توجه ویژه به دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها در برنامه‌های دهه کرامت

دکتر مالک رحمتی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تشریح کرد

توجه ویژه به دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها در برنامه‌های دهه کرامت

دکتر مالک رحمتی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ضمن اشاره به اقدام‌های این آستان در حوزه‌های خدمت به زائر و مجاور، خانواده و جمعیت، سلامت و محرومیت‌زدایی، برنامه‌های ویژه دهه کرامت را تشریح کرد و توجه ویژه به دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها را یکی از ویژگی‌های آن برشمرد.


به گزارش آستان‌نیوز، مالک رحمتی که در ویژه‌برنامه «اشاره» سیمای خراسان‌ رضوی حضور یافته بود، اظهار کرد: زیارت یک فرصت فرهنگی، اجتماعی و معنوی است و برای خدمت‌رسانی به ۳۰ میلیون زائر، نیازمند همفکری و هم‎افزایی با سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهاد‌های مختلف هستیم.
وی افزود: خوشبختانه این همکاری در دولت سیزدهم با تشکیل کارگروه ملی زیارت محقق شده و یکی از دستاورد‌هایش این بود که در ایام نوروز با هم‌افزایی و همکاری‌های مثال‌زدنی و تشکیل قرارگاه سیاست‌گذاری، میزبانی شایسته‌ای از زائران صورت گرفت.

اظهار رضایت رهبر معظم انقلاب، بزرگ‌ترین دستاورد نوروزی خادمان
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در ادامه گفت: در کنار توفیق خدمت‌رسانی به زائران نوروزی، خوشبختانه امسال توفیق مجدد سخنرانی نوروزی رهبر معظم انقلاب را در حرم مطهر داشتیم و اظهار رضایت ‌ایشان از عملکرد آستان قدس رضوی بزرگ‌ترین دستاوردی بود که نصیب ما خادمان در آستان قدس رضوی و دستگاه‌های اجرایی استان شد.

توجه به تسهیل زیارت، تکریم زائر و تحقق زیارت متعالی
رحمتی در ادامه گفت: یکی از نکات مهم و کلیدی که همواره در مقوله زیارت مورد توجه تولیت آستان قدس رضوی است، توجه به سه موضوع زیارت متعالی، تسهیل زیارت و تکریم زائر است.
وی افزود: برای دستیابی به زیارت متعالی باید به ماندگاری زیارت توجه کنیم، در حوزه تسهیل زیارت نیز باید خدمت‌رسانی از مبدأ تا مبدأ صورت گیرد و برای تکریم زائر نیز باید خدمات شایسته‌ای ارائه شود که با عنایت امام رضا(ع) و تلاش خادمان، خدا را شاکریم که در هر سه حوزه توفیقات ملموسی داشته‌ایم.

خانواده، محور فعالیت‌های آستان قدس
وی افزود: حوزه خانواده، جمعیت و جوانی جمعیت نیز یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های تولیت آستان قدس رضوی است و در این راستا فعالیت‌های مختلفی در داخل و خارج حرم مطهر رضوی کلید خورده است.
به گفته رحمتی، تهیه جهیزیه برای مزدوجین محروم، اعطای وام ازدواج، برگزاری مراسم عقد نومزدوجین در حرم مطهر، اجرای طرح زندگی سبک رضوی و ارائه خدمات مشاوره‌ای رایگان به مدت سه سال، برگزاری رویداد شکوه مادری برای مادران دارای سه فرزند و بیشتر، سرکشی شخص تولیت آستان قدس از خانواده‌های پرجمعیت، ساخت بزرگ‌ترین مرکز درمانی ناباروری شمال شرق کشور در بیمارستان رضوی، همچنین آزادی بانوان زندانی جرایم غیرعمد و طرح‌های ویژه کارکنان با هدف فرزندآوری از مهم‌ترین طرح‌های آستان قدس رضوی در حوزه خانواده، ازدواج و فرزندآوری است که اجرایی شده و استمرار دارد.

اجرای برنامه‌های ویژه دهه هشتادی‌ها
رحمتی توجه ویژه به نسل جوان و تلاش برای کاهش شکاف بین‌نسلی جامعه را نیز از رویکرد‌های مهم آستان قدس رضوی در تدوین و اجرای برنامه‌ها برشمرد و گفت: آستان قدس رضوی برای گروه‌های مختلف مخاطبان خود که از سنین نوزادی، کودکی و خردسالی تا بزرگسالی و سالمندی را شامل می‌شود، اقدام‌ها و برنامه‌های متنوعی داشته که راه‌اندازی رواق کودک و اجرای طرح «بی‌نهایت شو» از جمله آن‌هاست.
وی تأکید کرد: بخش قابل توجهی از این برنامه‌ها روی نسل جوان و دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها متمرکز است و تلاش شده با برگزاری اردو‌ها و دوره‌های تربیتی و آموزشی، در کنار ایجاد نشاط و توجه به دغدغه‌های این نسل، آموزه‌های دینی و فرهنگ رضوی را نیز به آن‌ها منتقل و شبهات آن‌ها در حوزه‌های مختلف را رفع کنیم.

۸۰۰ هکتار از باغات آستان قدس در خدمت شهر
وی به خدمات ارائه شده به مجاوران حضرت رضا(ع) نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه شهر مشهد دارای اراضی موقوفه متعددی است، مجاوران حضرت انتظار بهره‌وری مناسب و بهره‌مندی از این اراضی موقوفه را دارند که در همین راستا هم اکنون ۸۰۰هکتار از این باغات در اختیار مردم قرار گرفته است.
رحمتی افزود: همچنین برخی از این اراضی برای کاربری عمومی از جمله ساخت بیمارستانی در حاشیه شهر، ایجاد فضای سبز و خانه‌سازی برای محرومان در اختیار شهرداری و نهاد‌های متولی قرار گرفته و علاوه بر آن، بخشودگی‌ها و مساعدت‌های متعدد در پرداخت اجاره موقوفات برای سنددار شدن اراضی در اختیار مردم از مهم‌ترین خدمات ارائه شده به مجاوران بوده است.
برپایی اردو‌های جهادی «نذر شفا» برای ارائه خدمات سلامت به محرومان و اجرای فعالیت‌های فرهنگی، هنری، آموزشی و اجتماعی در قالب مؤسسه‌های فرهنگی مانند بنیاد فرهنگی رضوی، کتابخانه‌های آستان قدس رضوی، مؤسسه تربیت بدنی، آفرینش‌های هنری و مراکز فروش محصولات فرهنگی و همچنین برپایی جشن‌های مناسبتی و توزیع غذا و هدایای متبرک بین نیازمندان از دیگر خدمات آستان قدس به مجاوران امام هشتم(ع) است که رحمتی به آن اشاره کرد.

همدلی و ‌امیدآفرینی در دهه کرامت
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در بخشی از صحبت‌های خود به تشریح برنامه‌های دهه کرامت نیز پرداخت و گفت: برنامه‌های دهه کرامت امسال با شعار محوری «خدمت کریمانه، همدلی و ‌امیدآفرینی» در حال برگزاری است و برای تحقق این شعار برنامه‌های متنوعی در حرم مطهر رضوی، شهر مشهد، استان خراسان و سطح کشور تدارک دیده شده است.
به گفته رحمتی میزبانی از هزار و 300 زائر زیارت اولی و دختران بی‌سرپرست از سراسر کشور، اجرای طرح‌ها و برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی، حمایت از تشکل‌های مردمی برای برپایی جشن‌های خیابانی، اعزام ۶۵ کاروان خادمان به 2هزار نقطه در داخل و خارج کشور در قالب کاروان‌های زیر سایه خورشید و ارائه مساعدت‌های ویژه برای مستأجران آستان قدس از جمله برنامه‌های دهه کرامت امسال است.

تقویت رویکرد مردمی آیین‌های حرم مطهر
وی تصریح کرد: برخی از آیین‌های سنتی که در سال‌های گذشته ویژه خدام بارگاه منور رضوی برگزار می‌شد از امسال به دستور تولیت معزز آستان قدس، با حضور عموم زائران و مجاوران در صحن پیامبر اعظم(ص) برگزار می‌شود و رویکرد مردمی این برنامه‌ها تقویت خواهد شد که در همین راستا جشن ویژه شب میلاد حضرت رضا(ع) با حضور مردم در این صحن برگزار می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه