رقبای منطقه‌ای به‌دنبال افزایش تنش‌ها هستند

بررسی حضور شناورهای رژیم صهیونیستی در آب‌های منطقه در گفت‌وگو با یک کارشناس بین الملل

رقبای منطقه‌ای به‌دنبال افزایش تنش‌ها هستند

این روزها که منطقه غرب آسیا کانون گرم رفت‌وآمدهای نظامی و دیپلماتیک شده است، منابع خبری از آغاز تحرکات دریایی نظامیان اجنبی در آب‌های بحرین خبر می‌دهد. روز گذشته «اسرائیل دیفنس» در گزارشی از ورود شناورهای بدون سرنشین رژیم کودک‌کش صهیونیستی به آب‌های خلیج فارس خبر داده است.


​​​​​​​در همین باره مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین اعلام کرده که این اقدام در چارچوب رزمایش آمریکا درخصوص بررسی هماهنگی میان شناورهای بدون سرنشین تولیدشده توسط ۱۷ شرکت در سراسر جهان انجام می‌شود.
رصد‌های نظامی دفاعی به ما می‌گوید که شناورهای اسرائیلی در پایگاه ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین پهلو گرفته و برای این منظور از آب‌های خلیج‌فارس عبور کرده‌اند. ناوگان پنجم دریایی ارتش آمریکا رزمایشی سه هفته‌ای را از ۲۳ نوامبر گذشته آغاز کرده که هدف آن ایجاد هماهنگی میان ظرفیت‌های هوش مصنوعی و فناوری‌های کنترل از راه دور است.
این رزمایش که «Digital Horizon» نام دارد به منظور تقویت اقدام‌های فرماندهی ناوگان پنجم دریایی برای ادغام فناوری‌های جدید کنترل از راه دور و ایجاد نخستین ناوگان شناورهای بدون سرنشین در جهان در تابستان گذشته برگزار شده است.
آمریکا همچنین از تأسیس ناوگانی متشکل از حدود ۱۰۰پهپاد خبر داد که اقدام به گشت‌زنی در منطقه تحت فرماندهی ناوگان پنجم می‌کنند. 

ناوگان پنجم، اهرم نفوذ پنتاگون در منطقه 
نخستین بار در جریان عملیات موسوم به «آزادی ادامه‌دار»‌ بود که پنتاگون تصمیم گرفت چندین ناو هواپیمابر را برای سرنگونی طالبان و دستگیری اسامه بن لادن به خلیج فارس بفرستد تا عملیات گسترده علیه طالبان در افغانستان آغاز شود. در این عملیات ناوهای هواپیمابر «یواس‌اس اینترپرایز، یو‌اس‌اس کیتی هاوک، تئودور روزولت، کارل وینسون و جان استنیس» به کمک نیروی هوایی و زمینی آمریکا در افغانستان آمدند. اوج گستره عملیاتی ناوگان پنجم در زمان جنگ عراق بود. 
در جریان این عملیات، پنتاگون ناوهای هواپیمابری همچون «کیتی هاوک و کانستلیشن» را روانه خلیج‌فارس کرد. برخلاف جنگ اول خلیج‌فارس، جنگ دوم تنها با حمایت برخی از اعضای ناتو ازجمله بریتانیا و اسپانیا میسر شد، اما ۳۰ کشتی جنگی بریتانیا نیز تحت فرماندهی ناوگان پنجم، در بحرین مستقر شدند. از سال ۲۰۰۰ به این طرف ناوگان پنجم تبدیل به مهم‌ترین کانون مداخله‌های نظامی آمریکا در امور کشورهای منطقه شده است. اشغالگری آمریکا در عراق و افغانستان به مدت دو دهه و همچنین راه انداختن جنگ داخلی در سوریه و ترور و تنش ادامه‌دار علیه ایران، دلیل اصلی حضور آن‌ها در منطقه است. 

آمریکا به دنبال توازن تهدید در منطقه 
دکتر علیرضا تقوی‌نیا کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با قدس در تحلیل این رویداد با اشاره به همکاری دیرینه دولت بحرین با تروریسم آمریکا در منطقه و تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی نگران استقرار نیروهای مقاومت در مرزهایش است، گفت: آن‌ها به دنبال متوازن‌سازی سیر تحولات و فرایندهای جاری درخصوص اراضی اشغالی و تقابل با دیپلماسی ایران هستند به همین خاطر با انجام چنین اقدام‌هایی درصدد مدیریت ظرفیت‌هایی‌ هستند که در دیپلماسی آن‌ها تهدیدانگاری می‌شود.
 این کارشناس سیاسی با اشاره به تلاش رژیم غاصب اسرائیل برای حضور و روابط در هم تنیده با دولت‌هایی همچون جمهوری باکو، کردستان عراق و برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس می‌گوید: مسئله تهدید صهیونیست‌ها برای ایران در منطقه اقلیم کردستان با تدابیر سریع ایران در گفت‌وگو با دولت عراق در حال حل شدن است. تقوی‌نیا می‌گوید: اقدام غرب و آمریکا در آب‌های خلیج‌فارس برای برگزاری رزمایش شناورهای بدون سرنشین آن‌هم با پشتیبانی صهیونیست‌ها حاکی از آن است که غربی‌ها متوجه بی‌اثر شدن داستان تحریم و فشار شده‌‌اند. به همین دلیل می‌خواهند سطح تنش منطقه‌ای را افزایش دهند. شایان ذکر است که حضور صهیونیست‌ها در کنار آمریکایی‌ها برای تل‌آویو مصونیت‌آور نخواهد بود و این خط قرمز از سوی نیروهای حافظ امنیت ایرانی تحت کنترل و رصد خواهد بود. 

ایران دست برتر امنیت دریایی 
تقوی‌نیا با اشاره به تلاش آمریکا برای مسلح‌سازی ناوگان مستقر در خلیج بحرین به تجهیزات بدون سرنشین و دقیق گفت: هزینه جنگ و اقدام‌های نظامی برای آمریکایی‌ها گران تمامی می‌شود و شرایط اقتصادی آن‌ها پاسخگوی زیاده‌خواهی آنان نیست به همین خاطر به سمت صرفه‌جویی و بهره‌وری از جنگ الکترونیک حرکت کرده‌اند.
 وی در ادامه افزود: تا پیش از این با توجه به بدل شدن ایران به قطب پهپادی منطقه و توان مثال‌زدنی‌ما در حوزه موشکی، نیروهای ارتش تروریست‌ آمریکا را به حاشیه برده بود به همین خاطر این رزمایش می‌تواند گام جدید آمریکا برای جلوگیری از محاصره منافعش در ژئوپلتیک منطقه باشد.
 پروژه ایران‌هراسی آمریکایی یک پازل چندوجهی است که تنها یک بخش آن معطوف به مسائل نظامی است.  البته نیروی دریایی سپاه پاسداران سال‌ها پیش همه فرایندهای ضد تروریستی را پیش‌بینی کرده و جمهوری اسلامی ایران دست برتر امنیت دریایی را داراست. 
در صورت سوء‌نیت رژیم غاصب صهیونیستی و آمریکایی‌ها در آب‌های خلیج‌فارس بی‌شک شاهد نبردی خواهیم بود که برنده از پیش تعیین شده آن مردم ایران هستند. 

خبرنگار: حسـین محمـدی اصـل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه