‌بهره‌برداری از چند پروژه زیست‌محیطی شهرداری مشهد

‌بهره‌برداری از چند پروژه زیست‌محیطی شهرداری مشهد

طی مراسمی و همزمان با هفته حفاظت از محیط‌زیست، مرکز اجرایی حمایت از پرندگان بهره‌برداری، سه سامانه جمع‌آوری هوشمند پسماند رونمایی و ۱۰ ایستگاه شبکه پایش آلودگی صوتی به همراه نخستین ایستگاه سنجش سیار آلاینده‌ای زیست‌محیطی شهرداری مشهد افتتاح شد.


به گزارش پایگاه اینترنتی جهانشهر، «محمد رضا قلندرشریف» در مراسم بهره برداری همزمان تعدادی پروژه زیست محیطی شهرداری مشهد که با حضور رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران شهری برگزار شد، افزود: سیستم‌های پایشی که در سطح شهر نصب می‌شود برای ما هشدار دهنده است تا نسبت به شرایط و وضعیت محیط زیست شهر خود آگاه باشیم.
شهردار مشهد با بیان اینکه متأسفانه این را می‌دانیم که شهر ما در برخی از موضوعات زیست‌محیطی حال مساعدی ندارد، اظهار کرد: یکی از این موضوعات بحث کیفیت هوای شهر است که اکنون با توجه به افزایش میزان آلاینده‌ها  آلودگی هوا را به دنبال داشته و در این راستا شهرداری مشهد برای کاهش مشکلات زیست محیطی اقدامات زیادی را انجام داده است.
شهردار مشهد ادامه داد: معتقدیم یکی از دلایل مشکلات کنونی زیست محیطی شهر مشهد نگاه تک بعدی و صرف اقتصادی به مشهد بوده است و دلیل آن نیز حضور سالانه تعداد زیادی زائر در این شهر است.
قلندرشریف افزود: بودجه‌هایی که در حوزه خدمات شهری از سوی شهرداری در نظر گرفته می‌شود در کنار پروژه های عمرانی و حتی فرهنگی مستقیم یا غیر مستقیم به محیط زیست ارتباط دارند و سالانه ده ها هزار میلیارد هزینه می کنیم تا غفلت های گذشته را جبران کنیم و این کاری سخت و پیچیده است. وی با بیان اینکه در تخصیص بودجه‌های ملی تنها جمعیت ساکن مشهد را مد نظر قرار می دهند، اظهار کرد: این سبب شده تا مشکلاتی را در تخصیص اعتبار مورد نیاز در بخش های مختلف داشته باشیم.
شهردار مشهد اضافه کرد: مطالعات کاملی در حوزه بازیافت ساخت بزرگ‌ترین کارخانه زباله سوز کشور انجام شده و برای راه اندازی آن از دولت بودجه نمی‌خواهیم بلکه خط اعتباری ارزان قیمت بانکی می خواهیم، 2هزار میلیارد تومان خط اعتباری ارزان قیمت از سوی دولت به شهرداری اختصاص پیدا کند بخش خصوصی آمادگی دارد تا بزرگ‌ترین زباله سوز کشور را در مشهد راه اندازی کند .
شهردار مشهد خاطرنشان کرد: خط یک و دو قطار شهری در حال بهره برداری است و سال 1403 نیز فاز یک خط سه قطار شهری مشهد حد فاصل میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا(ع) را به بهره برداری خواهیم رساند؛ همچنین حفاری تونل خط‌سه و خط چهار نیز تا پایان این دوره مدیریت شهری تمام خواهد شد.
قلندرشریف تصریح کرد: به توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی نیز توجه ویژه ای داریم و براساس مصوباتی که داریم پیگیر تأمین اتوبوس هستیم، در سفر ریاست محترم جمهور به مشهد نیز برای این شهر مصوباتی داشته ایم که آن‌ها را به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد. وی اضافه کرد: همچنین در تأمین ون نیز یک قرارداد 140 دستگاهی و یک قرارداد 100 دستگاهی را داریم که تحقق آن‌ها به توسعه حمل‌ونقل عمومی حاشیه شهر کمک می کند.
شهردار مشهد در ادامه گفت: همچنین پیشنهادهایی را به سازمان شهرداری ها و دهیاری‌های کشور داده ایم که مورد موافقت اولیه نیز قرارگرفته است تا به عنوان شهر پایلوت 100دستگاه اتوبوس برقی برای خط یک بی آرتی مشهد تأمین شود، خطی که 14 کیلومتر طول دارد و روزانه بیش از 100هزار نفر را جابه‌جا می کند .
شهردار مشهد به توجه ویژه شهرداری به توسعه دوچرخه سواری در شهر اشاره و اظهار کرد: به زودی مشهد به عنوان دبیرخانه دائمی شهر دوستدار دوچرخه از سوی وزارت کشور معرفی می شود.
«سمیه رفیعی» نماینده مجلس و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم اظهار کرد: توجه ویژه شهرداری مشهد به محیط‌زیست این شهر قابل‌رؤیت است. 
وی تصریح کرد: در محیط‌زیست مشهد اتفاقات روبه جلویی از جمله ایجاد شهرک صنعتی بازیافت، مدیریت شیرابه، بازمهندسی دستگاه‌ها و ایستگاه سنجش آلودگی هوا را شاهد هستیم.

صرفه جویی ۴۲ هزار متر مکعب آب با استفاده از طرح‌های خشک‌منظر
همچنین در ادامه این مراسم «علی نجفی» معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد با اشاره به صرفه جویی ۴۲ هزار متر مکعب آب با استفاده از طرح‌های خشک‌منظر، گفت: شهرداری در اجرای اصل ۵۰ قانون حفاظت از محیط زیست، شاید فراتر از وظایف و به صورت داوطلبانه در اجرای پروژه‌های زیست محیطی ورود کرده و در این هفته شاهد افتتاح پروژه‌های دیگری نیز هستیم‌.
وی افزود: در همین راستا ۱۷۶ میلیارد از اعتبارات شهرداری طی هفته جاری در قالب پروژه های زیست محیطی افتتاح می شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه