بهسازی تاریخ

بازخوانی پروژه عظیم مرمت و بازپیرایی صحن انقلاب اسلامی

بهسازی تاریخ


پروژه عظیم بهسازی صحن انقلاب اسلامی به همت متخصصان و تیم تلاشگر سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی، سال گذشته در مدت زمانی کوتاه به اتمام رسید. اجرای این پروژه از تیرماه سال۱۴۰۱ آغاز و در اسفند همان سال به بهره‌برداری رسید. این کلان‌پروژه در بخش‌های مختلف و به صورت همزمان در زمان‌بندی از پیش تعیین شده انجام شد. 
تعویض سنگفرش صحن انقلاب اسلامی یکی از مهم‌ترین بخش‌های این پروژه است که از مرغوب‌ترین سنگ‌های بومی و ملی تهیه شده است و این صحن تاریخی و خاطره‌ساز با شکل و شمایلی جدید، در اعیاد شعبانیه و عید نوروز میزبان زائران بارگاه منور رضوی در نوروز ۱۴۰۲ بود.
با توجه به قدمت این صحن و همین طور آخرین بازسازی که در دهه ۸۰ شمسی در این صحن صورت گرفته، نیاز بود اصلاحات و مرمت‌هایی در صحن انقلاب صورت بگیرد تا از هر گونه آسیب و تهدید احتمالی که با آن مواجه بود جلوگیری شود.
طبق مطالعاتی که انجام شد در این صحن به سنگی نیاز بود تا ضخامت آن دست‌‌کم ۴ یا ۵ سانتیمتر باشد و علاوه بر آن با رعایت تنش‌های حرارتی، شرایط محیطی و تردد ماشین‌آلات در آن بتواند طول عمر بیشتری داشته باشد. جدا از بحث کیفی سنگ، با توجه به از بین رفتن ایزولاسیون کف صحن و نشت رطوبت به سقف رواق دارالحجه(عج) که زیر صحن انقلاب واقع شده، تعویض سنگفرش‌های صحن انقلاب ضروری بود و نیاز به یک مرمت اساسی داشت، بنابراین سه ماهه آخر سال ۱۴۰۰ طرح مطالعاتی سنگفرش صحن انقلاب آغاز و پس از آن طرح و نقشه اجرای 6هزار و 800 متر سنگفرش آماده شد. همچنین ضرورت داشت روی ایوان طلا و پنجره فولاد نیز مرمت‌هایی صورت بگیرد. با جمع‌بندی نهایی از خرداد ماه سال ۱۴۰۱ عملیات اجرایی این پروژه ضمن انجام ایزولاسیون کف صحن آغاز و کار به صورت شبانه‌روزی دنبال شد و بر اساس زمان‌بندی که انجام گرفت پس از ۹ ماه در اسفندماه این پروژه به پایان رسید.
یکی دیگر از زیباسازی‌های چشمنواز در صحن انقلاب، بهسازی سقاخانه صحن (سقاخانه اسماعیل طلایی) بود. در طرح بهسازی سقاخانه، ضمن توسعه و افزایش تعداد شیر‌های آبخوری به نحوی برنامه‌ریزی شد تا فضای صحن از سقاخانه جدا باشد و نظامات حرکتی و عملکرد صحن و سقاخانه با هم تداخل نداشته باشد. معماری داخلی سقاخانه یک طرح هشت وجهی است که در هر وجه سه شیر آبخوری نصب شده است. با توجه به حجم بالای مراجعه زائران برای برداشت آب از سقاخانه، فضای داخلی سقاخانه به گونه‌ای طراحی شد تا ورودی برادران و خواهران تفکیک شده باشد و شیر‌ها نیز برای آشامیدن طراحی خاص و ویژه‌ای داشته باشد. نورپردازی ویژه در داخل سقاخانه، نظام دفع آب و جمع‌آوری لیوان‌های استفاده شده هم از دیگر موضوعاتی بود که به طور خاص و ویژه ساعت‌ها کار کارشناسی انجام گرفت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه