مردم و مسئولان باید زینت مکتب امام صادق(ع)باشند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری در گفت‌وگو با قدس:

مردم و مسئولان باید زینت مکتب امام صادق(ع)باشند

امام صادق(ع) در یکی از احادیث گهربار خود فرموده‌اند: «ای گروه شیعیان! شما منسوب به ما هستید پس زینت ما باشید و مایه زشتی و بدنامی ما نباشید». اما چطور می‌توانیم زینت امام باشیم و برای عمل به توصیه آن حضرت، باید چه اصولی را رعایت کنیم؟ این سؤالی است که در سالروز شهادت پیشوای ششم شیعیان، امام جعفر صادق(ع) از محضر حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری پرسیده‌ایم. پاسخ تفصیلی ایشان را به این پرسش در ادامه می‌خوانید.


برخی از زندگی‌ها زینت امام صادق(ع) نیست
برای اینکه مایه زینت امام صادق(ع) و دیگر ائمه(ع) باشیم باید سه اصل را مد نظر داشته باشیم یعنی سه تا مراقبت را در رفتار و کردارمان لحاظ بکنیم؛ اصل اول: مراقبت بر خدا و در نظر داشتن رضای خداوند یعنی ببینیم خدا چطور از ما راضی می‌شود. باید با تمام وجود تلاش کنیم. چه مردم و چه مسئولان؛ تا همه مجاهدت نکنیم خدا از ما راضی نمی‌شود. ما روایت داریم وقتی برای رزق حلالمان عرق می‌ریزیم خدا عرق ریختنمان را دوست دارد. ای مسئولان قوای سه‌گانه، اگر تنبلی کنید امام صادق(ع) شاکی شما خواهد شد. امروز مجاهدت می‌خواهیم همچنان که در هشت سال دفاع مقدس می‌خواستیم. در اول انقلاب به جهاد سازندگی می‌رفتیم فقط برای رضای خدا، نه پول و حقوق. باید با خطکش رضای خدا کار کنیم. چه مسئولان و چه مردم. البته بنده اعتراف می‌کنم که نمره مردم خیلی بهتر است اما باز هم باید مجاهدت کنیم. باید فقط به رضای خدا فکر کنیم نه رضایت بالادست و پایین‌دستی‌ها. 
در زمان جنگ فقط به رضای خدا فکر کردیم و هشت سال دفاع مقدس ما زینت امام صادق(ع) بود ولی امروز برخی از زندگی‌ها زینت امام صادق(ع) نیست. آیا تشریفات و تجملات در برخی اداره‌ها رضای خداست؟ آیا ساختمان‌سازی و زندگی اشرافی برخی مسئولان، اختلاس‌ها و پارتی‌بازی‌ها مورد رضای خداست؟ مجلسی‌ها آیا وقتی در مجلس قانون می‌نویسید رضایت خدا را در نظر دارید یا می‌خواهید صندلیتان را حفظ کنید؟ مجلس ناظر بر قوه مجریه است. اگر قوه مجریه خطایی می‌کند مجلس به نمایندگی از ملت باید محکم در برابرش بایستد. ترس از چه دارید؟ قرآن می‌گوید: از سرزنش‌ها نترسید. تکلیفتان را انجام دهید. قوه قضائیه محترم از چه می‌ترسید؟ اگر کسی خطایی کرده و با هر شخصیتی که نسبتی دارد به مردم معرفی، محاکمه و مجازاتش کنید. رضای خدا در اجرای حق و عدالت است. ای مغازه‌دارها! آیا مراقب خدا هستید که برخی نرخ‌ها را چند برابر می‌دهید؟ همه این‌ها مصداق در نظر داشتن رضایت خداست. 

پاسخی برای کارهایمان در قیامت آماده کنیم
دومین مراقبت، مراقبت بر پاسخ‌گویی در قیامت است؛ یعنی هر کاری و هر حرفی می‌خواهیم بزنیم بدانیم باید روز قیامت جوابی برایش داشته باشیم و اگر جواب خداپسند نداریم باید در کارهایمان تجدید نظر کنیم. مراقبتی که ما را در دفاع مقدس سربلند کرد مراقبت بر پاسخ‌گویی در قیامت بود. مغازه‌داری که جنس را چند برابر می‌دهی، می‌خواهی روز قیامت چه جوابی بدهی. امام صادق(ع) مثل جدشان پیامبر(ص) صبح به بازار می‌آمدند و می‌گفتند 10 درصد روی جنس بکشید. ظهر می‌گفتند: 5درصد بکشید (حالا این درصدها تعبیر من است) چون یک مقدار رزق امروز را درآوردید. شب می‌فرمودند: به قیمت خرید بفروشید چون کل رزق امروزتان را درآوردید. آیا امروز بازار ما این طور است که زینت امام صادق(ع) شود؟ امام صادق(ع) یک ظرف آب داشتند مقداری از آن را خوردند. بقیه را کنار گذاشتند رویش را پوشاندند. امام خمینی(ره) هم همین کار را کردند و گفتند: روی ظرف را پوشاندم چون اسراف است. آیا ما برای اسراف‌های آب و برق و چلچراغ‌هایی که در خانه‌ها و مغازه‌ها روشن می‌کنیم در روز قیامت جوابی داریم؟ برای این همه وسایل بدون استفاده در خانه که یک خانواده مستضعف محتاج یکی از آن‌هاست جواب داریم؟ امروز اگر مراقب پاسخ‌گویی در قیامت باشیم حتماً در جنگ اقتصادی پیروز می‌شویم. 
مراقبت سوم: اتقوا الفتنه: مراقب فتنه‌های شیطان باشید. امروز شیطان چطور دارد فتنه می‌کند؟ دیروز دشمن برای رزمنده‌های عزیز ما در جبهه‌ها بلندگو می‌گذاشت و به زبان فارسی امان‌نامه می‌فرستاد که اگر پرچم تسلیم را بالا ببرید شما را نمی‌کشیم.
 امروز هم دشمن با پول و وعده‌ها می‌خواهد مردم را به سمت خود بکشد. ای مسئولان! حواستان باشد در دامن فتنه‌های دشمن نیفتید.

باید جمهوری اسلامی از همه جهات زینت امام صادق(ع) شود 
در دوره امام صادق(ع) مثل امروز، جامعه اسلامی با هجمه‌های زیادی از سوی دشمنان مواجه بود. در چنین شرایطی امام نهضت عملی خود را شروع کردند و به تبلیغ اسلام ناب و معارف تشیع پرداختند. در عصر امام صادق(ع) طرفداران واقعی مکتب ایشان کم بودند. اما برخلاف آن عصر، هیچ زمانی مکتب امام صادق(ع) در ایران و خارج ایران به اندازه امروز یار نداشته است.
ولی باید بدانیم این اعتباری که امروز برای مکتب امام صادق(ع) حاصل شده ارزان بدست نیامده است. هزاران خانواده، شهید داده‌اند و داغدار شده‌اند پس باید جمهوری اسلامی از همه جهات زینت امام صادق(ع) شود. این امر همت مردم و مسئولان و مجاهدت آن‌ها را می‌طلبد. امروز هم جنگ علمی، هم فرهنگی و هم اقتصادی داریم. اگر بر رضایت خدا، پاسخ‌گویی در قیامت و ناامید کردن شیاطین جن و انس مراقبت کنیم، یقیناً زینت امام صادق(ع) خواهیم شد.
 اگر زینت امام صادق(ع) شویم دعای اهل بیت(ع) در فرج فرزندشان اجابت می‌شود و ان‌شاءالله این نظام اسلامی به ظهور حضرت مهدی(عج) متصل خواهد شد. امروز عصر ارتباطات و دهکده جهانی است یعنی همه دیوارها برداشته شده و دوستداران مکتب امام صادق(ع) را همه دنیا دارند می‌بینند. امروز من و شما نماینده این مکتب هستیم. ما در هر جایگاهی که باشیم اگر کار بد بکنیم آبروی امام صادق(ع) رفته است. امروز دشمن با جنگ نظامی و فرهنگی نتوانسته کاری از پیش ببرد بنابراین به جنگ اقتصادی رو آورده‌ است. دشمن اگر بتواند با جنگ اقتصادی مملکت ما را زمین بزند مکتب امام صادق(ع) و اسلام را زمین زده است. حواسمان باشد که اگر قرار باشد جمهوری اسلامی که علمدار این مکتب است، زینت امام صادق(ع) باشد هم قوای سه‌گانه و هم مردم باید زینت آن باشند. اگر مردم و مسئولان رضایت خدا را در نظر داشته باشند، امروز پرچم امام صادق(ع) از هر زمانی برافراشته‌تر خواهد بود.

خبرنگار: زهرا دلپذیر

برچسب ها :
ارسال دیدگاه