درسنامه فاطمی برای زندگی جهادی

در مراسمی از کتاب «حقیقت عظیم» مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب درباره‌ حضرت فاطمه(س) رونمایی شد

درسنامه فاطمی برای زندگی جهادی

حجت‌الاسلام میرهاشم حسینی در مراسم رونمایی از کتاب «حقیقت عظیم» مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب درباره زندگی و سیره بانوی دو عالم، حضرت زهرا(س) گفت: حضرت زهرا(س) با اینکه از بزرگان است ولی ساده‌زیستی را برای زندگی خودش انتخاب می‌کند و در تمام وظایفی که دارد جهاد را فراموش نمی‌کند.


در مراسمی از کتاب «حقیقت عظیم» مجموعه بیانات حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای(مد‌ظله‌العالی) درباره زندگی و شخصیت حضرت فاطمه(س) که به کوشش مؤسسه حدیث لوح و قلم گردآوری شده و انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مد‌ظله‌العالی) آن را به چاپ رسانده، در قم رونمایی شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین میرهاشم حسینی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و سخنران ویژه این مراسم با بیان اینکه اگر کسی قدمی برای وجود مبارک حضرت زهرا(س) برمی‌دارد، دعای شبِ قدر امام زمان(عج) برایش مستجاب شده، گفت: اگر کسی حب فاطمه زهرا(س) و عشق اهل‌بیت(ع) را در وجودش دارد، همه این‌ها به برکت و اجازه امام زمان(عج) است. 
حسینی کتاب «حقیقت عظیم» را کاری ممتاز خواند و گفت: این کتاب که مطالب رهبر معظم انقلاب درباره شخصیت حضرت زهرا(س) طی چند دهه جمع‌آوری شده، الحق والانصاف کتاب جامعی است که در آن به ابعاد مختلف وجودی زندگی حضرت پرداخته شده است. 
وی با اشاره به صورت‌بندی کتاب بر پایه صحبت‌های رهبر معظم انقلاب در دهه‌های مختلف در این موضوع، عنوان کرد: در جای جای این سخنرانی‌ها می‌توان هشت محور و فصل اساسی را که در واقع شاه‌بیت صحبت‌های معظم‌له درباره حضرت زهرا(س) و شخصیت زن در نگاه اسلام است، پیدا کرد. 
حسینی از شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) به عنوان نخستین محور سخنان رهبری در این کتاب یاد کرد و ادامه داد: دو نکته اصلی در این موضوع یکی پرداختن به ادوار زندگی حضرت و دیگری راه شناخت ایشان است.
در بحث ادوار، اوج عظمت آن را در از دنیا رفتن با شهادت می‌بینیم و همچنین مرحله امتحان حضرت پیش از ولادت را در بیان ایشان داریم و در بحث شناخت، ضرورت و فوریت شناخت حضرت مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است.
استاد حوزه علمیه افزود: در این محور از شاه‌بیت‌هایی که رهبری به آن اشاره می‌کنند این است اوج این شناخت بدون طهارت باطن حاصل نمی‌شود. این شبیه تعبیری است که درباره قرآن کریم یعنی «لا یمسه الا المطهرون» داریم. ایشان می‌گویند غیر از آن کارهای عملی که انسان می‌تواند انجام دهد، آن طهارت باطنی باید وجود داشته باشد تا این معرفت نسبت به وجود حضرت زهرا(س) درک شود. 

غفلت از نقش مادری به عنوان مهم‌ترین جنبه شخصیت زن
حجت‌الاسلام والمسلمین میرهاشم حسینی از ابعاد زندگی ظاهری و فضائل عملی به عنوان دومین محور این کتاب نام برد و گفت: وجود مبارک فاطمه زهرا نسبت به پدر به جایی می‌رسد که پیامبر، ایشان را «ام‌ابیها» و «فداها ابوها» خطاب می‌کنند؛ نسبت به شوهر، «نعم العون علی طالعة الله»می‌شود که هرگز همسرش از او نارضایتی ندارد و نسبت به تربیت فرزندان، این شاه‌بیت درموردشان به کار می‌رود که تربیت انسان، تولید و ارتقای والاترین و بالاترین محصول هستی است.  وی افزود: گاهی در پرورش و آموزش افراد جامعه به‌ویژه بانوان، ازاین موضوع غفلت شده و اصل قضیه فراموش می‌شود؛ رهبر معظم انقلاب دراین‌باره تعبیری دارند که مهم‌ترین جنبه شخصیت زن، حیثیت مادری او است؛ چون بالاترین و والاترین محصول هستی به‌برکت بانوان گرانقدر تربیت می‌شود. حسینی اظهار کرد: در این فصل، ابعاد زندگی حضرت زهرا(س) و بحث خانه‌داری، ازدواج، دوری از تجمل‌گرایی، ساده‌زیستی، بحث مجاهدت، عبادت و ایثار، حق‌شناسی و حق‌طلبی مطرح شده است.  وی با اشاره به تأثیر تجمل‌گرایی، اشرافیت، تبعیض و فساد در دامن زدن به نارضایتی‌ها و پوشاندن تلاش‌ها، عنوان کرد: حضرت زهرا(س) با اینکه از بزرگان است ولی ساده‌زیستی را برای زندگی خود انتخاب می‌کند و در تمام وظایفی که دارد جهاد را فراموش نمی‌کند.
حسینی تأکید کرد: شروع انقلاب شیعیان به‌برکت خطبه فدکیه بوده و انقلاب اسلامی ما به‌نوعی الگوگیری از مکتب حضرت زهرا(س) و کار بزرگی است که ایشان در این ماجرا انجام داده بودند.

مقامات معنوی فاطمه زهرا(س) «لایدرک» و «لایوصف» است
حجت‌الاسلام میرهاشم حسینی، مقامات معنوی را سومین محور کلیدی در این کتاب معرفی کرد و گفت: پس از ابعاد ظاهری، وارد مقامات معنوی می‌شویم که هم «لایدرک» است و هم «لایوصف»؛ لایدرک است چرا که اوج قله کمال بشر است و لایوصف است چرا که الفاظی که معمولاً برای آن عظمت به کار برده می‌شود، خیلی از جاها ابهام دارد. وی افزود: رهبر معظم انقلاب در این فصل، تعبیر «امام الائمه» را برای حضرت فاطمه(س) دارند، آن حضرت به جایی می‌رسند که سیدة نساء اهل الجنّة هستند که بالاتر از سیدة نساء العالمین است.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در چهارمین محور، برکات وجودی حضرت زهرا(س) مورد بحث قرار گرفته، ادامه داد: برکات وجود حضرت زهرا(س) مایه افتخار بشرِ منصف و برای گستره اسلام، کوثر و خیر کثیر است. وی با اشاره به برکات وجودی حضرت زهرا(س) برای تصویر زنان فاطمی عنوان کرد: امروز با شعار «زن، زندگی، آزادی» خیانت‌ها و ظلم‌های زیادی به بانوان عالم صورت گرفته و می‌گیرد و به اسم این شعار، به حقوق بانوان تجاوز می‌شود.

امکان‌ناپذیری سعادت بشر بدون پذیرش تقیدهای دینی 
حجت الاسلام حسینی افزود: به‌تازگی نگاه کردم و دیدم فلاسفه و اندیشمندان علوم انسانی غربی می‌گویند الان تنها راه، بازگشت به خانواده است اما نکته اینجاست بازگشت به خانواده برای سعادت بشر بدون تقیدها و محدودیت‌هایی که دین بیان می‌کند، امکان ندارد. وی تصریح کرد: شما محدودیت‌هایی به اسم حجاب را نمی‌پذیرید، آن‌گاه فاجعه خودنمایی بانوان را بیان می‌کنید، اگر این محدودیت‌های دینی و عبودیت خدا را که به‌نفع جامعه بشریت است بپذیرید، آنگاه می‌بینید آزادی و آزادگی واقعی نصیبتان می‌شود. 
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در ادامه گفت: فصل پنجم این کتاب الگو بودن حضرت است که بیش از 18درس از حضرت زهرا(س) بیان شده و فصل ششم نیز وظیفه ما دربرابر حضرت زهرا(س) را تبیین کرده است.
حسینی اضافه کرد: فصل هفتم این کتاب شامل توجه به ابعاد سازنده وجودی حضرت زهرا(س) است، رهبر معظم انقلاب -مدظله العالی- که خود منشأ برکات هستند و اصل انقلاب اسلامی از انقلاب بزرگ شیعی در قضیه فدک الگوگیری شده است.
وی اظهار کرد: فصل هشتم این کتاب شامل شخصیت زن از نگاه اسلام و نگاه غرب است که بهترین راه برای تبیین این موضوع، ترسیم خصوصیات وجودی حضرت زهرا(س) است.

نقش سیره اهل‌بیت(س) در اندیشه امامین انقلاب 
حجت‌الاسلام والمسلمین سعید صلح‌میرزایی، مدیر مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی دفتر قم در این مراسم عنوان کرد: ملت فهیم و انقلابی از ابتدای نهضت انقلاب اسلامی به‌درستی متوجه این معنا بودند که اتحاد و وحدت کلمه می‌تواند در پیروزی انقلاب اسلامی نقش مؤثری داشته باشد، همچنین متوجه بودند هم‌افق شدن با ولی جامعه یکی از شرایط اساسی و عوامل مهم وحدت‌بخش برای ملت است. مدیر مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: اقبال جوانان به‌سمت مطالعه آثار امامین انقلاب و بیانات رهبر معظم انقلاب یکی از دلایل فهم و بصیرتی است که ملت و جوانان ما دارند.
‌صلح‌میرزایی با اشاره به نقش سیره اهل‌بیت(ع) در اندیشه امامین انقلاب، اظهار کرد: وقتی به بیانات امامین توجه می‌کنیم، اصلاح نگاه به سیره اهل‌بیت(ع) یکی از دغدغه‌های جدی امامین انقلاب بوده است. وی ادامه داد: امامین انقلاب از ابتدای انقلاب به‌دنبال تصحیح نگاه عمومی مردم به‌ویژه متدین به سیره اهل‌بیت(ع) بودند؛ این موضوع در کتاب «صلح امام حسن(ع)» تألیف رهبر فرزانه انقلاب حفظه الله قابل مشاهده است.
‌صلح‌میرزایی با تأکید بر اینکه اصلاح نگاه به سیره اهل‌بیت(ع) نقش بسزایی در پیداشدن مجاهدان فی‌سبیل‌الله داشته، اضافه کرد: اگر این نگاه اصلاحی وجود نداشت، سبب انحراف در افکار و دیدگاه‌های انسان و ایستایی افراد می‌شد و انسان را به برخی عبادات فردی دلخوش می‌کرد.
وی توضیح داد: اهل‌بیت(ع) پرچمداران قیام لله و به‌دنبال برپایی حاکمیت الله و جریان عبودیت محض الله بودند و این اهداف برای اهل‌بیت(ع) هزینه داشته است؛ حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در کتاب «همرزمان حسین(ع)» به این موضوع اشاره داشتند که اگر اهل‌بیت(ع) صرفاً به عبادات می‌پرداختند، دشمنان داعیه‌ای نداشتند تا آن حضرات معصومین(ع) را به شهادت برسانند.
مدیر مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی با اشاره به تدوین و تألیف کتاب «حقیقت عظیم» که مجموعه‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) درباره وجود حضرت زهرا(س) از سال 1351 تاکنون است، خاطرنشان کرد: وجود حضرت زهرا(س) به‌عنوان محور حرکت اهل‌بیت(ع) بودند و الگوی همه مؤمنان از جمله اهل‌بیت(ع) و همه مردان و زنان هستند.
وی با اشاره به نگاه مترقی و توصیفات والا و بلند امامین انقلاب درباره حضرت زهرا(س)‌، خاطرنشان کرد: کتاب «حقیقت عظیم» یک قید و شهود دارد، شهود کتاب، همین جلد کتاب است، اما قید کتاب تحقیقات گسترده‌ای است که برای این کتاب شده و منبع‌یابی عظیم و فهرست موضوعی متنوعی صورت گرفته است.

خبرنگار: پارسا نیکوکار

برچسب ها :
ارسال دیدگاه