مهره‌چینی انتخاباتی اردوغان

بایکوت مخالفان داخلی، حل پرونده‌های خارجی

مهره‌چینی انتخاباتی اردوغان


​​​​​​​ترکیه را باید از آن دست کشورهایی قلمداد کرد که با رویکرد رئالیستی و منفعت‌طلبانه در حوزه سیاست خارجی، تلاش داشته به باور خود منافع بیشتری را دشت کند. این رویه به‌ویژه پس از قرار گرفتن رجب طیب اردوغان در رأس هرم قدرت این کشور بیشتر به چشم آمده است. اردوغان به عنوان بازیگر چیره‌دست سیاسی تلاش داشته با موج‌سواری بر تحولات داخلی و خارجی، در نهایت منافع شخصی خود را پیش برده و جایگاهش را در ساختار قدرت مستحکم کند. 
اردوغان این روزها با توجه به انتخابات 18 ژوئن 2023، بازی چند وجهی دیگری برای تضمین جایگاه خود در پیش گرفته که از حذف مهم‌ترین رقیب سیاسی‌اش گرفته تا ابراز علاقه به حل پرونده سوریه را دربرمی‌گیرد. رئیس‌جمهور ترکیه دو روز پیش توضیح داد به پوتین پیشنهاد داده سازوکاری را با روسیه و سوریه برای تسریع مسیر دیپلماتیک تدوین کند. او چندی پیش نیز از تغییر سیاست در قبال مصر سخن گفته بود.
این در حالی است که اردوغان در حوزه داخلی نیز همچنان به دنبال حذف مهم‌ترین رقیبان سیاسی‌اش گام برمی‌دارد. بر این اساس چهارشنبه گذشته دادگاه ترکیه «اکرم امام اوغلو» شهردار استانبول و از رقیبان اصلی اردوغان در انتخابات آینده را به اتهام اهانت به مقامات، به دو سال حبس و ممنوعیت از فعالیت سیاسی محکوم کرد. این مسئله با واکنش تند اپوزیسیون روبه‌رو شد. کمال قلیچدار اوغلو، رئیس حزب جمهوری‌خواه خلق این تصمیم را کودتای سازمان‌یافته اردوغان قلمداد کرده و همچنین گروهی از شهروندان با تجمع مقابل ساختمان شهرداری استانبول شعارهایی علیه رئیس‌جمهور سر دادند.
 در نهایت اردوغان که سال 2017 قانون اساسی ترکیه را با هدف تداوم قدرت خود تغییر داد، این روزها بر تحت تأثیر قرار دادن عواطف رأی‌دهندگان هم حساب باز کرده است. رئیس‌جمهور 68ساله ترکیه شنبه گذشته مدعی شد سال۲۰۲۳ برای آخرین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد و سپس این پرچم مبارک را به دست جوانان خواهد داد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه