امنیت منطقه، ثمره حمایت ایران از محور مقاومت

استاد دانشگاه ملی بیروت در نشست هم‌اندیشی با مدیران رسانه‌های ایران در لبنان مطرح کرد

امنیت منطقه، ثمره حمایت ایران از محور مقاومت

دکتر «حبیب فیاض» استاد دانشگاه ملی بیروت در سلسله جلسات «نخستین نشست هم اندیشی تحولات غرب آسیا» که به همت اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی در بیروت برگزار شد، گفت: مسائل داخلی ایران و اتفاقاتی که می افتد، ریشه سیاسی و حتی فرهنگی ندارد و در حقیقت گوشه‌ای از همان فرایند تمدنی است که ایرانیان برای خود تعریف کرده‌اند.


ایران به دنبال تمدن متمایزکننده 
این کارشناس سیاسی مسئله تمدن را یک موضوع ریشه دار در تاریخ ایران دانست و با اشاره به این سخن میشل فوکو در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی که می‌گوید انقلاب ایران به دنبال تعریف هویت و مبانی تمدنی متمایزکننده خود از تمدن‌های دیگر است، بیان کرد: پس از انقلاب اسلامی شاهد تقابل اسلام پویا که مبتنی بر پیشرفت و معنویت است با مدرنیسم عقل‌گرای سکولار هستیم. 

چهار ویژگی متمایزکننده ایران 
این استاد دانشگاه بیروت، موقعیت جغرافیایی خاص، منابع طبیعی غنی، عقل و خرد جمعی فعال و تاریخ عمیق و یک دست را چهارویژگی اساسی ملت و تاریخ ایران دانست و با اشاره به خط ممتد استعمارستیزی و دیپلماسی قوی ایرانیان در 500 سال پیش از میلاد مسیح تا به امروز گفت: ملت ایران هیچ‌گاه تبدیل به مستعمره نشده است. ایرانیان قبل از میلاد مسیح دولتی عظیم داشته اند و پس از ورود اسلام به قلمرو آن موجب رشد و تقویت مبانی انسانی در این سرزمین می شود. وی استعمارستیزی ایرانیان را مسئله‌ای تاریخی و بی‌نظیر عنوان کرد و افزود: خط وصل تمدن قدیم و تمدن جدید ایرانیان عدم قبول سلطه و استعمار بیگانگان در همه مواقع تاریخی است و این، محور اصلی همه موفقیت‌های یک ملت با ریشه‌های محکم است.

انقلاب اسلامی ثمره عنصر تاریخی و رهبری 
این کارشناس مسائل بین الملل پیروزی انقلاب اسلامی را براساس عنصر تاریخی و رهبری امام خمینی(ره) ثمره یک سیر بلندمدت با ریشه‌های تمدنی دانست و افزود: توطئه‌هایی که بعد از این رویداد تاریخی متوجه ایرانیان بود با هدف جلوگیری از شکل گیری گفتمان تمدنی پویا برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود و به طور ویژه تلاش‌ها برای جلوگیری از حرکت منطقه‌ای ایران در صدد آن بوده و هست که تمدن پویای انقلاب اسلامی مجال رشد پیدا نکند که البته این محقق نشده و قطار تمدن انقلاب اسلامی ایران رو به جلو در حرکت است. 

نفوذ منطقه‌ای ضامن امنیت داخلی 
حبیب فیاض تصریح کرد: تمرکز بر مسائل داخلی و جدی نگرفتن مسائل منطقه‌ای که از سوی برخی افراد مطرح می‌شود، برداشتی ساده‌انگارانه است و جمهوری اسلامی ایران اگر در طول سالیان متمادی حضور منطقه‌ای خود را شکل نمی داد و با متحدان استراتژیک خود تعامل نمی‌کرد، قطعاً شاهد پیاده شدن نسخه‌هایی مشابه آنچه در عراق و افغانستان و سوریه گذشت در ایران نیز بودیم. نفوذ منطقه‌ای ضامن امنیت داخلی است. 

مبانی انقلاب، ضامن منافع ایران است 
فیاض گفت: عملکرد ایران اسلامی را باید در سطح مبانی و اصول، استراتژی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها ارزیابی کرد. وی گفت: مبانی، بسیار سخت تغییر هستند و از جمله مبانی انقلاب اسلامی می‌توان به مبارزه با استکبار و رژیم صهیونیستی اشاره کرد. مبانی انقلاب اسلامی ایران خود ضامن منافع ایران است. اینکه برخی می‌خواهند مبانی را در تزاحم با منافع تعریف کنند خطایی راهبردی است که در تعارض با راهبرد و سیاست‌گذاری‌ها در نهایت موجب اتفاقاتی می‌شود شبیه آنچه که در مصر رخ داد. فیاض حضور و نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران را با توجه به توطئه‌های پرشمار علیه این کشور طبیعی دانست و گفت از لحظه پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد توطئه‌های زیادی علیه این کشور بوده‌ایم، بنابراین بسیار طبیعی بود تهران برای حفظ موقعیت و وضعیت خود، منافع خود را در سطح جفرافیای ایران محدود نکند. 

تفکرات انفعالی در برجام شکست خورد 
حبیب فیاض در مورد توافق برجام تصریح کرد: مبانی انقلاب اسلامی ایران در راستای منافع ملت تعریف شده است و این سؤال را باید از برخی پرسید که اگر مبانی انقلاب اسلامی را کنار بگذاریم چه تضمینی وجود دارد که ایران افغانستان و عراق و سوریه نشود؟ در برجام اعتماد به طرف غربی سبب شد ترامپ برجام را منحرف کند و در نهایت روی آن خط بکشد، پس این سخن که باید مبانی را کنار بگذاریم و به فکر منافع باشیم، در این پروژه نیز با شکست روبه‌رو شد و در حقیقت شکست تفکرات ساده‌انگارانه در روابط با ایالات متحده بود. 

چرا آمریکا جرئت حمله به ایران را ندارد
وی با طرح این پرسش که چرا آمریکا جرئت نکرده در این سال‌ها به ایران حمله کند، گفت: سیاست همسایگی و دیپلماسی فعال ایران در محور مقاومت در این سال‌ها موجب عقب‌گرد کشورهای منطقه از آمریکا به سمت جمهوری اسلامی شده و این روزها عربستان با چین روابطش را تقویت کرده و از سوی دیگر ترکیه به دنبال متمایز کردن اقدامات خود از ایالات متحده است. مثلاً طالبان اگر هم‌پیمانانی قوی مثل ایران داشت، آمریکا سال‌ها قبل افغانستان را اشغال نمی‌کرد. 

صهیونیست‌ها قادر به حمله نیستند
حبیب فیاض در پاسخ به این شبهه که ممکن است نگاه او متأثر از نشست و برخاست با مقامات و کارشناسان ایرانی باشد، گفت: من منتصب به حزب‌الله و یا هیچ جریانی نیستم و به رویکرد انتقادی در ارائه تحلیل‌ها شناخته شده‌ هستم. علاقه ملت ایران و لبنان ریشه دیرینه تاریخی دارد و این در زمینه‌های فرهنگی نیز مشهود است. ما با اسرائیل صرفاً به خاطر ایران نجنگیده‌ایم، بلکه نبردمان برآمده از یک فرمول است. وی تصریح کرد: امروز اسرائیل می‌خواهد به لبنان و ایران ضربه بزند، اما به دلیل مقاومت ملت لبنان و ایران این اتفاق نمی‌افتد. اگر مقاومت نباشد مصادیقی همچون حمله آمریکا و متحدانش به عراق و افغانستان برای ما نیز صدق می‌کند. پس فرمول مقاومت حداکثری در برابر صهیونیست‌ها مبنایی است که توانسته نفع امنیتی لبنان را تأمین کند. امنیت پایدار منطقه به توان داخلی و خارجی ایران برمی‌گردد و اگر جمهوری اسلامی در پرونده‌هایی مانند جنگ یمن ورود نمی‌کرد، قطعاً عربستان سعودی ماهیت منطقه‌ را دچار دگرگونی می‌کرد و صلح پایدار شکل نمی‌گرفت. وی به وعده‌های توخالی آمریکا درباره تشکیل کشور فلسطینی اشاره کرد و گفت: اسرائیل اگر بتواند به حزب‌الله ضربه بزند، تردید به خرج نمی‌دهد؛ بنابراین وقتی این کار را نمی‌کند، نشانه این است اساساً رژیم صهیونیستی قادر به این کار نیست و وقتی آمریکا هم ایران را هدف قرار نمی‌دهد، بدان معناست که نمی تواند؛ نه اینکه نمی خواهد.

تأثیر تکثرسیاسی بر دیپلماسی لبنان 
این کارشناس لبنانی در تحلیل اینکه چرا سال گذشته دولت لبنان کمک‌های ایران را قبول نکرد و در مقابل مصالح و تعاملاتی با ایالات متحده برقرار کرد، گفت: در لبنان صرفاً یک جریان حاکم نیست و ما شاهد تصمیم‌گیری در عین تکثر سیاسی هستیم. تصمیمات در لبنان توافقی است و در این وضعیت برخی گروه‌ها هستند که نسبت به روابط با ایران نگاه متفاوتی دارند، به همین خاطر برخی اتفاقات از این دست طبیعی است. 

منافع متقابل ایران و کشورهای محور مقاومت 
وی در پاسخ به این پرسش که نسبت هزینه و فایده روابط لبنان و ایران به چه میزان است، گفت: ارتباط ما با ایران اگرچه هزینه دارد اما اگر روابط ما با ایران نبود قطعاً لبنان نابود می‌شد. اگر محور مقاومت با رهبری ایران شکل نمی‌گرفت بدون شک داعش لبنان را گرفته بود و 80 کشور که تکفیری‌ها را حمایت می‌کردند شریان‌های اصلی منطقه را در دست می‌گرفتند و اتفاقات غیرقابل جبرانی رخ می‌داد. وی تصریح کرد: منافع کشورهای مقاومت و ایران متقابل است و این علاقه دوسویه بسیار مهم است. 

جنگ آمریکا علیه ایران تمام نشده است 
این استاد دانشگاه بیروت گفت: اینکه نیروهای آمریکا در غرب آسیا حضور دارند اما نسبت به وحدت کشورهای اسلامی در کنار جمهوری اسلامی ایران که محور امنیت منطقه است، اتهام پراکنی می‌کنند، حکایت سیاست‌های دوگانه غرب است که مصداق آن حمله نظامیان آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایرباس ایرانی بود که موجب کشته شدن انسان های بی گناه شد. اقداماتی از این دست روایت آن است که شاید جنگ هشت ساله علیه ایران تمام شده، اما جنگ ایالات متحده علیه ایران همچنان ادامه دارد. 

منافع نبرد با صهیونیست‌ها برای لبنان 
این استاد دانشگاه ملی بیروت در پاسخ به این پرسش که جنگیدن با اسرائیل چه منافعی برای لبنان در 50 سال گذشته به ارمغان آورده است، گفت: در تجربه صلح مصر و صهیونیست‌ها شاهد محو شدن مصر از تحولات راهبردی بودیم و در ازای این هزینه بزرگ صرفاً صحرای سینا به آن‌ها برگردانده شده که این تصدیق کننده این مسئله است که فرمول مقاومت و گرفتن دست برتر تنها راه رویارویی با رژیم صهیونیستی است. وی مقاومت را زمینه‌ساز حفظ منافع ملی لبنان و مبارزه با اسرائیل را ضامن منافع متقابل ایران و لبنان دانست. این کارشناس لبنانی روابط ایران و جهان عرب را ضروری دانست و از قدرت ایران سخن گفت و افزود: غربی‌ها از ۲۰ سال پیش در حال مذاکره با ایران هستند و به سمت جنگ نمی‌روند، چون این کشور قوی و قدرتمند است.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه