ساله همکاری مشترک دو کشور و دستاوردهای حاصل از توافقات فی‌مابین گفت: این دستاوردها برای دو طرف مهم و مثبت است و پکن مایل است همکاری و هماهنگی خود را با تهران تقویت کند.

16 گام در مسیر اجرای سند همکاری 25 ساله
روز گذشته احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت هم در حاشیه اجلاس برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین بابیان اینکه اجلاس مذکور متکی بر چهار کمیته بود که روز گذشته بین دستگاه‌های اقتصادی و تخصصی دو کشور برگزار و به ۱۶ نقطه تفاهم برای پیاده‌سازی تفاهم ۲۵ ساله بین دو کشور منجر شد، گفت: قرار شد اقدامات اجرایی و جزئیات این تفاهمات در حوزه انرژی، سرمایه‌گذاری مشترک در بخش نفت و گاز، تعاملات مالی، ارزی و بانکی بین دو کشورو طرح‌های راهبردی حوزه ترانزیت و زیرساختی در دستور کار قرار گیرد تا در دیدار بعدی رئیسان جمهور دو کشور به تصویب برسد.

رشد 20 درصدی تجارت ایران و چین 
وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: با توجه به اراده سیاسی و اقتصادی دو کشور باوجود فشارهای تحریمی و بین‌المللی، زمینه برای ارتقای ظرفیت‌های همکاری کماکان وجود دارد، به‌طوری‌که وضعیت تجاری پکن و تهران در ۹ ماه اخیر ۲۰ درصد افزایش داشته است.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه