شمیم رضوی در مهم‌ترین رویداد فرهنگی سال

آستان قدس رضوی با 1900 عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب تهران پذیرای فرهنگ‌دوستان است 

شمیم رضوی در مهم‌ترین رویداد فرهنگی سال


درست نبش راهرو یک، فضایی متفاوت، نگاه هر بیننده‌ای را حتی از دور به سوی خود می‌کشاند. نگاهت به سمت آن غرفه بزرگِ سر نبش که افتاد و نزدیک‌تر شدی، نمی‌دانی چه چیزی دلت را می‌برد و هوایی‌ات می‌کند به قدم زدن در هوایش؛ سردرها و ورودی‌های قوسی‌شکل طلایی و پنجره‌های مشبکی‌اش یا عطر آشنای بهشتی که فضایش را پر کرده، یا یک حس شیرین ناشناخته که نمی‌شناسی‌اش اما آن را از سایر غرفه‌‌ها متفاوت کرده، درست شبیه همان جنس حسی که در زیارت داری، وقتی دلت پر می‌کشد سمت حرم، به شوق زیارت... .
اینجا هم حرم است، حرم فرهنگی امام هشتم(ع)، جایی که عطر سیره رضوی را می‌شود در لابه‌لای ورق‌های هزار و 900 عنوان کتاب چیده شده توی قفسه‌های سپید را مزمزه کرد و در کام جان نشاند.
اینجا غرفه ۲۱، غرفه انتشارات عمومی آستان قدس رضوی در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است، جایی که مثل حرمش در مشهدالرضا(ع) پذیرای مشتاقان اهل دل است. مشتاقانی کتاب‌دوست که گویی چیزی بیش از عشق به کتاب و کتاب‌خوانی آن‌ها را به سمت این حرم معطر فرهنگی فراخوانده است.

کتاب دلخواهم را اینجا یافتم
توی یک کتاب کوچک سبزرنگ جیبی غرق شده است. به آرامی صدایش می‌کنم، از صفحه کتاب چشم برمی‌دارد و از بالای شیشه ته‌استکانی عینکش نگاهم می‌کند. موهایش سپید جوگندمی است و حدود ۶۰ سالی سن و سال دارد.
«چه چیزی شما را به سمت غرفه آستان قدس رضوی کشانده است؟» این را می‌پرسم و می‌شنوم که آهسته می‌گوید: «خیلی دنبال کتاب رساله حقوق امام سجاد(ع) گشتم و قطع کوچک و جیبی آن را در هیچ انتشاراتی پیدا نکردم جز این غرفه. کتاب‌های قطع جیبی برای این زمانه که وقت زیادی برای مطالعه نداریم، خیلی خوب است. این کتاب هم که چکیده کتاب اصلی با موضوع همه حق و حقوقی که بر گردن آدمی است، بسیار خوب و خواندنی نگارش و منتشر شده است». 
محمد یزدی با اینکه رشته معماری داخلی ساختمان خوانده و کارمند بانک است اما از آن دست هموطنان اهل مطالعه است که اعتقاد دارد انتشارات آستان قدس توانسته با انتشار کتاب‌هایی در قطع‌های متفاوت و عناوین مختلف به یکی از غرفه‌های جذاب و دیدنی نمایشگاه تبدیل شود.
کتاب قطع جیبی رساله حقوق امام سجاد(ع) ۱۲۷ صفحه دارد و کتاب جامعی درباره زندگی و یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های غرفه عمومی آستان قدس رضوی است.
 
طرفدار ادبیات پایداری 
مرضیه پورداداشی یکی دیگر از بازدیدکنندگان غرفه انتشارات آستان قدس رضوی است. دوروبر کتاب‌های دفاع مقدس می‌‌گردد. می‌گوید با قصد و انگیزه قبلی به این غرفه آمده و هدفش انتخاب کتاب‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای باغ‌موزه دفاع مقدس پایتخت است.
از عناوین کتاب‌ها راضی است و می‌گوید چند جلد کتاب خوب با عناوین دلخواهش پیدا کرده است. «آخرین فرصت» درباره زندگی شهید علی کسایی یکی از منتخب‌های اوست.
 
فرصت انتخاب‌ خوب برای زوج‌های جوان
نمایشگاه کتاب یکی از دلچسب‌ترین پاتوق‌های فرهنگی زوج‌های جوان نیز هست که هم قرار است ساعات خوشی را در آن سپری کنند و هم در آن برای مسیر فرهنگی زندگی‌ مشترکِ آینده‌شان دست به انتخاب‌های مناسب بزنند.
فهیمه شیخ و محمد مطلبی یکی از همین زوج‌ها هستند که کنار میز سپید چهارگوش ایستاده‌اند و سرشان را با هم توی یک کتاب فرو برده‌اند. می‌گویند این کتاب را برای خرید انتخاب کرده‌اند: «مهارت مقابله با اختلاف‌های زناشویی». 
۶ ماه از ازدواجشان گذشته و به نظر کتاب مناسبی را برای خواندن برگزیده‌اند. رساله حقوق امام سجاد(ع) هم گزینه بعدیشان است.

جذاب برای فرهیختگان کوچک
از دور چهره یک مادر مانتویی و دختر چادری نوجوانش توجهم را جلب می‌کند. نزدیک می‌شوم، تازه وارد غرفه شده‌اند و همین اول کار سه جلد کتاب انتخاب کرده‌اند؛ «حجاب در صدر اسلام»، «حجاب اجباری آری یا نه» و «اعدام در حقوق یهود و اسلام». 
هر سه کتاب هم منتخب دخترخانم نوجوان است. مادرش این را می‌گوید و ادامه می‌دهد دخترم برخلاف بقیه اعضای فامیل خیلی پایبند حجاب است و از این مدل کتاب‌ها هم خوشش می‌آید. محدثه پولادیِ ۱۲ساله اما جمله مادرش را این گونه تکمیل می‌کند: «دوست دارم اطلاعاتم را درباره موضوعاتی مثل حجاب و مسائل سیاسی و اجتماعی بالا ببرم تا بتوانم با همکلاسی‌هایم در این باره بحث کنم و روی آن‌ها تأثیر مثبتی بگذارم». محدثه و مادرش؛ زهرا جشن سده از اصفهان برای بازدید از نمایشگاه آمده‌اند و خیلی نمی‌گذرد که متوجه می‌شویم این دخترخانم محجبه و اهل مطالعه، یک نخبه فرهیخته هم هست و به تازگی طلای جشنواره فرهیختگان را برای تحقیق روی یک فرضیه علمی بدست آورده است.
 
استقبال خوب 
تا اینجا یعنی چهارمین روز از برگزاری نمایشگاه، غرفه آستان قدس با آن ورودی‌ها، سردرها و پنجره‌های مشبک طلایی‌رنگِ چشم‌نواز، پرچم سبزرنگ، عطر بهشتی حرم که در فضا پیچیده است و قفسه‌های سفید کتاب، دل مخاطبان زیادی را برده و به سمت خود کشانده است.
این را فقط مشاهدات چندساعته ما نمی‌گوید، بلکه «حسن آرام» مدیر اجرایی غرفه‌های آستان قدس هم روی آن انگشت می‌گذارد و تأکید می‌کند: استقبال خوبی تاکنون از غرفه‌های انتشارات آستان شده است.
به گفته آرام، آستان قدس رضوی امسال با سه غرفه کودک، بین‌الملل و عمومی در نمایشگاه کتاب تهران حاضر شده است.
او می‌گوید کتاب‌های این غرفه‌ها بیشتر تخصصی است و خریداران این کتاب‌ها معمولاً با فهرستی از پیش آماده شده برای خرید پا به غرفه می‌گذارند، اما خریدارانی که اتفاقی گذرشان به غرفه‌های آستان افتاده و کتاب دلخواهشان را اینجا یافته‌اند هم کم نیستند.
 
عناوینی برای عموم 
غرفه عمومی انتشارات آستان قدس یعنی همین غرفه سرِ نبش راهرو اول به شماره ۲۱ حدود ۲۰۰ متر فضا دارد و هزار و 300 عنوان جلد کتاب.
موضوعات این غرفه به گفته مدیر اجرایی آن، بر اساس نیاز مخاطب و نیازسنجی سال‌های گذشته‌ انتخاب شده و شامل ادبیات پایداری، تاریخ، جغرافیای ممالک اسلامی، سیره و سنت رضوی، مطالعات قرآنی، حدیث‌پژوهی، مفاخر اسلامی و فقه و اصول است.
 
برای خارجی‌های کتاب‌دوست
آستان مقدس رضوی با غرفه بین‌الملل و عرضه کتاب‌هایی به زبان عمدتاً عربی و در مرحله بعد انگلیسی و... به مخاطبان کتاب‌دوست غیرایرانی خود نیز خدمات فرهنگی ارائه می‌دهد.
غرفه بین‌الملل آستان قدس که در سالنی به همین نام واقع شده، ۲۰۰ عنوان کتاب را در یک فضای ۲۰ متری به نمایش گذاشته است. به گفته آرام، علوم قرآنی، فقه، حدیث و هنرهای اسلامی مهم‌ترین موضوعات این کتاب‌ها هستند.
 
سهم کودکان از دریای مهر رضوی
و در نهایت غرفه کودک با ۴۰۰ عنوان کتاب در یک فضای ۶۰ متری در سالن انتشارات کودک و نوجوان تعبیه شده تا دل کودکان سرزمین اسلامیمان را با سیره پرمهر رضوی ببرد.
مدیر اجرایی غرفه‌های آستان قدس رضوی می‌گوید: کتاب‌های این غرفه موضوعاتی همچون سیره و سنت امام رضا(ع)، حرم‌شناسی برای کودکان و مفهوم زیارت را دربرمی‌گیرد و بیشتر بر اساس نیاز مخاطبان در سال‌های قبل شناسایی و به نویسندگان برای انتشار سفارش داده شده است.
 
۱۴۵ عنوان کتاب چاپ اول در بین هزار و 900 عنوان کتاب
فعالیت خادمان فرهنگی رضوی در نمایشگاه کتاب تهران به این سه غرفه محدود نمی‌شود و ۱۲ نشست علمی در سرای اهل قلم هم در طول برگزاری نمایشگاه با حضور نویسندگان آستان پیش‌بینی شده و به تدریج در حال اجراست.
نکته‌ای که حسن آرام روی آن تأکید دارد این است که آستان قدس رضوی امسال با ۱۴۵ عنوان کتاب چاپ اول در هر سه بخش در نمایشگاه حضور یافته تا در کنار کتاب‌های چاپ قدیم که برخی از آن‌ها مثل بی‌نهایت (معارف کاربردی اسلام برای جوانان) به چاپ بیستم هم رسیده، حضور کمی و کیفی پررنگ و مؤثرتری داشته ب��شد.
در مجموع هزار و 900 عنوان کتاب امسال در غرفه‌های انتشارات آستان مقدس رضوی عرضه شده که به گفته مدیر اجرایی این غرفه‌ها، انتشار کتاب‌های مذکور به ترتیب حاصل تلاش شرکت به‌نشر، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی، مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و دانشگاه علوم اسلامی رضوی است.
 
و یک پایان دلچسب 

اینجا در غرفه ۲۱، غرفه انتشارات عمومی آستان قدس‌ رضوی نشسته‌ام. چیزی من را به این فضای عطرآگین دوخته است. دقایق و ساعات یکی‌یکی می‌آیند و می‌روند، اما من پای رفتن ندارم. خیره می‌شوم به یکایک آدم‌هایی که از ورودی‌های بزرگ قوسی‌شکل طلایی‌رنگ وارد این حریم می‌شوند. عمده‌شان جوان و نوجوان هستند. پسرهای محجوبِ کم سن و سال و دخترانی با پوشش‌های متفاوت، از چادری و مانتویی گرفته تا محجبه و کم‌حجاب و به‌قول رهبری ضعیف‌الحجاب.
و این همان چیزی است که ذهن مرا به خود درگیر کرده است، اینکه اینجا انگار سوای سایر غرفه‌های نمایشگاه کتاب است، چیزی بسیار بیشتر از یک غرفه معمولی کتاب. اصلاً انگار بخشی از خود حرم است، حرم امام هشتم(ع)، همان جا که دل همه هموطنان، همه‌ شیعیان برای دیدارش ضعف می‌رود و پر می‌کشد؛ همان جا که آدم‌ها را به قیمت دلشان می‌خرند نه ظاهرشان، همان جا که امام مهربانی‌ها روی سرِ همه مشتاقانش دست نوازش می‌کشد و همه را به یک چشم می‌خرد و هدایت می‌کند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه